Bästa sevärdheterna runt Göteborg

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Hjältarna
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 21 okt 2012, 11:12

Bästa sevärdheterna runt Göteborg

Inlägg av Hjältarna »

Hejsan! Jag och mina vänner har pratat länge om UE, vissa av oss har sysslat med diverse vandringar och GC tidigare, men eftersom vi inte känner några andra som sysslar med UE så undrar vi om vi skulle kunna få några tips på platser att besöka i Göteborg med omnejd.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Hjältarna""]Hejsan! Jag och mina vänner har pratat länge om UE, vissa av oss har sysslat med diverse vandringar och GC tidigare, men eftersom vi inte känner några andra som sysslar med UE så undrar vi om vi skulle kunna få några tips på platser att besöka i Göteborg med omnejd.

Tack på förhand![/quote]

Liseberg brukar ju vara populärt, så även Universeum. Sen finns det säkert en hel del museum och parker att besöka i staden också.
Senast redigerad av 1 bunkrologen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Den här boken ger en del tips för den som gillar att vandra: http://www.bokus.com/bok/9789197818070/ ... pa-skogar/ ;)


(Nä, det går inte att komma och få en lista över spännande UE-ställen. Det finns för många vandaler för att ha sådant öppet. Lägg ned lite egen energi på det, en hel del av glädjen är att upptäcka ställena!)
Helinerd
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 16:55

Inlägg av Helinerd »

Jag vet inte hur spännande det är, jag har bara varit där som väktare för flera år sedan, men mölndals bruk är väl ett ganska välbesökt ställe, mitt emellan mölndals station och kvarnbyn.

Gillar man militära lämningar så finns det en nedlagd radarbunker i Mölndal som jag tror heter Svalan, i de södra delarna av änggårdsbergen, men där har ni kanske redan varit och cachat?
mb77tyson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:17

Inlägg av mb77tyson »

Också intresserad av objekt runt Göteborg. Har ni tips så skicka gärna PM.

Sen förstår jag inte varför det är så otrevlig ton när man frågar om UE objekt, man får väl anta att vi som tycker det är roligt inte tillhör de som förstör objekten... Och ni som vart på de olika objekten har väl inget att förlora på att dela med er, så fler får chansen till vårt intresse...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mb77tyson""]Också intresserad av objekt runt Göteborg. Har ni tips så skicka gärna PM.

Sen förstår jag inte varför det är så otrevlig ton när man frågar om UE objekt, man får väl anta att vi som tycker det är roligt inte tillhör de som förstör objekten... Och ni som vart på de olika objekten har väl inget att förlora på att dela med er, så fler får chansen till vårt intresse...[/quote]

Det är helt enkelt för att dom som oftast kliver in och frågar rakt ut efter platser att besöka är nya medlemmar som ingen känner, ingen vet vilka dom är - om dom är koppartjuvar, klottrare, inbrottstjuvar eller bara genomärliga upptäckare.
Man har ingenting som garanterar att personen som får tipsen inte förstör eller saboterar så att platserna stängs eller förstörs vilket drabbar efterkommande besökare.
Dom som varit med ett tag och har etablerat ett rykte har lättare att få tips men väljer av erfarenhet att istället fråga efter sådant i PM eller via vanlig mail om man känner till personen som varit på platsen.

Dessutom har man allt att förlora på att tipsa fel person, UE eller ruinutforskande är inte någon "troféjakt" där man kan bocka av en plats när man besökt den - jag och många med mig besöker platserna flera gånger för att njuta av miljöerna eller fota arkitekturen från olika vinklar. Det är också intressant att se hur man ser på en plats från en tid till en annan. Om man då tipsar fel person och platsen förstörs eller stängs så har man väl förlorat en hel del?


Så enkelt är det.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
mb77tyson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:17

Inlägg av mb77tyson »

Jo det kan jag förstå. Men man behöver ju för den delen inte vara otrevlig eller spydig. Bara för att jag är ny på forumet, så innebär det inte att jag inte utforskat tidigare, det började man ju med när man var liten...

Om någon frågar efter bra objekt kan man ju nämna sådana som inte är så hemliga men för den delen intressanta. Ta ön trälen, ett bra tips för någon ny. Det är ju ingen direkt hemligt objekt, där vimlar ju av Folk.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mb77tyson""]Jo det kan jag förstå. Men man behöver ju för den delen inte vara otrevlig eller spydig. Bara för att jag är ny på forumet, så innebär det inte att jag inte utforskat tidigare, det började man ju med när man var liten...

Om någon frågar efter bra objekt kan man ju nämna sådana som inte är så hemliga men för den delen intressanta. Ta ön trälen, ett bra tips för någon ny. Det är ju ingen direkt hemligt objekt, där vimlar ju av Folk.[/quote]

Visst är det så, men det stället är ju inte heller särskilt svårt att hitta, bara man anstränger sig lite. Folk som kommer in och med första inlägget ber om tips rakt ut verkar ju inte ha ansträngt sig särskilt mycket om dom inte ens hittar trälen. Dessutom dyker det upp ganska många sådana förfrågningar och folk tappar tålamodet, tråkigt men sant.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
mb77tyson
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 15 mar 2013, 19:17

Inlägg av mb77tyson »

Om det då kommer så många frågor är det ypperligen märkligt att ni inte skapat en tråd med intessanta men välkända objekt...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""mb77tyson""]Om det då kommer så många frågor är det ypperligen märkligt att ni inte skapat en tråd med intessanta men välkända objekt...[/quote]
Det behövs inte, har man intresse så bläddrar man runt lite... Bara det faktum att man frågar om tips rakt ut visar hur ointresserad man varit av att bläddra runt på forumet.
Skriv svar