Att lita på nya bekantskaper?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Urbankillen""]Jo jag förstår att man inte kan slänga ut kordinater hur som helst på tex detta forum, men som jag skrev tidigare så behöver man ju kanske inte vara så hemlig när man får frågan i ett PM och det till exempel gäller ett ställe som redan är riktigt "outat" på massa andra ställen på nätet, då kan man ju lika gärna svara och samtidigt på detta sättet dela med sig och på sikt kanske få nått tillbaka istället för att spela svår o viktig?

Sen när om man har fått platsen förklarad i förtroende tidigare så självklart skall man inte bryta detta förtroende, det håller jag med dig om till 100%.

Eran rädsla för att folk som frågar saker är koppartjuvar eller snorungar som klottrar tror jag med ni kan släppa lite på, ja menar folk som stjäl koppar är oftast pundare o annat löst folk, tror inte dom har varken kunskap eller tålamod att sitta och fiska i sådana här forum för att hitta platser där det kan finnas lite koppar, som dessutom kan finnas på andra sidan Sverige.
Detsamma tror jag gäller lite för klottrare, tror ni verkligen dom skulle sitta o fiska tips för o kanske, kanske, få veta om vart ett ställe ligger som dom kan åka och klottra på? hör ni inte själva vad långsökt det låter?

Vill inte skapa upprörda känslor eller bråka, detta är bara mina personliga tankar och meningen med diskussionen är bara att ni veteraner kanske inte ska vara så himla misstänksamma och rent ut sagt otrevliga mot nya medlemmar, det är ju hur som helst ett delat intresse. Man kan ju inte hålla en fotboll för sig själv hela fotbolls matchen bara för att lånar någon annan den så kanske den går sönder?, kanske inte den bästa jämförelsen och lite överdrivet men jag vill bara ni ska förstå hur jag tänker ungefär.


Mvh[/quote]

Vi läser kanske inte varandras ord?

Ställen som är fullständigt outade, dit kan man ju hitta kordinater på en massa olika sätt utan att behöva skicka ett PM till någon och fråga? Och skulle någon fråga mig var Tollare Pappersbruk ligger (låg) så skulle jag svara.

Vad det gäller koppartjuvar, så är det ofta inte pundare osv, utan proffs som åker landet runt med stora bilar och maskiner, letar upp "objekt" på nätet, allt från kyrkor som står utan bevakning, till anläggningar/ruiner med mycket koppar kvar.

Om du tycker att t.e.x jag är otrevlig som inte lämnar ut kordinater (har IOFS inte fått någon PM-fråga från dig, så jag känner mig oskyldig) så får det stå för dig.

Är väl ingen mänsklig rättighet att få tips serverade på ett silverfat? Ibland har folk lagt kanske 40 timmar av sitt liv på research för att hitta en gammal torvfabrik, åka dit och fotografera i 1 timme, lägga ut bilder, är det då en "rättighet" för dig att få kordinaterna?

/B
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Inte för att överdriva "risken" för det men för att svara på din fråga om jag tycker det låter långsök? Nej, det tycker jag inte.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]
Vad det gäller koppartjuvar, så är det ofta inte pundare osv, utan proffs som åker landet runt med stora bilar och maskiner, letar upp "objekt" på nätet, [/quote]
Japp, många pundare är koppartjuvar men långt ifrån alla koppartjuvar är pundare. Det är några enorma mängder koppar som stjäls varje år i Sverige, tacka kopparpriset för det... men tacka även alla skrotnissar som köper in i princip allt som folk kommer släpandes på utan att bry sig om ursprunget. 0 respekt...

Så "outade" ställen ligger i riskzonen för dessa ligor. Tänk på det.
[quote=""Urbankillen""]
Vill inte skapa upprörda känslor eller bråka, detta är bara mina personliga tankar och meningen med diskussionen är bara att ni veteraner kanske inte ska vara så himla misstänksamma och rent ut sagt otrevliga mot nya medlemmar, det är ju hur som helst ett delat intresse.[/quote]
Bara för att t.ex. Benkar inte ger dig koordinater betyder inte att han är otrevlig. Är du trevlig mot honom så är han garanterat trevlig tillbaka.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]För några år sedan så träffades ju några från forumet en het sommardag i Grängesberg med lite påföljande kvalitetstid inne i Borlänge, det kanske är dags att vi samlar så många vi kan igen framåt våren?

Det skulle kanske vara kul att träffas i Karlsborg och titta runt lite, eventuellt med någon guidad tur i det hela?[/quote]

:D
Ställer upp på det, Karlsborg är aldrig tråkigt.
Finns mycket att kika på, Vaberget tar minst en heldag, med alla redutter och försvarsställningar. ;)
Fästningen är bara ett måste, den är......monumental. ;) :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""benkar""]Vi läser kanske inte varandras ord?

Ställen som är fullständigt outade, dit kan man ju hitta kordinater på en massa olika sätt utan att behöva skicka ett PM till någon och fråga? Och skulle någon fråga mig var Tollare Pappersbruk ligger (låg) så skulle jag svara.

Vad det gäller koppartjuvar, så är det ofta inte pundare osv, utan proffs som åker landet runt med stora bilar och maskiner, letar upp "objekt" på nätet, allt från kyrkor som står utan bevakning, till anläggningar/ruiner med mycket koppar kvar.

Om du tycker att t.e.x jag är otrevlig som inte lämnar ut kordinater (har IOFS inte fått någon PM-fråga från dig, så jag känner mig oskyldig) så får det stå för dig.

Är väl ingen mänsklig rättighet att få tips serverade på ett silverfat? Ibland har folk lagt kanske 40 timmar av sitt liv på research för att hitta en gammal torvfabrik, åka dit och fotografera i 1 timme, lägga ut bilder, är det då en "rättighet" för dig att få kordinaterna?

/B[/quote]

Väldigt vad kunskapen om koppartjuvar var hög på detta forum?
Har lärt mig en hel del av både benkar och saddam nu.

Nej jag tycker inte nån spec person är otrevlig, det va inget påhopp på någon det var bara en allmän åsikt, o nej jag menar inte att allt skall serveras på ett silverfat, men som sagt ni veteraner kan ju sluta vara så "viktiga" och tro att ni vet och kan allt, det blir både tröttsamt och jobbigt för oss som inte har ägnat flera år av ue. Jag kan inte förklara bättre än så vad jag menar tyvär...antingen så förklarar jag dåligt eller är det ingen som vågar erkänna att dom förstår vad jag menar och håller iaf till viss del med om det.
Men jag förväntade mig inte att ni veteraner skulle förstå heller så det är nog lika bra att vi lämnar denna diskussion. Och uppenbart är ju att man håller varandra om ryggen när man är gammal i gemet så att säga.
Vet att det finns flera trevliga icke veteraner som delar mina åsikter men kanske inte vågar dela dom på samma sätt som jag, jag säger dok vad jag tycker och är ärlig och öppen med mina åsikter, kanske inte alltid är till min fördel, men det känns inte som det spelar någon roll hur populär man är på denna sida då man oftast får klara sig helst själv hur man än ställer frågor och hur trevlig man än är.

Mvh
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Saddam""]Japp, många pundare är koppartjuvar men långt ifrån alla koppartjuvar är pundare. Det är några enorma mängder koppar som stjäls varje år i Sverige, tacka kopparpriset för det... men tacka även alla skrotnissar som köper in i princip allt som folk kommer släpandes på utan att bry sig om ursprunget. 0 respekt...

Så "outade" ställen ligger i riskzonen för dessa ligor. Tänk på det.

