Utöva Ue lagligt?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vi skall inte skrämma upp varandra men man kan ju kliva in i något som tex en tjuvgömma, en knarkfabrik eller annat ljusskyggt. Inte helt osannolikt
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

En tjuvgömma har jag sprungit på en gång i ett ödetorp.
Ett par utombordare, som raskt lämnades till sheriffen.
Dom hittade aldrig någon ägare till godset, så jag fick behålla bägge två.
Det lönar sig att vara ärlig.. ;) :D
Jag sålde dom för 10 och 12 tusen.... :cool:

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""Elagabalus""]en knarkfabrik[/quote]

Sådant har vi inte här i Södra Dalarna! ;)

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/kna ... 114361.svd
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

[quote=""Elagabalus""]Vi skall inte skrämma upp varandra men man kan ju kliva in i något som tex en tjuvgömma, en knarkfabrik eller annat ljusskyggt. Inte helt osannolikt[/quote]

Jag och en vän hittade ett öde trähus med lägenheter i förra sommaren när vi var utomsocknes och fynden på platsen gjorde mig riktigt rädd, allt tydde på att det bott en riktig jävla galning där, fanns bild på vederbörande, fullt av spritflaskor och otroligt mycket skit som låg överallt, gick ju knappt att ta sig in...


I mitt förra jobb var vi på en gammal ketcupfabrik i Oslo, det hade stått öde länge och var helt länsat från koppar, det fanns gamla boplatser med det traditionella: lägereld, värmeljus, sprutor och "piano" som är Norrmännens version av gotti-frutti (minns inte namnet men Pernilla Wiberg gjorde reklam för den)

På måndagsmorgonarna visste man ju aldrig om de som varit inne under helgen fanns kvar på platsen och med endast en pannlampa som sken när man gick in i byggnade kände man sig aldrig helt säker, vi hittade en som övernattat där men han var foglig och gick men man visste ju aldrig.
slagskott
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 07:37

Inlägg av slagskott »

Jag missade tydligen hela frågeställningen men senast för 2 veckor sedan fann vi ett ödehus på en biltur, vi frågade grannen om huset och fick vägbeskrivning till ett annat hus ca 500m bort dit ägaren bodde, vi berättade att vi är hobbyfotografer och visade bilder på telefonen av andra hus vi besökt och efter det följde han faktiskt med bort och vi hade en riktigt trevlig stund, huset hade stått obebott sedan 1965 då ägaren med familj flyttat till Sverige faktiskt.
Utan den historian hade kanske huset bara varit en i mängden men nu fick huset och bilderna extra mycket liv :)
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""slagskott""]följde han faktiskt med bort och vi hade en riktigt trevlig stund[/quote]

Kul!
Cthulhu
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 17:18

Inlägg av Cthulhu »

Hej,
helt ny här, men gillar UE, med nostalgi sen man var barn och upptäckte saker.
Men tänkt att börjar bli för gamal för att nosa runt.
Så finns det någon UE förening, som registrerad förening, kan man dels lättare få kontakt o tillstånd av ägare eller stat att kolla saker utan att kika sig över ryggen efter "securitas", samt man kan släpa med sig bättre utsustning.
Som jag sett på bilder från UE, så kan det växa härligt visuella fina mögel på väggar, vilket även om de som går in har gasmask, kanske inte tänker på vilket filter man ska ha för skydd, samt ärligen jag skulle inte vilja ha de kläderna igen, då de kan ha plockat upp sporer, så engångs målar overall typ i plast skulle vara behövligt. Samt är man en grupp och "folk" vet man är där, så minskar risken för olyckor. Så finns det en förening, eller ska jag starta en såfall hur många skulle vara intresserade att vara med? och som förening får man bidrag, samt kan söka fonder eller stipendier för aktiviteter.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Cthulhu""]Så finns det någon UE förening, som registrerad förening, kan man dels lättare få kontakt o tillstånd av ägare eller stat att kolla saker utan att kika sig över ryggen efter "securitas", samt man kan släpa med sig bättre utsustning.[/quote]
Finns nog ingen renodlad "UE-förening" men SFHF är det som ligger närmst. Men observera att begreppet UE i dessa kretsar är lika ofint som ordet graffiti är i UE-kretsar. :D ;)

Länk: [ www.fortifikation.se ]

Lite småkul då många utav "bunkernördarna" utövar UE(enligt mig då) men vägrar erkänna detta och hävdar att utforska gamla fotifiationer ute i skogar och vid havet som ibland stått övergivna i decennier är något heeelt annat -även om man har kameran med sig och spanar efter nya tips på bl.a. detta forum.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Jona
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 08:55

Inlägg av Jona »

[quote=""Cthulhu""]Hej,
Så finns det någon UE förening, som registrerad förening, kan man dels lättare få kontakt o tillstånd av ägare eller stat att kolla saker utan att kika sig över ryggen efter "securitas", samt man kan släpa med sig bättre utsustning.[/quote]

Detta är en bra ide och något jag gärna skulle vara med i, då jag vill fota fina bilder i övergivna hus, inte utöva kriminalitet.
Hade det varit lättare och hitta ägare, presentera sig och berätta sina avsikter hade jag gladligen gjort det.

/Jona
Skriv svar