Att lita på nya bekantskaper?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Allt handlar om tillit, skaffa tillit och framförallt ge och ta, då blir du belönad i slutändan....
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Det har hänt att man rekommenderat Google till en och annan som vill ha en freebe, oftast nya medlemmar, det kanske dags ändra på det iofs.
Men Google ÄR din vän, sök info läs i bloggar och forum, snart har man hittat platsen man söker.
Ta tex Saddam, han hade letat koordinaterna för Ayla/Seasides position i månader....... :confused:
Jag delar villigt med mig den via PM ;) , platsen är känd genom pressen, men han tyckte tydligen det var mer intressant att leta rätt på den själv.
(eller så var han för blyg att fråga, med tanke på topic här i tråden) :D
Inget illa menat Saddam.... ;)
Men visst, att få det hundrafemtielfte pm:et om position från i stort sett samma människa är ibland lite irriterande, så då kanske man fräser ifrån. Errare humanum est....
Jag ser det som så, att den som lägger ner lite energi på att söka, är förhoppningsvis lite mera seriös med UE så....
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Jag som ny medlem här, har hållit på med hobbyn aktivt under ett par år. men mitt intresse för det väcktes för över tio år sen när vi flyttade runt hobbygaraget på olika rivningskontrakt.
Jag har sen jag blev medlem här lyckats lokalisera så många platser jag finner intressanta att jag har att göra i minst ett år . Därför ser jag ingen större nödvändighet i att jaga kordinater än på en lång stund. å den dan jag kanske börjar med det har jag säkert etablerat en kontakt med flera här och kanske hunnit träffa några på någon utflykt som anordnas ibland.

Vet inte om jag tillförde så värst mycket till diskutionen.
men det är lite så jag känner...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Folk är folk... Man funkar med vissa, inte med andra... Än så länge så har jag känt att jag funkar med alla de jag träffat härifrån, vilket iofs inte är så många. Jag vet dock inte om det är ömsesidigt, men jag jag vill gärna tro det. Att jag inte har försökt hänga med ut på flera utflykter beror på att jag först och främst är klättrare och det mesta av min fritid går åt till det. Men med det sagt så har jag träffat några här fler än en gång och flera gånger ser det ut att bli :)

Vad det gäller klättring så har jag större krav än att de ska bara vara trevliga, det handlar om säkerhet och någerlunda liknande intresse för vilket typ av klättring man ska bedriva och på vilket nivå det ska ske. Jag kan tänka mig att de som har utforskning som primär fritidssysselsättning har likvärdiga krav på de som de ska utforska med. Min flickvän är med på många av mina utflykter men hon har inte visat någon drivande kraft tills väldigt nyligen då hon själv hittade några ställen. Annars är jag lika nöjd att själv utforska, jag har aldrig känt behövet av att göra det med någon annan, även om det är för det mesta roligare. Några gånger har jag dock tröttat ut mitt sällskap med mitt fotande. Fotar man inte själv så går man genom stället betydligt snabbare och blir snabbare uttråkad. Man riskerar inte det om man är helt själv...

Till Urbankillen:
Inte så länge sen jag var helt ny här men jag upplevde det inte alls som du. Jag kände ingen här och hade inget att komma med. Nu menar jag inget illa, men har tanken slagit dig att det otrevliga bemötande du beskriver kanske inte alls beror på att du är "rookie" utan på hur du har formulerat dig? Rookie eller erfaren, skriver man på ett visst sätt så kan man nog ganska snabbt bli stämplad, oavsett vilket forum man härjar i och vilket ämne det berör. Jag har inte kollat dina inlägg så jag säger absolut inte att så är fallet med just dig, men då jag har inte upplevt något av det du beskriver överhuvudtaget så blir jag lite fundersam. Och vad är det för gemenskap du vill in i? Hur vet man om man är med eller ej? Och vad förväntar du dig av gemenskapen? Jag frågar antagligen för att jag är förmodligen inte med i den, jag har i alla fall inte försökt... Kanske är det därför jag inga upplevt det som du har :confused:

Det här med vägbeskrivningar vet jag inget om själv då jag har själv aldrig pm:at någon om en vägbeskrivning eller bett om namnet på stället någon beskrivit eller har lagt upp bilder på... Jag har däremot nångång frågat om ett ställe är xxxxx just för att se om mina efterforskningar fick mig att hamna rätt, och fått svar de få gånger jag gjort det... Med lite skrivbordsdektektiv arbete kan man få fram otroligt många ställen att besöka och många här är väldigt givmilda med ledtrådar, vare sig det är avsiktligt eller ej... Man behöver inte komma med i någon gemenskap här för att få fram objekt att besöka, man behöver bara lägga lite tid på att söka lite. Jag tycker det är skitkul när jag listat ut ett ställe enbart på ledtrådar och sökningar. Kanske därför känner jag inget behov av att komma med någon gemenskap? Jag har ett par objekt som jag gärna vill veta vart de är, men har ännu inte efter ett halvår gett efter och frågat någon då det skulle förstöra nöjet av att en dag knäcka nöten själv.