Bara för att t.ex. Benkar inte ger dig koordinater betyder inte att han är otrevlig. Är du trevlig mot honom så är han garanterat trevlig tillbaka.[/quote]

Du verka ju inte ha förstått vad jag menar för fem öre, läs allt från början o försök förstå en gång till, så kan vi ta denna diskussion via PM, eller nej just det, de går ju inte för då ser ju inte dom andra användarna att du håller benkar om ryggen...ajdå...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Urbankillen""]Du verka ju inte ha förstått vad jag menar för fem öre, läs allt från början o försök förstå en gång till, så kan vi ta denna diskussion via PM, eller nej just det, de går ju inte för då ser ju inte dom andra användarna att du håller benkar om ryggen...ajdå...[/quote]
Du har fått ett antal PM från mig... vi kan hålla diskussionerna var du vill.

Sedan så har jag aldrig träffat Benkar i verkliga livet. Dock har jag diskuterat om några specifika plaster med honom via PM. Det är inte alltid jag fått ut någonting av diskussionerna. Trots detta kallar jag varken honom för otrevlig eller viktig, vill han inte ens "outa" en plats via PM så får jag helt enkelt respektera detta.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Coexistence
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 17 feb 2011, 16:59

Inlägg av Coexistence »

Har läst hela tråden nyss, kan väl bara säga att jag förstår hur "Urbankillen" menar, det är väldigt svårt för Nya Upptäckare att komma in i gemenskapen bland "veteranerna".
Har även jag blivit bemött typigt och otrevligt av diverse användare på denna sida för att jag liksom många andra tyvär inte har hunnit hitta och besöka 200platser ännu.

/M
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Saddam""]Du har fått ett antal PM från mig... vi kan hålla diskussionerna var du vill.

Sedan så har jag aldrig träffat Benkar i verkliga livet. Dock har jag diskuterat om några specifika plaster med honom via PM. Det är inte alltid jag fått ut någonting av diskussionerna. Trots detta kallar jag varken honom för otrevlig eller viktig, vill han inte ens "outa" en plats via PM så får jag helt enkelt respektera detta.[/quote]

Återigen så missförstår du mig...
Tror inte vi kommer längre i denna diskussion tyvärr....
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Min vän, tråkigt om du känner dig illa behandlad. Även jag har ställt frågor till både benkar och Saddam och fått mummel eller tystnad till svar, trots att jag nog hållit på längre än de båda ;) . Då fick jag blodad tand att använda de små grå och så luskade jag ut saken ändå, helt själv.

Det är tråkigt att bara gå i andras fotspår, roligare att trampa upp egna stigar. Du har ett land fullt av fantastiska platser; tusentals platser som aldrig figurerat på uttjatade fotosidor väntar på att dokumenteras.

När det gäller koppartjuvar så "vill" jag inte tro att ligorna är så organiserade som antyds här - men tanken skrämmer! Faktum är i alla fall att jag i somras en vanlig dag besökte en fin fabrik utanför en större stad. Jag var inte ensam. Killar som lekte krig (luftgevär) och ett par små ungdomsgäng drog runt på området. En liten lastbil med kran stod parkerad och ett par (han & hon) lastade på skrot på flaket. Jag talar med bönder på bönders vis och lärde på latin och bestämde mig för att säga hej (på tryggt avstånd). Frågade om de plockade koppar men fick ett förnärmat nej till svar. Det var minsann "rostfria rördelar" som lastades på flaket. Kopparn var redan slut - men inte helt. Det bullrade ordentligt från transformatorhuset... Plötsligt brummade en liten bensinmotor igång följt av ljudet av en sågklinga. En lodis höll som bäst på att slå sönder ställverksskåpen med slägga i jakt på de tumnagelstora kopparbitar som fanns kvar efter 20 års övergivenhet. Han hade eget elverk med sig för att driva kapen. På golvet var en sjö av transformatorolja (PCB...) Han var pensionär men "man måste ju leva också". Han får 40 kr kilot för koppar. Han "jobbar" 4-5 timmar om dagen med detta och brukar göra 1000 kr per dag! (Allt enligt hans uppgifter, hur rimligt det är lämnar jag osagt)
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar