Att lita på nya bekantskaper?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

jag har hållt på med lättare UE några år, men nu de senaste månaderna har jag intresserat mig mer och mer för bergrum, och det kräver ju en hel del detektivarbete, vilket jag tycker är bra då jag inte vill att såna smultronställen sabbas. alla vet väl hur det gick med HC sländan när koppartjuvarna farit fram, och ändå fick dom inte med sig all koppar heller, det kan ju inte vart mycket värde i det dom fick med sig, men desto större värden gick förlorade. klotter är också tröttsamt att se.

Jag är ju liksom beredd och inställd på att det nog kommer ta nåt år innan jag har fått besöka riktigt intressanta platser, men nånstans måste det ju börjas, och jag sitter och läser igenom en hel del och försöker kartlägga var olika objekt finns, och då tar jag ju kontakt med vissa "strategiska personer" via PM, och där kan jag väl kanske hålla med "urbankillen" att en nykomling kanske inte är lika betrodd som de gamla rävarna, visst det är inte lätt att veta vem man är, men jag skulle hemskt gärna vilja träffa nån av de gamla rävarna IRL och kolla in ett objekt tillsammans, då får man ju en chans att visa att man är reko och intresserad, så kanske rädslan för att "släppa till" spännande platser släpper... som sagt, jag är ingen storröjare (än) men jag känner till ett 10-tal mer eller mindre intressanta objekt i min närhet och har inget emot om nån vill att jag visar dem runt, några av dem finns i mitt färska fotoalbum: http://www.pixbox.se/usr_show_id213514_ ... rder1.html
har redan visat runt en flashbackare i trakterna (som va ännu grönare än mig) vilket va uppskattat.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Coexistence""]Har läst hela tråden nyss, kan väl bara säga att jag förstår hur "Urbankillen" menar, det är väldigt svårt för Nya Upptäckare att komma in i gemenskapen bland "veteranerna".
Har även jag blivit bemött typigt och otrevligt av diverse användare på denna sida för att jag liksom många andra tyvär inte har hunnit hitta och besöka 200platser ännu.

/M[/quote]

Äntligen någon som förstår ungefär vad jag menar! TACK! :)
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Aseabarn""]Min vän, tråkigt om du känner dig illa behandlad. Även jag har ställt frågor till både benkar och Saddam och fått mummel eller tystnad till svar, trots att jag nog hållit på längre än de båda ;) . Då fick jag blodad tand att använda de små grå och så luskade jag ut saken ändå, helt själv.

Det är tråkigt att bara gå i andras fotspår, roligare att trampa upp egna stigar. Du har ett land fullt av fantastiska platser; tusentals platser som aldrig figurerat på uttjatade fotosidor väntar på att dokumenteras.

När det gäller koppartjuvar så "vill" jag inte tro att ligorna är så organiserade som antyds här - men tanken skrämmer! Faktum är i alla fall att jag i somras en vanlig dag besökte en fin fabrik utanför en större stad. Jag var inte ensam. Killar som lekte krig (luftgevär) och ett par små ungdomsgäng drog runt på området. En liten lastbil med kran stod parkerad och ett par (han & hon) lastade på skrot på flaket. Jag talar med bönder på bönders vis och lärde på latin och bestämde mig för att säga hej (på tryggt avstånd). Frågade om de plockade koppar men fick ett förnärmat nej till svar. Det var minsann "rostfria rördelar" som lastades på flaket. Kopparn var redan slut - men inte helt. Det bullrade ordentligt från transformatorhuset... Plötsligt brummade en liten bensinmotor igång följt av ljudet av en sågklinga. En lodis höll som bäst på att slå sönder ställverksskåpen med slägga i jakt på de tumnagelstora kopparbitar som fanns kvar efter 20 års övergivenhet. Han hade eget elverk med sig för att driva kapen. På golvet var en sjö av transformatorolja (PCB...) Han var pensionär men "man måste ju leva också". Han får 40 kr kilot för koppar. Han "jobbar" 4-5 timmar om dagen med detta och brukar göra 1000 kr per dag! (Allt enligt hans uppgifter, hur rimligt det är lämnar jag osagt)[/quote]

Ska försöka tänka lite mera som du, men tycker det vore mycket trevligare om den allmänna stämningen och gemenskapen var lite bättre, skulle bli mycket trevligare, för veteran som nybörjare.