Oj, nu blev det ett långt utlägg, mönstret att sånna utlägg kommer efter att jag besökt espressomaskinen håller i sig... Men kort sagt så behöver jag själv absolut inte komma med i gemenskapet för att få mina "UE" behov tillfredställda... Därför har jag inga förväntningar på någon eller något här... Jag är fri!
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Akrylamid""]... Jag är fri![/quote]


That sums it up, skulle jag vilja säga.
Nej, allvarligt, väldigt bra formulerat....hatten av.
Och förresten, det är inte en svaghet att be om hjälp, det är en styrka.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""podden""]......

Vet inte om jag tillförde så värst mycket till diskutionen.
men det är lite så jag känner...[/quote]

Det gjorde du visst, du har som många andra av oss halkat in på detta mer eller mindre av en slump.
Du såg ett mönster, analyserade och fann en lösning.....och nu är du här. :D
Du har just bevisat att du är en tänkande människa...... :D
Välkommen......:cool :( obs ingen satir)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""jpkrax""]Det gjorde du visst, du har som många andra av oss halkat in på detta mer eller mindre av en slump.
Du såg ett mönster, analyserade och fann en lösning.....och nu är du här. :D
Du har just bevisat att du är en tänkande människa...... :D
Välkommen......:cool :( obs ingen satir)[/quote]

Tack :)

Man får väl tacka Jörnmark för att man är här.
När min bror startade upp en gammal vägkrog med hotell, så va pappa där och hjälpte till.
Han e lite nyfiken prcis som jag, och googlade om stället och fann det omnämt på jörnmarks sida.
Det är brännebrona. Han driver det inte idag men det är fortfarande i drift...
Där kom mitt intresse för ruinturism att börja om igen.och då mindes jag att när vi åkte från muskö till stan med militärbåten för att bunkra vatten till USS gettysburg. När vi passerat baggenstäket så såg jag en gigantisk tegelkåk, DEN skulle jag hitta igen..efter 20 år. Efter lite googlande och en felkörning på väg till jobbet i saltis så stog den bara där, på andra sidan vattnet. Det blev många besök i tollare pappersbruk innan det revs.
Senast redigerad av 1 podden, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""podden""]Tack :)

Man får väl tacka Jörnmark för att man är här.
När min bror startade upp en gammal vägkrog med hotell, så va pappa där och hjälpte till.
Han e lite nyfiken prcis som jag, och googlade om stället och fann det omnämt på jörnmarks sida.
Det är brännebrona. Han driver det inte idag men det är fortfarande i drift...
Där kom mitt intresse för ruinturism att börja om igen.och då mindes jag att när vi åkte från muskö till stan med militärbåten för att bunkra vatten till USS gettysburg. När vi passerat baggenstäket så såg jag en gigantisk tegelkåk, DEN skulle jag hitta igen..efter 20 år. Efter lite googlande och en felkörning på väg till jobbet i saltis så stog den bara där, på andra sidan vattnet. Det blev många besök i tollare pappersbruk innan det revs.[/quote]

Kan känna mig lite glad över att jag fått många att intressera sig för UE och samtidshistoria. Själv har jag ju blivit fullständigt fast i det här och har svårt att se något slut på det för min del. Har också insett att många av de bilder jag/vi tar är unika dokument av platser som snart försvinner. Det utlägget jag gör på torsdag är t ex ett sådant: en plats som är en unik och viktig del av svensk efterkrigshistoria som nu är borta. Hade jag inte varit där i förra veckan hade det inte funnits några bilder därifrån överhuvudtaget.

I det där finns också mitt förhållningssätt till nya människor. Hur många lycksökare jag svarat "Hej, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig" vet jag inte. Hundratals, säkert. För min del känns presentationen viktig, och sedan får fortsättningen ge sig själv.

Men allmänt sett får man nu inse att hobbyn förändrats. Det är inte som när JakobE, benkar och jag reste runt i ett tomt och övergivet äventyrsland. Nuförtiden är det tusentals människor som drar runt där ute. Det ökar intresset för historia, men det ökar också förstörelsen på ett helt oundvikligt sätt. Därför får man försöka använda sitt omdöme bäst man kan.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Har träffat några nya på nätet, har ju precis fyllt vuxen så har kanske lättare för att stifta bekantskap. Det är främst 5 stycken, utan att överdriva..det är inte mycket men de flesta gånger man påbörjat en vänskap så har man som vi bara börjat skriva till varran och på den vägen har det blivit.

Senaste kompisen råkade jag skriva till(jäkla smartphones) när jag skulle skriva till en annan med samma namn. Det blev en trevlig diskussion istället och sen dess har vi snackat med varran nästan varje dag. Alla bor dock på avstånd, Sthlm, Linköping och någonstans nere på Gotland men det är fina fisken att ha lite vänner utplacerade här och varstans, ska träffa dom så småningom när jag är på resande fot. Kvinnor vill jag dock inte påstå är lika mycket att lita på.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]
Ta tex Saddam, han hade letat koordinaterna för Ayla/Seasides position i månader....... :confused:
Jag delar villigt med mig den via PM ;) , platsen är känd genom pressen, men han tyckte tydligen det var mer intressant att leta rätt på den själv.
[/quote]

Inte Seaside utan bara Ayla -även känd som Skutan. Seasides gamla position(där hon nästan sjönk) gick ju att hitta på 1 minut. Bara att leta efter någon kanal nära Ekerö.

Aylas position var lite "lurigare" då man bara angett skärgårdens namn och att satellitbilderna i detta område är lite gryniga. :D Ja man hittar otroligt mycket via sökmotorerna men inte exakt allt...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar