borås

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

boråscowboy
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 20:30

borås

Inlägg av boråscowboy »

hej på er! jag är helt ny på 28d.s. så hoppas jag gör rätt nu?
upptäckte bergrumet edvin i borås på fb för ett tag sedan och har sedan dess blivit mkt facinerad av detta. hittade dock inte så mkt ang detta på nätet så jag tänkte kolla lite med farföräldrarna. åkte dit med lite fikabröd men tyvärr var bara
farmor hemma så vi pratade lite allmänt tills farfar kom hem. när han kom hem så frågade jag vad han visste om "edvin", vilket inte var ngt speciellt. däremot så berättade han om rådhuset där det finns minst 2 våningar under källaren och några tunnlar, bla en som gick till tingshuset? nu till det intressanta, farmor berättade därefter att hon arbetat i "edvin" i hela 5 år. pratade en bra stund om detta.
det som inte stämmer riktigt av dem bilder och text jag sett och farmors berättele är följande:
1. hon arbetade med flygspaning på radar.
2. ibland cycklade dem i en tunnel, vet ej hur lång men ca 15-20 minuter tidsåtgång till ett annat mkt stort hus(?)också under mark.
3. vad jag läst så fanns det bara i stor och 1 liten in/utgång men hon påstår att det fanns flera st eftersom dom hade nöd utgång övningar flera gg och då kom dom ut på flera olika ställen lång från den vanliga lilla porten.
är det ngn här som vet hur det verkligen låg till med detta bergrum i borås??
blev ett långt inlägg detta(sorry) men vill verkligen veta mera.
boråscowboy
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 jul 2012, 20:30

Inlägg av boråscowboy »

p.s. hur mkt får man skriva om sånt här? kan väl inte vara hemligstämplat längre eftersom detta skedde på första halvan av 60-talet?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Jag vet att det finns ett bergrum som (enligt vad jag tror) fortfarande är hemligstämplat (SO) i anslutning till f.d I15. Så om det är det, så bör vi nog inte prata så mycket om det.

Cykeltunnel som det tar 15-20 minuter att cykla med i Borås, låter däremot helt osannolikt och är knappast troligt.

Två våningar under källaren till rådhuset låter inte heller sannolikt och jag vet inte vad de skulle ha dem till. Däremot fanns det väl ett HC/DC/LC på annan plats, dit ledningen skulle förflyttas i samband med skarpt läge.

Att det sedan har funnits bergrum eller iallafall underjordiska anläggningar i Borås är nog inte så hemligt...

Välkommen förresten till 28dagarsenare... :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""boråscowboy""]p.s. hur mkt får man skriva om sånt här? kan väl inte vara hemligstämplat längre eftersom detta skedde på första halvan av 60-talet?[/quote]

Bergrum? Borås?
Nä vaddå? Vaffödå?
Har inte Edvin sagt, så det kan inte va så.......
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Osprey""]Jag vet att det finns ett bergrum som (enligt vad jag tror) fortfarande är hemligstämplat (SO) i anslutning till f.d I15. Så om det är det, så bör vi nog inte prata så mycket om det.

Cykeltunnel som det tar 15-20 minuter att cykla med i Borås, låter däremot helt osannolikt och är knappast troligt.

Två våningar under källaren till rådhuset låter inte heller sannolikt och jag vet inte vad de skulle ha dem till. Däremot fanns det väl ett HC/DC/LC på annan plats, dit ledningen skulle förflyttas i samband med skarpt läge.

Att det sedan har funnits bergrum eller iallafall underjordiska anläggningar i Borås är nog inte så hemligt...

Välkommen förresten till 28dagarsenare... :) [/quote]

Haha... det vanliga alltså......
Dra ner tiden till 2 min osv...
Telesvala på Edvin......
There's your problem... :rolleyes:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar