Är detta militärt?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Är detta militärt?

Inlägg av Elagabalus »

Håller på och gör en hemsida om resterna av närbelägen villastad. Ramlade över en dam idag som hade ett gammalt album med en bild på en brunnen herrgård vi saknat bilder på. Väldigt kul.

Men i albumet satt även denna bild. Tagen 1920 men det står 1908 ovanför ingången. Vad tror ni? Skyddsrum eller är det något civilt? Bör vara på Södertörn någonstans. Klickar man blir den större ( men det vet säkert alla redan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Elagabalus""]Håller på och gör en hemsida om resterna av närbelägen villastad. Ramlade över en dam idag som hade ett gammalt album med en bild på en brunnen herrgård vi saknat bilder på. Väldigt kul.

Men i albumet satt även denna bild. Tagen 1920 men det står 1908 ovanför ingången. Vad tror ni? Skyddsrum eller är det något civilt? Bör vara på Södertörn någonstans. Klickar man blir den större ( men det vet säkert alla redan)[/quote]

1908, fanns det någon anledning att bygga skyddsrum då?
jag tror mer på en rikemansjordkällare!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Håller på och gör en hemsida om resterna av närbelägen villastad. Ramlade över en dam idag som hade ett gammalt album med en bild på en brunnen herrgård vi saknat bilder på. Väldigt kul.

Men i albumet satt även denna bild. Tagen 1920 men det står 1908 ovanför ingången. Vad tror ni? Skyddsrum eller är det något civilt? Bör vara på Södertörn någonstans. Klickar man blir den större ( men det vet säkert alla redan)[/quote]

Svår bedömning, Ser man till de tjocka utsticken får jag nästan känslan av dynamitförråd vilket gör det ännu mer spännande. Liknande kosntruktion som de militär miinförråden.
Det skall tåla en smäll från insidan....
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""swedediesel""]1908, fanns det någon anledning att bygga skyddsrum då?
jag tror mer på en rikemansjordkällare![/quote]

Skyddsrum var fel uttryck utan tänkte mer om det ingått i någon militär anläggning. Ser rätt grovt ut för att vara en civil källare. Och visst byggde man ut det militära ständigt. Gick väl lite vågor det där iofs. Om det var något speciellt försvarspolitiskt beslut just 1908 känner jag inte till.

Skulle det kunna vara en stödmur kanske?

Edit

Bunkrologen och jag skrev om varandra. Ett sprängämnesförråd låter mkt troligt tycker jag
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Är detta militärt?

Inlägg av Grishnac »

Mina begrepp om Stockholm och dess geografi är något luddiga, men visst finns det försvarsanläggningar som stämmer bra in på tiden 1908.
Man byggde då en försvarslinje som kom att kallas "korvlinjen" efter modellen på befästningarna som uppfördes.

Kanske passar nedanstående in på ditt fynd?

"Namnet Sjötorpsfortet härrör från ett torp med samma namn som låg vid Dervvikens strand. År 1905 förvärvades mark för Sjötorpsställningen intill ett markområde som tidigare skänkts till Föreningen för Stockholms fasta försvar på Beaterbergs ägor, där man redan 1904 börjat bygga försvarsanläggningar. Vid Sjötorp uppfördes mellan åren 1905-1909 ett halvpermanent batteri. 1906 inköptes sex stycken 6,5 mm kulsprutor och 1907 anlades vägen mellan Sjötorpsbatteriet och Trångsund station."
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Mina begrepp om Stockholm och dess geografi är något luddiga, men visst finns det försvarsanläggningar som stämmer bra in på tiden 1908.
Man byggde då en försvarslinje som kom att kallas "korvlinjen" efter modellen på befästningarna som uppfördes.

Kanske passar nedanstående in på ditt fynd?

"Namnet Sjötorpsfortet härrör från ett torp med samma namn som låg vid Dervvikens strand. År 1905 förvärvades mark för Sjötorpsställningen intill ett markområde som tidigare skänkts till Föreningen för Stockholms fasta försvar på Beaterbergs ägor, där man redan 1904 börjat bygga försvarsanläggningar. Vid Sjötorp uppfördes mellan åren 1905-1909 ett halvpermanent batteri. 1906 inköptes sex stycken 6,5 mm kulsprutor och 1907 anlades vägen mellan Sjötorpsbatteriet och Trångsund station."[/quote]


Kul att läsa. Vet att det finns flera på forumet som kan de här linjerna på sina fem fingrar. Får se vad de säger.


Tittat mer i albumet och ägaren var militär i slutet av 10-talet. Dock tycker jag bunkrologens tolkning med sprängämnesförråd låter rimlig. Men det kan ha varit en del i dessa linjer. Någonstans måste de ju förvaras
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Det är ju en ståldörr tydligt på bilden. Kan inte spekulera mer än vad jag tidigare gjorde.
Korvlinjen är smeknamnet efter fortens utformning.

Stockholms fasta försvar var den riktiga benämningen och det skulle bemannas med landstormen, dåtidens hemvärn.

Norra och södra fronten fanns det.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Hmm svårt att avgöra.

Liknar ju en del dynamitförråd och liknande som kan finnas i närhet av gruvor...

Fast om jag gissar på ungefär placering norr om stockholm + årtal så är det mycket som säger iaf mig att det skulle vara civilt, jordkällare eller dyl.

1. Vid denna tid var väl inte skyddsrum så vanliga, hotet från skyn som satte igång vågen av skyddsrumsbyggen kom mycket senare.

2. Norra och Södra fronten var väl i stort sett enbart bestyckade med ksp och denna ammunition är ju inte direkt skrymmande, har aldrig sett nån separat ammodurk av liknande modell i anslutning till några av forten. Gissningsvis förvarades det inuti forten. Friliggande ammodurkar är vanligare invid LV och KA batterier, och om det nu skulle hört till nån lv ställning så är byggnadsår 1908 väl tidigt då stockholms luftvärn inte var i drift förrens nån gång runt 1920...

Bara spekulationer... :)
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Mina begrepp om Stockholm och dess geografi är något luddiga, men visst finns det försvarsanläggningar som stämmer bra in på tiden 1908.
Man byggde då en försvarslinje som kom att kallas "korvlinjen" efter modellen på befästningarna som uppfördes.

Kanske passar nedanstående in på ditt fynd?

"Namnet Sjötorpsfortet härrör från ett torp med samma namn som låg vid Dervvikens strand. År 1905 förvärvades mark för Sjötorpsställningen intill ett markområde som tidigare skänkts till Föreningen för Stockholms fasta försvar på Beaterbergs ägor, där man redan 1904 börjat bygga försvarsanläggningar. Vid Sjötorp uppfördes mellan åren 1905-1909 ett halvpermanent batteri. 1906 inköptes sex stycken 6,5 mm kulsprutor och 1907 anlades vägen mellan Sjötorpsbatteriet och Trångsund station."[/quote]

Är böjd att hålla med dig där, troligtvis är det korvrelaterat... ;)
Sprängmedel eller karduser med krut till kanonerna är väl sak samma.
Hittade en alldeles förtjusande liten sida som handlar om det pojkar gillar...... :D
(Nej den är inte OT mr Benkar ;) )
Jag rekommenderar speciellt kapitel 9.
Baddabooooom
Är inte Google underbart så säg? ;) :D
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tillägg
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Visst e det korvrelaterat.. ursäkta bild kvaliten. så här såg dörren ut för en timme sen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar