Järnfästen. Vad kan de ha använts till?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Denna ser nyare ut. Verkar legat precis vid gamla Dalarövägen. Är tvärs över vägen från Moonshine Cruisers vid toppens fot. Vi badar i kartor men inget mer än vägen verkar att ha legat här. Har nog en bild att lägga upp i morgon om jag letar lite

Edit

så här ser muren ut. Dalarövägen skall ha gått här men inget hus har funnits just här. Ingen fråga som håller mig vaken om nätterna men man undrar ju ändå lite. i slutet av gränden till höger skymtar Moonshines stuga[/quote]

Nej det där är varken fornborg eller ägogräns - då hade den varit kallmurad, men den där är sammansatt med murbruk.
Det ser ut som grunden till ett hus eller någon sorts trädgårdsmur.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är det som är så skumt. Det borde vara en vägbank eftersom vägen gick här men ser ju "dekorerad" ut med små stenar infogade på ovansidan. Vad vi kan se finns inget hus där på den här sidan 1700-talet
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Det är det som är så skumt. Det borde vara en vägbank eftersom vägen gick här men ser ju "dekorerad" ut med små stenar infogade på ovansidan. Vad vi kan se finns inget hus där på den här sidan 1700-talet[/quote]

Det kan ju också vara en uppstadgad vägbank som man murat för att inte slänten skall kollapsa ner på vägen.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Amigaz
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 23 jun 2011, 18:29

Inlägg av Amigaz »

"Medbrottsling" till Elagabalus här...

Lite kartor etc var muren ligger samt hur Dalarövägen (Larsbodavägen) gick innan industrområdet kom till

Bild

Bild
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]Bra podden. Kul med någon som kan sin hembygd :) Denna ligger nära IP:et ovanför Militärbron, Ganska nära järnvägen men landsvägen är emellan.

OT. Vid krossen har vi hittat en märklig rest av mur som inte finns på några kartor. Kan PM:a dig[/quote]

Finns fler likadana järn runt farsta gård. Jag har alltid spekulerat i att det är fästen för trästolpar, typ tele.
Men det bör ha varit en del militär aktivitet runt farsta gård under WW2. (finns en del tydliga bevis i grönområdena) Mer än förrådet. Jag misstänker vägspärr eller något med järnvägen.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Finns fler likadana järn runt farsta gård. Jag har alltid spekulerat i att det är fästen för trästolpar, typ tele.
Men det bör ha varit en del militär aktivitet runt farsta gård under WW2. (finns en del tydliga bevis i grönområdena) Mer än förrådet. Jag misstänker vägspärr eller något med järnvägen.[/quote]

Som sagt; tänkte lägga upp en tråd med allehanda järn till våren. Kan bli spännande (?)

Fästet finns på en liten kulle så vägspärr tror jag inte. Landsvägen går mellan järnet och järnvägen så det är lite för långt dit. Men har som sagt funnits militära förråd precis bredvid. Kanske någon militär installation ändå? Det kryllar av fästen och järn. Många måste vara före WWII

Rosa punkten visar vart järnet finns
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Det här är ju en väldigt dum gissning men spärrballong kanske?
Skriv svar