Sanerat eller inte?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

Nu slog det mig en sak, lite OT sådär,

jag är övertygad om att jag läst någonstans att den lokala hembygdsföreningen eller motsvarande hade ansvar för/tagit över någon form av anläggning i de där krokarna. ÄR det då Krickan som sen fortv tagit tillbaka (låter osannolikt) eller finns det en annan anläggning i området (inte helt otroligt) eller har jag fått allt om baktassen (relativt troligt)
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""rhdf""]Nu slog det mig en sak, lite OT sådär,

jag är övertygad om att jag läst någonstans att den lokala hembygdsföreningen eller motsvarande hade ansvar för/tagit över någon form av anläggning i de där krokarna. ÄR det då Krickan som sen fortv tagit tillbaka (låter osannolikt) eller finns det en annan anläggning i området (inte helt otroligt) eller har jag fått allt om baktassen (relativt troligt)[/quote]
Nej. Hembygdsföreningen där i krokarna ville ta över Krickan och ha museum men FortV sa nej och plomberade istället. Dem som har täckt igen är med 99% säkerhet inte FortV utan lokalbor som inte vill ha spring där. Jag tror inte heller att dem som öppnade skulle stänga igen heller, och i sådana fall inte med cement. Det blev fort känt av lokalbefolkningen att det hade blivit öppnat och när vi var och kikade utanför så var det mycket folk i rörelse i närheten. Några var nyfikna, andra sura över att det öppnats.

Nu när det är stängt kan man väl vara lite mera frikostig med uppgifter men det är ju ett ganska ordentligt jobb. Först släpa upp två elverk, bilmaskin, kapmaskin, pump och fläkt och sedan köra dygnet runt under en helg. Allt detta utan att någon i samhället 500 meter bort märkte något är ju rätt makalöst.

Tydligen hade det varit två olika grupper på plats oberoende av varandra med en helgs mellanrum och öppnat upp varsin nödutgång utan att märka den andra. Huvudingången sprängdes vid plomberingen så där kunde dem inte ta sig in.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Avery""]Nej. Hembygdsföreningen där i krokarna ville ta över Krickan och ha museum men FortV sa nej och plomberade istället. Dem som har täckt igen är med 99% säkerhet inte FortV utan lokalbor som inte vill ha spring där. Jag tror inte heller att dem som öppnade skulle stänga igen heller, och i sådana fall inte med cement. Det blev fort känt av lokalbefolkningen att det hade blivit öppnat och när vi var och kikade utanför så var det mycket folk i rörelse i närheten. Några var nyfikna, andra sura över att det öppnats.

Nu när det är stängt kan man väl vara lite mera frikostig med uppgifter men det är ju ett ganska ordentligt jobb. Först släpa upp två elverk, bilmaskin, kapmaskin, pump och fläkt och sedan köra dygnet runt under en helg. Allt detta utan att någon i samhället 500 meter bort märkte något är ju rätt makalöst.

Tydligen hade det varit två olika grupper på plats oberoende av varandra med en helgs mellanrum och öppnat upp varsin nödutgång utan att märka den andra. Huvudingången sprängdes vid plomberingen så där kunde dem inte ta sig in.[/quote]

haha, teamwork, fast ändå inte!
så båda ingångarna är alltså igengjutna nu då? fan att närboende ska lägga sig i då :mad: det gör väl inte dom nånting om folk springer där??
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""swedediesel""]haha, teamwork, fast ändå inte!
så båda ingångarna är alltså igengjutna nu då? fan att närboende ska lägga sig i då :mad: det gör väl inte dom nånting om folk springer där??[/quote]
Det är en liten ort, dem märker direkt när folk från "utomsockens" är där.
Det är ju trots allt olagligt att bryta sig in i plomberade bergrum utan tillstånd från FortV. :rolleyes: Det hann väl stå öppet i en vecka skulle jag tro.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Avery""]Det är en liten ort, dem märker direkt när folk från "utomsockens" är där.
Det är ju trots allt olagligt att bryta sig in i plomberade bergrum utan tillstånd från FortV. :rolleyes: Det hann väl stå öppet i en vecka skulle jag tro.[/quote]

jo visst, dock tycker jag inte det är så farligt jämfört med att bryta sig in i aktiva anläggningar eller icke-plomberade..
de plomberade saknar ju saker av värde, och är egentligen "icke existerande" i lagens mening, så det är även tveksamt om det ens är olagligt.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Det är ju dock mycket farligt. Man kan fastna, halka, det brukar finnas asbest, höga radonhalter, mögel, dålig luft och mycket partiklar. För att inte tala om barn eller djur kommer in i anläggningen men inte ut.

