Järnfästen. Vad kan de ha använts till?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Järnfästen. Vad kan de ha använts till?

Inlägg av Elagabalus »

Rör mig mycket i resterna av en gammal villastad från början av förra sekelskiftet. Blir förundrad över alla järnfästen och stag som sitter kvar i bergen. En del är självklart som tex vid grunderna av de gamla badhusen. Ofta hittar man liknande fästen där. En del kan ha haft med järnvägen att göra ( de som är nära den).

Sen finns det många som sitter på alla möjliga och omöjliga ställen. Vore det inte snö kunde jag gå ut och ta säkert 10-15 stycken bara i närmiljön.

Som denna. Finns uppe på en liten kulle. Granne med en forngrav. Vad jag vet har det inte funnits något hus här uppe. Att dra teleledningen över berget verkar onödigt. Kan det ha stått en antenn här månne?

Ser ju inte purung ut heller. Några gissningar? klixcka gärna upp bilden så den blir tydligare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Järnfästen. Vad kan de ha använts till?

Inlägg av Grishnac »

Ser ut som ett stolpfäste av något slag, fackverk (master) brukar stå på betongsockel.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Ser ut som ett stolpfäste av något slag, fackverk (master) brukar stå på betongsockel.[/quote]

Tack. Till våren lägger jag upp en tråd med olika fästen för bestämning
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Är inne på samma linje som Grishnac
Den ser ut att ha försänkta hål vilket borde betyda att den är till en stolpe och inte stagvire.
Är det platsen jag tänker på så är det mesta av fornborgen bortsprängt
av krossen, och den har ju inte funnits där så länge.
Kan det vara så att det funnits andra hus eller liknande där i modern tid.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Järnfästen. Vad kan de ha använts till?

Inlägg av Grishnac »

Ja dom försänkta hålen ser passande ut till grov träskruv med försänkt skalle som man skruvar in i trästolpar. Men jag kan inte verifiera det och har inget bra exempel på något annat sådant fäste.

Kanske är det gamla telestolpar som har suttit där?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Ja dom försänkta hålen ser passande ut till grov träskruv med försänkt skalle som man skruvar in i trästolpar. Men jag kan inte verifiera det och har inget bra exempel på något annat sådant fäste.

Kanske är det gamla telestolpar som har suttit där?[/quote]

Liknande fästen kan man finna vid de gamla badhusen/badbryggorna. Men telestolpe känns fel på platsen. Hög kulle med lägre områden runt omkring men kan förstås vara tänkbart ändå. På ett annat högre, nu snötäckt, berg finns ännu grövre doningar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""podden""]Är inne på samma linje som Grishnac
Den ser ut att ha försänkta hål vilket borde betyda att den är till en stolpe och inte stagvire.
Är det platsen jag tänker på så är det mesta av fornborgen bortsprängt
av krossen, och den har ju inte funnits där så länge.
Kan det vara så att det funnits andra hus eller liknande där i modern tid.[/quote]

Bra podden. Kul med någon som kan sin hembygd :) Denna ligger nära IP:et ovanför Militärbron, Ganska nära järnvägen men landsvägen är emellan.

OT. Vid krossen har vi hittat en märklig rest av mur som inte finns på några kartor. Kan PM:a dig
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Bra podden. Kul med någon som kan sin hembygd :) Denna ligger nära IP:et ovanför Militärbron, Ganska nära järnvägen men landsvägen är emellan.

OT. Vid krossen har vi hittat en märklig rest av mur som inte finns på några kartor. Kan PM:a dig[/quote]

Märkliga murar som inte är på kartor kan vara ägogränser, kolla gamla kartor på lantmäteriet och se om du hittar utägor där gränserna går ungefär som muren, då kan det vara en sådan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

Kan kanske vara delar av fornborgen..
info från wikipedia.

En numera förstörd fornborg (stenbrott) låg mellan Drevviken och Magelungen i Farsta. Den var 260 x 230 meter stor och begränsades av branta sluttningar, stup och en 120 meter lång stenvall. Vallen var 2-5 meter bred och 0,2-0,6 meter hög. I vallens östra ände löper en kort tvärmur, 15 meter lång och den enda orörda delen av borgen. Dessutom finns rester av en 60 meter lång mur i sydost.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""podden""]Kan kanske vara delar av fornborgen..
info från wikipedia.

En numera förstörd fornborg (stenbrott) låg mellan Drevviken och Magelungen i Farsta. Den var 260 x 230 meter stor och begränsades av branta sluttningar, stup och en 120 meter lång stenvall. Vallen var 2-5 meter bred och 0,2-0,6 meter hög. I vallens östra ände löper en kort tvärmur, 15 meter lång och den enda orörda delen av borgen. Dessutom finns rester av en 60 meter lång mur i sydost.[/quote]

Denna ser nyare ut. Verkar legat precis vid gamla Dalarövägen. Är tvärs över vägen från Moonshine Cruisers vid toppens fot. Vi badar i kartor men inget mer än vägen verkar att ha legat här. Har nog en bild att lägga upp i morgon om jag letar lite

Edit

så här ser muren ut. Dalarövägen skall ha gått här men inget hus har funnits just här. Ingen fråga som håller mig vaken om nätterna men man undrar ju ändå lite. i slutet av gränden till höger skymtar Moonshines stuga
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar