Att lita på nya bekantskaper?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Jag träffade ett gäng från forumet en gång.....det slutade med total förnedring av min person då jag omedelbart uppenbart blev testad av dessa individer och en 3 meter hög mur.
Testet var inte helt lyckat - man kan säga att stilpoängen uteblev och därefter har mitt liv inte varit detsamma.

Så akta er för folket därute, dom är grymma.....[/quote]

Så så. Jag tyckte du ålade iväg som en vältrimmad iller, när vi möttes på Södra Fortet.
Själv kände jag mig som en säl på land.... :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""jpkrax""]Så så. Jag tyckte du ålade iväg som en vältrimmad iller, när vi möttes på Södra Fortet.
Själv kände jag mig som en säl på land.... :D [/quote]

Jämfört med vissa andra "element" på det här forumet är man ungefär lika smidig som ett uppstoppat kylskåp. Det finns medlemmar som snarare är mer närbesläktade med trädlevande primater än oss andra på något vis...
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Jämfört med vissa andra "element" på det här forumet är man ungefär lika smidig som ett uppstoppat kylskåp. Det finns medlemmar som snarare är mer närbesläktade med trädlevande primater än oss andra på något vis...[/quote]

:D
Allting är relativt...
För min del är det ålder och gott leverne som satt sina spår, eller lår kanske.. :o
Förr såg man ut som en humlestör, nu växer man i färdriktningen och har fått "airbag", och det växer ut hår från alla möjliga och omöjliga kroppsöppningar...
Förfallet har börjat.. :D
Men grisk, grinig eller ärelysten är jag inte, så inget "backstabbing" från mig, lita på det.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Grishnac""]Jag träffade ett gäng från forumet en gång.....det slutade med total förnedring av min person då jag omedelbart uppenbart blev testad av dessa individer och en 3 meter hög mur.
Testet var inte helt lyckat - man kan säga att stilpoängen uteblev och därefter har mitt liv inte varit detsamma.

Så akta er för folket därute, dom är grymma.....[/quote]

Är det nu jag ska känna mig som en dålig människa?
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""LowAndSlow""]Är det nu jag ska känna mig som en dålig människa?[/quote]

Jag vill minnas att vi nog presterade lika dåligt på det testet ;)
Ett par andra individer glänste desto mer.....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Att lita på nya bekantskaper?

Inlägg av Grishnac »

För några år sedan så träffades ju några från forumet en het sommardag i Grängesberg med lite påföljande kvalitetstid inne i Borlänge, det kanske är dags att vi samlar så många vi kan igen framåt våren?

Det skulle kanske vara kul att träffas i Karlsborg och titta runt lite, eventuellt med någon guidad tur i det hela?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Grishnac""]Jag vill minnas att vi nog presterade lika dåligt på det testet ;)
Ett par andra individer glänste desto mer.....[/quote]

Det är bara för att en av dem har så fruktansvärt långa ben att han typ klev över muren.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Grishnac""]För några år sedan så träffades ju några från forumet en het sommardag i Grängesberg med lite påföljande kvalitetstid inne i Borlänge, det kanske är dags att vi samlar så många vi kan igen framåt våren?

Det skulle kanske vara kul att träffas i Karlsborg och titta runt lite, eventuellt med någon guidad tur i det hela?[/quote]

Då får vi se till att Jan bjuder på öl igen.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Urbankillen""]Instämmer helt och fullt i detta, verkar som att det inte handlar om att stoppa klotter o förstörelse alla gånger, utan ibland helt enkelt bara handlar om att inte dela med sig av unika platser, vilket jag tycker är mycket tråkigt, för det försvinner unika "ruiner" hela tiden genom rivning, naturens egen gång osv, så varför inte dela med dig av det man känner till istället för att sitta o hålla på allt för att "veta o kunna mest, ja har besökt flest platser osv..", mycket irriterande ibland. Delad glädje är dubbel glädje enligt mig! Menar naturligtvis inte att man ska sprida vägbeskrivningar till höger o vänster, men man behöver ju tex inte vara super hemlig med var en plats ungefär ligger någonstans om man bli tillfrågad, när den redan finns med på 100sidor på nätet, då är ju skadan redan skedd liksom, varför inte låta fler seriösa uppleva platsen, innan den är helt förstörd av oseriösa?

Verka lite som att om man är ny här på forumet betraktas man som; "ny och oseriös" vad man än skriver o frågar, det är väl inte riktigt riktigt rätt heller va?, hur ska man kunna lära sig mera och upptäcka mera när inte "veteranerna" släpper in en det lilla minsta i gemenskapen? Ge dom nya en chans innan ni dömer...eller så får man väl försöka lösa det som jag, och istället försöka knyta kontakt med andra "rookies" här på sidan.[/quote]

Om en plats redan finns på "100 sidor på nätet" så bör det vara relativt enkelt att Googla/söka runt lite, och få fram relativt tydliga kordinater? Någonstans har någon alltid försagt sig... :D

Att det i många fall är olämpligt att på ett publikt forum som 28ds skriva ut kordinater till en riktigt fin plats är de flesta relativt överens om, finns ju mängder av graffare, koppartjuvar, och andra, som precis som vi "seriösa" söker ruiner, men av olika orsaker....

Nästa dilemma, tex jag får ett PM av någon som frågar: -"Var är/finns detta?!?" Då uppstår ibland dilemma no 1. Jag har fått just dessa kordinater i förtroende av någon annan. -"Du får veta om du håller det för dig själv -OK?". Kan jag då med gott samvete lämna ut kordinater vidare till någon annan? Mitt svar är nej, ett förtroende är ett förtroende.

Dilemma no 2, om jag får en fråga om en plats som jag hittat genom research och genom att slå ihop 1+2 från info liggandes på internet, dvs har inte fått det som ett tips, men till sist själv listat ut vart det är. Platsen är kanske känslig, finns koppar och annat "hämtbart". Om den som frågar mig inte har några "referenser", tex ett litet galleri, har enbart gjort 1 st inlägg, hur ska jag då veta att den som frågar inte är "Nisse Koppartjuv"?

Som ny "utforskare" hamnar man då i en form av Moment 22, man har inga besök att hänvisa till, och då vet ingen vem man är, och man får inga tips... :(

Jag har själv varit där, när jag började 2005, ingen svarade på mina PM (var på den tiden på Flashback UE-del). Till sist fick jag kontakt med några andra "nya", vi tok-Googlade, hittade några platser att besöka, lade upp bilder, fick då kontakt med någon annan, gjorde fler besök, fler bilder, och genom det nya tips, och sedan har det rullat på :)

Men, även jag går på plumpen när jag efter timmar av research, efter ha sett några bilder, ändå inte kan lista ut var stället ligger, slänger iväg PM eller mail till den som har bilderna, och får antingen inget svar, eller -"Det kan du fetglömma gubbdjävul! Leta vidare!" :p

/B
Senast redigerad av 5 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: justerat ett litet staf-fel
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""benkar""]Om en plats redan finns på "100 sidor på nätet" så bör det vara relativt enkelt att Googla/söka runt lite, och få fram relativt tydliga kordinater? Någonstans har någon alltid försagt sig... :D

Att det i många fall är olämpligt att på ett publikt forum som 28ds skriva ut kordinater till en riktigt fin plats är de flesta relativt överens om, finns ju mängder av graffare, koppartjuvar, och andra, som precis som vi "seriösa" söker ruiner, men av olika orsaker....

Nästa dilemma, tex jag får ett PM av någon som frågar: -"Var är/finns detta?!?" Då uppstår ibland dilemma no 1. Jag har fått kordinater i förtoende av någon annan. -"Du får veta om du håller det för dig själv". Kan jag då med gott samvete lämna ut kordinater vidare till någon annan? Mitt svar är nej, ett förtroende är ett förtroende.

Dilemma no 2, om jag får en fråga om en plats som jag hittat genom research och genom att slå ihop 1+2 från info liggandes på internet, dvs har inte fått det som ett tips, men till sist själv listat ut vart det är. Platsen är kanske känslig, finns koppar och annat "hämtbart". Om den som frågar mig inte har några "referenser", tex ett litet galleri, har enbart gjort 1 st inlägg, hur ska jag då veta att den som frågar inte är "Nisse Koppartjuv"?

Som ny "uforskare" hamnar man då i en form av Moment 22, man har inga besök att hänvisa till, och då vet ingen vem man är, och man får inga tips... :(

Jag har själv varit där, när jag började 2005, ingen svarade på mina PM (var på den tiden på Flashback UE-del). Till sist fick jag kontakt med några andra "nya", vi tok-Googlade, hittade några platser att besöka, lade upp bilder, fick då kontakt med någon annan, gjorde fler besök, fler bilder, och genom det nya tips, och sedan har det rullat på :)

Men, även jag går på plumpen när jag efter timmar av research, efter ha sett några bilder, ändå inte kan lista ut var stället ligger, slänger iväg PM eller mail till den som har bilderna, och får antingen inget svar, eller -"Det kan du fetglömma gubbdjävul! Leta vidare!" :p

/B[/quote]

Jo jag förstår att man inte kan slänga ut kordinater hur som helst på tex detta forum, men som jag skrev tidigare så behöver man ju kanske inte vara så hemlig när man får frågan i ett PM och det till exempel gäller ett ställe som redan är riktigt "outat" på massa andra ställen på nätet, då kan man ju lika gärna svara och samtidigt på detta sättet dela med sig och på sikt kanske få nått tillbaka istället för att spela svår o viktig?

Sen när om man har fått platsen förklarad i förtroende tidigare så självklart skall man inte bryta detta förtroende, det håller jag med dig om till 100%.

Eran rädsla för att folk som frågar saker är koppartjuvar eller snorungar som klottrar tror jag med ni kan släppa lite på, ja menar folk som stjäl koppar är oftast pundare o annat löst folk, tror inte dom har varken kunskap eller tålamod att sitta och fiska i sådana här forum för att hitta platser där det kan finnas lite koppar, som dessutom kan finnas på andra sidan Sverige.
Detsamma tror jag gäller lite för klottrare, tror ni verkligen dom skulle sitta o fiska tips för o kanske, kanske, få veta om vart ett ställe ligger som dom kan åka och klottra på? hör ni inte själva vad långsökt det låter?

Vill inte skapa upprörda känslor eller bråka, detta är bara mina personliga tankar och meningen med diskussionen är bara att ni veteraner kanske inte ska vara så himla misstänksamma och rent ut sagt otrevliga mot nya medlemmar, det är ju hur som helst ett delat intresse. Man kan ju inte hålla en fotboll för sig själv hela fotbolls matchen bara för att lånar någon annan den så kanske den går sönder?, kanske inte den bästa jämförelsen och lite överdrivet men jag vill bara ni ska förstå hur jag tänker ungefär.


Mvh
Skriv svar