Pumpar man ut vatten när man bryter plomberingen som det finns rester av diesel, asbest eller annat i så är det ju dessutom miljöbrott.

Vissa anläggningar som plomberas kan dessutom finnas liknande av på andra ställen och då kan man hävda konstruktionssekretess och därför kan den som brutit sig in åka dit för olaga intrång plus brott mot skyddslagen. Det senare är väl dock ganska osannolikt.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Avery""]Det är ju dock mycket farligt. Man kan fastna, halka, det brukar finnas asbest, höga radonhalter, mögel, dålig luft och mycket partiklar. För att inte tala om barn eller djur kommer in i anläggningen men inte ut.

Pumpar man ut vatten när man bryter plomberingen som det finns rester av diesel, asbest eller annat i så är det ju dessutom miljöbrott.

Vissa anläggningar som plomberas kan dessutom finnas liknande av på andra ställen och då kan man hävda konstruktionssekretess och därför kan den som brutit sig in åka dit för olaga intrång plus brott mot skyddslagen. Det senare är väl dock ganska osannolikt.[/quote]

du har helt rätt, och de som tog sig in i krickan från början skulle väl ha varit lite mer hemliga med det samt sett till att täcka för ingången efter sig, dvs lägga en träskiva mot hålet i plomberingen och sen skotta jord över, då kan man ju gräva sig in om man vill, och då slipper barn och djur göra sig illa, för de flesta som besökt ett antal ruiner och bergrum känner nog till ungefär var man ska trampa och inte trampa, och inte som dom i SVT programmet som traskade runt i gränges..
är det diesel eller andra miljögifter i vattnet så innebär det en fara för grundvattnet även inne i bergrummet, och då är det ju den som "sanerat" som gjort sig skyldig till miljöbrottet.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Avery""]Huvudingången sprängdes vid plomberingen så där kunde dem inte ta sig in.[/quote]

Huvudinslaget är på vanligt manér igengjuten och sedan är det motfyllt mot betongen. Det är inget som är sprängt där, vilket skulle vara en ny oprövad metod för plombering.

Vill inte vifta med pekpinne utan bara rätta fakta. :)
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Låter som att någon skulle vara i behov av ett riktigt jobb, fast han kanske inte var riktigt kvalificerad för ett.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""bunkrologen""]Huvudinslaget är på vanligt manér igengjuten och sedan är det motfyllt mot betongen. Det är inget som är sprängt där, vilket skulle vara en ny oprövad metod för plombering.

Vill inte vifta med pekpinne utan bara rätta fakta. :) [/quote]
Källa på det? När vi var där och pratade med lokalbefolkningen så sa dem att dem sprängt eller bilat ner huvudingången. Tittar man vid huvudinslaget så är det mycket lösa block som hänger precis ovanför fyllnadsmaterialet. Det såg inte ut som vid andra plomberade anläggningar men det är klart att det kan ha varit vatten som spräckt bergväggen precis ovanför inslaget.

Det ligger inte bara sprängsten utanpå huvudinslaget utan även nere i tunneln ner till anläggningen inklusive armeringsjärn (vilket man ser på bilderna). Varför skulle man tippa sprängsten ner i anläggningen för att sedan gjuta med betong och sedan ännu mer sprängsten. Varför inte bara gjuta direkt och sedan lägga fyllnadsmassa? Det ser mer ut som man bara bilat och sedan tippat ner i gången utan någon betong, det behövs ju inte när det är så stora stenar.

Huvudingången på bilderna som cirkulerar på anläggningen är där det är gjutet med betong på sidorna/golv och tak. Format som ett L, det ligger stora bumlingar och armeringsjärn nere i stötvågstunneln.
Skriv svar