Att åldersbestämma en tegelsten+ev skjutskador

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Att åldersbestämma en tegelsten+ev skjutskador

Inlägg av Elagabalus »

Var ute vid en gammal herrgårdsruin idag. Det roliga är att alla hus står kvar i form av grunder. En del även med väggar och källare. Säkert uppåt 15 olika grundrester som: huvudbyggnad, 2 flygelrester, vattentorn, pumphus, kägelbana, flera växthus, lusthus, båthus, fiskdamm, flera ladugårdar, uthus, större förvaltarbostad.

Nåväl i en av flyglarna hittade vi dessa tegelstenar märkta "SS". Någon som vet när de kan vara gjorda eller från vilket bruk?

Flera av byggnaderna visar spår av sprängning som vi tydde det. Det är ganska tjocka murar som verkar ha sprängt sönder. Dessutom hittade vi denna skada. Ser faktiskt som någon skjutit grovkalibrigt rakt in i muren? Låter det rimligt? Liknande skador kan man se i Berlin. Kan militären ha övat här?

Bara nyfiken. Detta bör ha skett i början av 1970-talet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Det verkar vara flera olika tegelbruk som använt sig av beteckningen SS, men liksom för Stockholms Spårvägar så är det antagligen före 40-talet. En gång i tiden var det väldigt gott om tegelbruk här i Sverige och det fanns säkert minst omkring 100. För att bestämma vilket tegelbruk som var aktuellt i just det här fallet måste man nog titta vilka som fanns lokalt.

Lite info kan du få t.ex http://www.hedenstedt.nu/tegel.pdf, där tegelstämplar börjar på sidan 8.

För övrigt är det förresten en väldigt vacker bild på första sidan... :D
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jo underbar bild. Hittade minst två tegelbruk som använde "SS". Tack!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

När jag av nyfikenhet kikade lite vidare på det så upptäckte jag att det förmodligen inte handlade om drygt 100 tegelbruk i Sverige, utan snarare några tusen eller så... också såg jag att även SS i landet söder om oss tydligen har tillverkat tegel - http://johanselander.blogspot.com/2008/12/teglet-frn-sachsenhausenspeer-3.html. Det här teglet kom dock sannolikt inte därifrån, eftersom det uppenbarligen var öronmärkt för Germania och snarare isåfall borde varit märkt med SS-runorna...
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Osprey""]När jag av nyfikenhet kikade lite vidare på det så upptäckte jag att det förmodligen inte handlade om drygt 100 tegelbruk i Sverige, utan snarare några tusen eller så... också såg jag att även SS i landet söder om oss tydligen har tillverkat tegel - http://johanselander.blogspot.com/2008/12/teglet-frn-sachsenhausenspeer-3.html. Det här teglet kom dock sannolikt inte därifrån, eftersom det uppenbarligen var öronmärkt för Germania och snarare isåfall borde varit märkt med SS-runorna...[/quote]

hmm intressant har undrat lite över just den platsen vid research tidigare. Såhär ser det ut idag. Sorry för ot...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Intressant om den tyska fabriken.

Tegelstenen jag hittade är troligen från Slagsta tegelbruk som var aktivt innan 1913. Fanns även ett annat tegelbruk som skrev bokstäverna på liknande vis men gissar ändå förstnämda

Här är en bild på flygeln där vi fann stenarna. Idag bara grund och delvis inrasad källare kvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Elagabalus""]Här är en bild på flygeln där vi fann stenarna. Idag bara grund och delvis inrasad källare kvar[/quote]

Ser ut att ha varit ett mysigt litet hus en gång i tiden...

[quote=""Elagabalus""]Dessutom hittade vi denna skada. Ser faktiskt som någon skjutit grovkalibrigt rakt in i muren? Låter det rimligt? Liknande skador kan man se i Berlin. Kan militären ha övat här?[/quote]

Visst skulle det kunna varit militären som övat, men en annan möjlighet är att det är en frostsprängning. Tegel spricker ju egentligen ganska lätt och det känns som att grovkalibrig eld borde ha spräckt stenen mer, betong däremot skulle kunna uppvisa den typen av skada efter att blivit beskjutet. Fast det här är bara en känsla jag fick, mina kunskaper inom området är rätt begränsade... :)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är nog mest betong där "ingångshålet" syns. Hade inte några av grunderna gett känsla av att varit sprängda hade jag nog inte ens tänkt på att det såg ut som en skottskada. Har svårt att tro att frostsprängning kan flytta bort bitar på över 100 kg men säker möjligt. Finns en enorm kraft i sånt

Här är en bild på de två växthusen. Även de ser ut ha "sprängts" på några ställen i grunden

Ingen viktig fråga. Tyckte bara det var intressant. Kanske hade man så bråttom att man heltr enkelt sprängde här och var. Lite svårt att komma in med grävskopa till en del av husen

Edit: lägger upp en bild på den forna huvudbyggnaden också. Bara grund kvar idag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Jag tyckte först det såg ut som en skottskada, men så tittade jag på mina bilder från Hästhagen i Söderfors och det skulle lika gärna kunna vara frostsprängning:

Det är ett ganska stort stycke som lossnat i trappuppgången som synes.

Bilden från hörnan i ett rum visar hur det sipprar vatten ur väggen och hur det börjat spränga loss betongbitar.

På samma ställe fast i ett annat hus har betongen redan ramlat bort och visar förklaringen: Det går ett dräneringsrör från det platta taket inne i väggen. Detta rör har frostsprängts. Man ser en flera dm lång spricka i godset. Vattnet har sedan sipprat ut och skadat betongen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det låter mycket troligt att det är frostsprängning. Fick iofs veta att de flesta husen( ex huvudhuset) togs ner redan på 50-talet och det fanns troligen militär närvaro nästgårds. Men det känns lite osökt. Är inget övningsområde vi talar om. Tack för klargörande och som sagt bara nyfiken. Inget som hållit mig vaken om nätterna ;)
Skriv svar