Kartsymboler & förkortningar på Civilförsvarets-kartor

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""Ransonering""]HC, LC, DC och RC alla har väl samma funktion! Det är väl bara olika storlek på dom! Onödigt bygga stort HC vid en lite ort.[/quote]
Ja och mindre orter hade mindre anläggningar, DC.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

vad jag har läst så ska HC va den äldre beteckningen och LC kallades de senare anläggningarna, storleken beror ju på kommunen men det ska inte vara nån inbördes skillnad mellan HC/LC, däremot är en DC alltid mindre, och ofta ligger dom i samband med brandstationen på orten
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Ransonering""]Nu är det bra några kvar:

Brytpunkt - ?[/quote]

I mitt arbete använder vi ordet brytpunkt ungefär som plats för uppsamling innan insats. Jag kan inte hitta någon bra översättning av ordet någonstans, men skulle tro att det inte skiljer sig allt för mycket från min beskrivning.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Det stämmer bra, ibland används det t.ex även som återsamlingspunkt eller som riktmärke för ambulans/räddningstjänst i närheten av skjutfält/övningsfält.

Lättare att säga "Brytpunkt 4" än att förklara exakt på vilken väg och hur långt in man är. Ofta sitter det en vanlig orange vägskylt på platsen med texten "Brytpunkt 4" eller liknande. Har sett detta på övningsfältet i Eksjö och vid flygbasen i Hagshult.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Avery""]Det stämmer bra, ibland används det t.ex även som återsamlingspunkt eller som riktmärke för ambulans/räddningstjänst i närheten av skjutfält/övningsfält.

Lättare att säga "Brytpunkt 4" än att förklara exakt på vilken väg och hur långt in man är. Ofta sitter det en vanlig orange vägskylt på platsen med texten "Brytpunkt 4" eller liknande. Har sett detta på övningsfältet i Eksjö och vid flygbasen i Hagshult.[/quote]

Liknande förfarande finns tex vid Botniabanans bygge,
fast där är det räddningsplatserna som benämns R1 R2 osv.
Allt för att underlätta insats.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Mycket intressant att detta även används i helt civila sammanhang.
Ransonering
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 04:22

Inlägg av Ransonering »

Härligt nu har vi nästan klarat av alla!

Bara 2 symboler kvar.

Och CF-bas! är det någon som kommer ihåg vad det var för nåt?
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Kan bild nr 1 ha något med skyddsrum att göra? Det sägs att det tidigare fanns en ingång till ett skyddsrum i denna park som numera är igengjuten, möjligen även övertäckt.

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

[quote=""Ransonering""]Och CF-bas! är det någon som kommer ihåg vad det var för nåt?[/quote]

Frågan var redan besvarad på första sidan av swedediesel:

[quote=""swedediesel""]Som jag fattat det; Civilförsvarsbas.[/quote]

[quote=""swedediesel""]Vad jag har läst så ska HC va den äldre beteckningen och LC kallades de senare anläggningarna,
storleken beror ju på kommunen men det ska inte vara nån inbördes skillnad mellan HC/LC, däremot är en DC alltid mindre,
och ofta ligger dom i samband med brandstationen på orten[/quote]

Helt korrekt!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""swedediesel""] däremot är en DC alltid mindre, och ofta ligger dom i samband med brandstationen på orten[/quote]

Det du tänker på är nog de nyare RC?(RäddningsCentral) De bygger man ihop med brandstationerna.
De äldre Dc ligger precis som övriga anläggningar en bit ut från stadskärnan (oftast). Det är inte ofta de ligger ihop med den lokala brandstationen.
Skriv svar