Skrämmande historia med koppartjuvarna, helt otroligt hur fräcka o samvetslösa en del människor kan vara :mad:
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""swedediesel""]jag har hållt på med lättare UE några år, men nu de senaste månaderna har jag intresserat mig mer och mer för bergrum, och det kräver ju en hel del detektivarbete, vilket jag tycker är bra då jag inte vill att såna smultronställen sabbas. alla vet väl hur det gick med HC sländan när koppartjuvarna farit fram, och ändå fick dom inte med sig all koppar heller, det kan ju inte vart mycket värde i det dom fick med sig, men desto större värden gick förlorade. klotter är också tröttsamt att se.

Jag är ju liksom beredd och inställd på att det nog kommer ta nåt år innan jag har fått besöka riktigt intressanta platser, men nånstans måste det ju börjas, och jag sitter och läser igenom en hel del och försöker kartlägga var olika objekt finns, och då tar jag ju kontakt med vissa "strategiska personer" via PM, och där kan jag väl kanske hålla med "urbankillen" att en nykomling kanske inte är lika betrodd som de gamla rävarna, visst det är inte lätt att veta vem man är, men jag skulle hemskt gärna vilja träffa nån av de gamla rävarna IRL och kolla in ett objekt tillsammans, då får man ju en chans att visa att man är reko och intresserad, så kanske rädslan för att "släppa till" spännande platser släpper... som sagt, jag är ingen storröjare (än) men jag känner till ett 10-tal mer eller mindre intressanta objekt i min närhet och har inget emot om nån vill att jag visar dem runt, några av dem finns i mitt färska fotoalbum: http://www.pixbox.se/usr_show_id213514_ ... rder1.html
har redan visat runt en flashbackare i trakterna (som va ännu grönare än mig) vilket va uppskattat.[/quote]

Mycket intressant tanke med att mötas gamla rävar o nya.....de kanske hade varit lösningen på problemet.

Tycker du har lyckats hitta en hel del intressanta platser redan, keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Coexistence""]Har läst hela tråden nyss, kan väl bara säga att jag förstår hur "Urbankillen" menar, det är väldigt svårt för Nya Upptäckare att komma in i gemenskapen bland "veteranerna".
Har även jag blivit bemött typigt och otrevligt av diverse användare på denna sida för att jag liksom många andra tyvär inte har hunnit hitta och besöka 200platser ännu.

/M[/quote]


Spännande att du har blivit bemött illa eftersom att detta är ditt första inlägg??? :confused:
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Urbankillen""] men tycker det vore mycket trevligare om den allmänna stämningen och gemenskapen var lite bättre, skulle bli mycket trevligare, för veteran som nybörjare.

[/quote]

Stämningen är bra ända tills det blir för mycket tjatande på folk om koordinater till höger och vänster. Sådant brukar snabbt rendera i att folk drar öronen åt sig.
Du tycker att nykomlingar behandlas illa. Det stämmer ej, finns ett flertal exempel dock på nya forummedlemmar som kliver in med en attityd om att de vill ha koordinater till höger och vänster.

Summan av det hela är att många av oss lägger ofantligt mycket tid på detta och kanske inte vill dela ut något som har kostat flera veckor i research till någon som man inte har en aning om vem det är. Att det sedan byts objekt personer emellan kan ju bero på att de personerna har byggt upp en "nätrelation" med en del tillit.

Där har du biljetten till hur man blir respekterad och omtyckt i den här branschen. Man tjatar inte om objekt och man gnäller inte när man inte får dessa objekt.

Mina tankar om det hela.


Dessutom så är vi tillbaka lite mer i TS tråd om att lita på nya bekantskaper.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""bunkrologen""]Stämningen är bra ända tills det blir för mycket tjatande på folk om koordinater till höger och vänster. Sådant brukar snabbt rendera i att folk drar öronen åt sig.
Du tycker att nykomlingar behandlas illa. Det stämmer ej, finns ett flertal exempel dock på nya forummedlemmar som kliver in med en attityd om att de vill ha koordinater till höger och vänster.

Summan av det hela är att många av oss lägger ofantligt mycket tid på detta och kanske inte vill dela ut något som har kostat flera veckor i research till någon som man inte har en aning om vem det är. Att det sedan byts objekt personer emellan kan ju bero på att de personerna har byggt upp en "nätrelation" med en del tillit.

Där har du biljetten till hur man blir respekterad och omtyckt i den här branschen. Man tjatar inte om objekt och man gnäller inte när man inte får dessa objekt.

Mina tankar om det hela.


