Är det ute med UE?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Klart att det är ute med UE. Inte sitter du och utövar UE inne?
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""]Klart att det är ute med UE. Inte sitter du och utövar UE inne?[/quote]

:D . Touche Penfold....
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

Tycker nästan det är lite tvärtom. Har märkt att en nedrans massa har börjat få upp ögonen för UE och tycker det är lite småcoolt att springa omkring i övergivna fasader... Om detta är bra eller dåligt vet jag inte riktigt, gillade när urban utforskning var mer undergrund.
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

[quote=""Oblado""]Tycker nästan det är lite tvärtom. Har märkt att en nedrans massa har börjat få upp ögonen för UE och tycker det är lite småcoolt att springa omkring i övergivna fasader... Om detta är bra eller dåligt vet jag inte riktigt, gillade när urban utforskning var mer undergrund.[/quote]

Det gissar jag beror på diverse reportage som uppmärksammat det hela tror jag. Känns dock mer som att den typen av personer gör det för att det är coolt och inte för att de är intresserade.
Användarvisningsbild
Oblado
Inlägg: 100
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 15:32

Inlägg av Oblado »

[quote=""emm""]Det gissar jag beror på diverse reportage som uppmärksammat det hela tror jag. Känns dock mer som att den typen av personer gör det för att det är coolt och inte för att de är intresserade.[/quote]

Mjo, visst är det så... Det är ju lite små mystiskt och farligt att hänga på övergivna ställen, då har man något man kan skryta om för sina vänner... Nej, jag gillar urbana utforskare som gör det för intresset och inte för någon sorts "trend".
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Mirage""]Ue är i sitt utövande ett självdöende fenomen.
Platser att besöka blir färre allt eftersom man betar av dem en efter en. Lägg där till att vi i Sverige i en snabb takt sett till att riva gamla och övergivna byggnader som uttjänat sitt syfte.
Detta gör att snabbare kommer de mindre hängivna utforskarna, som helst besöker platser i sitt närområde, känna sig klara med sitt utforskande. De mer hängivna utforskarna, som är berädda att resa längre sträckor, kommer utforska allt mer sällan av naturliga skäl då detta resande tar mer resurser (Resurser i form av tid, pengar och inte minst kompetens) att genomföra.

Hur detta påverkar utforskningen i tal om att det utforskas mindre kan man spekulera i. Jag tror istället på en förändrig av utforskandet eftersom det kommer krävas mycket mer resurser för att få vara "först" med sin upptäckt. Intresset för genomsnittsutforskaren från att få vara "först" med en upptäckt till ett större intresse att resa och träffa/umgås med mer likasinnade personer.


Jag hoppas ni som ser denna tråd som en skämttråd har översende för de iaktagelser jag gjort de senaste åren. :) [/quote]

Det du skriver är helt sant. För bara något år sedan behövde jag inte ta mig mycket mer än en timma från dörren för att hitta något intressant, nu tar det en helg i anspråk.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag har haft som ambition allt jag lagt upp skall ligga på cykelavstånd från startpunkten( med något undantag). Det är definitivt en princip jag måste rucka på om något nytt skall läggas upp. Man betar av närområdena på några år.

Men visst; kommer att krävas mer ansträngningar rent allmänt. Samtidigt fylls ruinbeståndet på varje år. Kanske kommer det att bli mer forskning? Istället för att bara slänga upp bilder på ett ödehus kanske man samtidigt tar reda mer om husets historia? Vad vet jag. Hobbyn som kombinerar foto och historienintresse lär säkert alltid finnas. Oavsett om den är inne eller ute
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

[quote=""Elagabalus""]Jag har haft som ambition allt jag lagt upp skall ligga på cykelavstånd från startpunkten( med något undantag). Det är definitivt en princip jag måste rucka på om något nytt skall läggas upp. Man betar av närområdena på några år.

Men visst; kommer att krävas mer ansträngningar rent allmänt. Samtidigt fylls ruinbeståndet på varje år. Kanske kommer det att bli mer forskning? Istället för att bara slänga upp bilder på ett ödehus kanske man samtidigt tar reda mer om husets historia? Vad vet jag. Hobbyn som kombinerar foto och historienintresse lär säkert alltid finnas. Oavsett om den är inne eller ute[/quote]

Närområdet går snabbt att beta av ja. Bor man i mindre städer finns det ju såklart färre objekt men bor man i större städer är de väldigt snabba med att riva om det blir något övergivet nu för tiden.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Mirage""]Ue är i sitt utövande ett självdöende fenomen.
Platser att besöka blir färre allt eftersom man betar av dem en efter en. Lägg där till att vi i Sverige i en snabb takt sett till att riva gamla och övergivna byggnader som uttjänat sitt syfte.
Detta gör att snabbare kommer de mindre hängivna utforskarna, som helst besöker platser i sitt närområde, känna sig klara med sitt utforskande. De mer hängivna utforskarna, som är berädda att resa längre sträckor, kommer utforska allt mer sällan av naturliga skäl då detta resande tar mer resurser (Resurser i form av tid, pengar och inte minst kompetens) att genomföra.

Hur detta påverkar utforskningen i tal om att det utforskas mindre kan man spekulera i. Jag tror istället på en förändrig av utforskandet eftersom det kommer krävas mycket mer resurser för att få vara "först" med sin upptäckt. Intresset för genomsnittsutforskaren från att få vara "först" med en upptäckt till ett större intresse att resa och träffa/umgås med mer likasinnade personer.


Jag hoppas ni som ser denna tråd som en skämttråd har översende för de iaktagelser jag gjort de senaste åren. :) [/quote]

Sant i mycket. Verksamheten har skiftat karaktär något oerhört dom sista åren. 05-06 kunde man snubbla in i paradiset varje helg, nu får man ha närmast unika resurser för att hitta motsvarigheter. Investeringarna ökar, utfallet blir mindre.

Ett känt fenomen inom ekonomin dessutom, kallas Avtagande Avkastning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Avtagande_avkastning
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Är det ute med UE?

Inlägg av Ärlige Harry »

En recensent i dagens SvD gnäller över att det är för mycket ruiner i fotokonsten. Den s.k. Jörnmarkeffekten.
Skriv svar