Sanerat eller inte?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Avery""]Källa på det? När vi var där och pratade med lokalbefolkningen så sa dem att dem sprängt eller bilat ner huvudingången. Tittar man vid huvudinslaget så är det mycket lösa block som hänger precis ovanför fyllnadsmaterialet. Det såg inte ut som vid andra plomberade anläggningar men det är klart att det kan ha varit vatten som spräckt bergväggen precis ovanför inslaget.

Det ligger inte bara sprängsten utanpå huvudinslaget utan även nere i tunneln ner till anläggningen inklusive armeringsjärn (vilket man ser på bilderna). Varför skulle man tippa sprängsten ner i anläggningen för att sedan gjuta med betong och sedan ännu mer sprängsten. Varför inte bara gjuta direkt och sedan lägga fyllnadsmassa? Det ser mer ut som man bara bilat och sedan tippat ner i gången utan någon betong, det behövs ju inte när det är så stora stenar.

Huvudingången på bilderna som cirkulerar på anläggningen är där det är gjutet med betong på sidorna/golv och tak. Format som ett L, det ligger stora bumlingar och armeringsjärn nere i stötvågstunneln.[/quote]

Såvitt jag har sett det så är det en rak betongvägg som är gjuten vid det stora inslaget. Det ligger några större stenar där också. Jag kan ju dock ha misstolkat det hela också? Men att spränga något låter lite väl overkill i mina öron då jag har jag väldigt bra inblick i återställningsarbeten.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Det stora inslaget, huvudinslaget är det som ligger vid vägen med vändplanen, där såg jag ingen betong och jag kikade hyfsat noga. Dem två andra längs bergssidan är reservutgångarna och dem är/var gjutna och motfyllda med sten och jord.

Hur kommer det sig att det ligger bumlingar nere i huvudingången?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Avery""]Det stora inslaget, huvudinslaget är det som ligger vid vägen med vändplanen, där såg jag ingen betong och jag kikade hyfsat noga. Dem två andra längs bergssidan är reservutgångarna och dem är/var gjutna och motfyllda med sten och jord.

Hur kommer det sig att det ligger bumlingar nere i huvudingången?[/quote]

Att det ligger bumlingar kan ha flera olika naturliga orsaker.

Berget är inte skrotat på länge och det har ramlat ned av sig själv.
Det har ramlat ned av samma anledning när de har motfyllt och det har skakat en del.
Mina funderingar.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""bunkrologen""]Att det ligger bumlingar kan ha flera olika naturliga orsaker.

Berget är inte skrotat på länge och det har ramlat ned av sig själv.
Det har ramlat ned av samma anledning när de har motfyllt och det har skakat en del.
Mina funderingar.[/quote]
Det ligger även bilad (eller liknande) betong och armeringsjärn bland bumlingarna. Inget har rasat från taket.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Sanerat eller inte?

Inlägg av rhdf »

Det kan ju vara så att man bilat ner betongkonstruktioner runt inslaget för att få det att smälta in. Det borde ju vara enklare att göra det man skall "trolla bort" så litet som möjligt så man slipper motfylla en massor för att dölja det.

Så huvudinslaget kan mycket väl vara plomberat med sig själv så att säga. dvs man har gjort det lätt för sig (vilket verkar vara ett genomgående koncept i detta fall)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

När exempelvis skyttevärn skall återställas så bilar man ned dessa ca 0,5-1 meter under mark. Sedan så återställer man marken med jord och liknande material. Allt efter hur naturen ser ut.
Många inslag har ett betongtak som sticker ut en liten bit, det är inte helt omöjligt att det är nedslaget/nedbilat och inknuffat innanför entrén.
Med tanke på hur resten av återställningen med tillhörande sanering ser ut så är jag inte förvånad om det är så som har skett.

Att man skulle ha sprängt påslagstunneln ser jag som helt osannolikt då det är ett ganska omfattande jobb för att sprängningen skall ha effekt. Att bara blåsa av en laddning i tunneln kanske får någon sten att ramla ned från taket.

Det krävs ett slutet utrymme eller att man borrar in laddningarna en bra bit i berget om det skall bli någon effekt.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

rdhf: Jo det var det jag ville komma fram till, tack!
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

[quote=""Avery""]Nej. Hembygdsföreningen där i krokarna ville ta över Krickan och ha museum men FortV sa nej och plomberade istället. Dem som har täckt igen är med 99% säkerhet inte FortV utan lokalbor som inte vill ha spring där. Jag tror inte heller att dem som öppnade skulle stänga igen heller, och i sådana fall inte med cement. Det blev fort känt av lokalbefolkningen att det hade blivit öppnat och när vi var och kikade utanför så var det mycket folk i rörelse i närheten. Några var nyfikna, andra sura över att det öppnats.

Nu när det är stängt kan man väl vara lite mera frikostig med uppgifter men det är ju ett ganska ordentligt jobb. Först släpa upp två elverk, bilmaskin, kapmaskin, pump och fläkt och sedan köra dygnet runt under en helg. Allt detta utan att någon i samhället 500 meter bort märkte något är ju rätt makalöst.

Tydligen hade det varit två olika grupper på plats oberoende av varandra med en helgs mellanrum och öppnat upp varsin nödutgång utan att märka den andra. Huvudingången sprängdes vid plomberingen så där kunde dem inte ta sig in.[/quote]

Är det denna anläggning som man har sett en luddig blå filt vid hålet där dom krypit in? minns att 2 olika användare på pixbox hade bilder på sina besök och man såg filten bland de båda albumen?

Fast o andra sidan så säger du ju att det är olika ingångar dom har tagit sig in i så då håller in den teorin me tanke på att det är samma hål och filt man ser på de olika albumen.

Kanske helt ointressant, blev bara lite fundersam o snurrig i huvudet så nån som har superkoll o bättre bild-minne får gärna reda ut detta för mig. :D

Mvh
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Jo detta är samma bergrum.
Skriv svar