Dessutom så är vi tillbaka lite mer i TS tråd om att lita på nya bekantskaper.
[/quote]

Återigen någon som inte förstår vad jag menar...det handlar inte om att få kodinater, herregud hur många gånger ska jag behöva förklara detta! det handlar om bemötandet från veteraner mot oss nya, o nej jag syftar då ej på kordinater eller plats frågor!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Urbankillen""]Instämmer helt och fullt i detta, verkar som att det inte handlar om att stoppa klotter o förstörelse alla gånger, utan ibland helt enkelt bara handlar om att inte dela med sig av unika platser, vilket jag tycker är mycket tråkigt, för det försvinner unika "ruiner" hela tiden genom rivning, naturens egen gång osv, så varför inte dela med dig av det man känner till istället för att sitta o hålla på allt för att "veta o kunna mest, ja har besökt flest platser osv..", mycket irriterande ibland. Delad glädje är dubbel glädje enligt mig! Menar naturligtvis inte att man ska sprida vägbeskrivningar till höger o vänster, men man behöver ju tex inte vara super hemlig med var en plats ungefär ligger någonstans om man bli tillfrågad, när den redan finns med på 100sidor på nätet, då är ju skadan redan skedd liksom, varför inte låta fler seriösa uppleva platsen, innan den är helt förstörd av oseriösa?

Verka lite som att om man är ny här på forumet betraktas man som; "ny och oseriös" vad man än skriver o frågar, det är väl inte riktigt riktigt rätt heller va?, hur ska man kunna lära sig mera och upptäcka mera när inte "veteranerna" släpper in en det lilla minsta i gemenskapen? Ge dom nya en chans innan ni dömer...eller så får man väl försöka lösa det som jag, och istället försöka knyta kontakt med andra "rookies" här på sidan.[/quote]

[quote=""Urbankillen""]Jo jag förstår att man inte kan slänga ut kordinater hur som helst på tex detta forum, men som jag skrev tidigare så behöver man ju kanske inte vara så hemlig när man får frågan i ett PM och det till exempel gäller ett ställe som redan är riktigt "outat" på massa andra ställen på nätet, då kan man ju lika gärna svara och samtidigt på detta sättet dela med sig och på sikt kanske få nått tillbaka istället för att spela svår o viktig?

Sen när om man har fått platsen förklarad i förtroende tidigare så självklart skall man inte bryta detta förtroende, det håller jag med dig om till 100%.

Eran rädsla för att folk som frågar saker är koppartjuvar eller snorungar som klottrar tror jag med ni kan släppa lite på, ja menar folk som stjäl koppar är oftast pundare o annat löst folk, tror inte dom har varken kunskap eller tålamod att sitta och fiska i sådana här forum för att hitta platser där det kan finnas lite koppar, som dessutom kan finnas på andra sidan Sverige.
Detsamma tror jag gäller lite för klottrare, tror ni verkligen dom skulle sitta o fiska tips för o kanske, kanske, få veta om vart ett ställe ligger som dom kan åka och klottra på? hör ni inte själva vad långsökt det låter?

Vill inte skapa upprörda känslor eller bråka, detta är bara mina personliga tankar och meningen med diskussionen är bara att ni veteraner kanske inte ska vara så himla misstänksamma och rent ut sagt otrevliga mot nya medlemmar, det är ju hur som helst ett delat intresse. Man kan ju inte hålla en fotboll för sig själv hela fotbolls matchen bara för att lånar någon annan den så kanske den går sönder?, kanske inte den bästa jämförelsen och lite överdrivet men jag vill bara ni ska förstå hur jag tänker ungefär.


Mvh[/quote]

Känns som att du har diskuterat koordinater här, nu tillbaka till topic igen.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har inget att tillföra egentligen. Kan visst förstå att vissa nya kan känna en frustration. Speciellt om man har ett specialintresse som bergrum som inte växer på träd direkt..
Men är man allmänt intresserad finns hur mkt som helst. Läste i morse att snart bor 25% av Sveriges befolkning i Sthlm. Stora delar av Sverige håller snabbt på att tömmas. Man kan gå in på lokala hembygdsföreningars hemsidor. Även sidor som Flickr kan ge bra tips.

Kan bara svara för mig själv. Skulle jag ramla över något nytt och känsligt skulle jag vara väldigt restriktiv med att dela det. Främst för att jag inte vill se ett ställe vandaliserat. Samtidigt är det kul att dela med sig men då väljer man förstås folk man känner/tycker sig känna i första hand. Inget konstig med det.
Skriv svar