Utöva Ue lagligt?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag går OT med en anekdot från Ludvika kring sekelskiftet 1900.

Traktens ökända fyllgubbe genar genom en tulpanrabatt intill järnvägsstationen varpå länsman ropar: Stop! Där finns ingen väg!

Svaret från fyllgubben: Nä, jag kan full si hä. Men ja skä nog ta me fram ändå!
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Men jösses...
Förutsatte att man förstod att staketet ifråga faktiskt inhägnar någonting.
Men det skulle jag tydligen inte gjort. :p
Andra sorters staket känns rätt ovidkommande i det ämnet den här tråden behandlar.
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Enirdna""]Men jösses...
Förutsatte att man förstod att staketet ifråga faktiskt inhägnar någonting.
Men det skulle jag tydligen inte gjort. :p
Andra sorters staket känns rätt ovidkommande i det ämnet den här tråden behandlar.[/quote]

Självklart inhängar det något, men ett staket med en öppen grind antas kanske inte inhägna något och i vår hobby springer man knappast runt på aktiva fabriksområden så det lär nog inte omfattas av frågan.
Frågan gäller nog mer öde platser och då hamnar vi som jag påpekade i en gråzon där man måste tillämpa tolkning av lagen.

Det är orsaken att de flesta som blir upptäckta i en sådan miljö snarare blir ivägkörda än åtalade. Såvida man inte uppenbart är ute efter metaller.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

Okey, det jag vill få fram i det här är att det är inte den som befinner sig på fastigheten som har tolkningsföreträde när det gäller lagrummet.

Och att jag hävdar detta är av den anledningen att jag jobbat inom säkerhetsbranschen de senaste 12 åren. Jobbar för tillfället på mitt andra SO sedan tre år tillbaka.
Just nu går mitt jobb ut på att se till att lagar och förordningar tillämpas och har veckligen (vilket nu är ett nytt ord... ;) ) kontakt med RPS, myndigheter och diverse regieringsutskott. Hur många gånger jag varit i tingsrätter på diverse förhör och rättegångar har jag slutat räkna. Senast förra veckan. (Vill dock påpeka att jag aldrig varit där i egenskap av den tilltalande, haha!) Oftast har det handlat om misshandel, rån, kränkningar, inbrott, olaga intrång och hemfridsbrott... Jag VET hur jurister tolkar lagar.

Det jag menar med detta är att när du väl står på ett område mittemot farbror polisen, så kan man tycka att man har hur mycket rätt som helst. Det är oväsentligt om polisen tycker något annat. I det fallet är inte gråzonen till ens fördel. Jag tycker att man skall vara medveten om detta, om det nu är laglighetens vara eller icke vara som diskuteras.

Sen är verkligheten oftast så att man inte alls blir anmäld för ett minstaste dugg, så länge man inte utövar direkt stöld eller skadegörelse. Detta hänger nog mer ihop med att det inte är värt att anmäla, tex olaga intrång, för gemene man när det handlar om ett övergivet ställe. Och att springa på en polis är väl i det närmaste ett obefintligt scenario. :rolleyes:

Dock skall man (som jag tjatar om känner jag) känna till hur det funkar om det skulle vara så. Det är ju ändå det TS efterfrågar, så som jag tolkar det.
Jag tycker inte heller att man skall vara rädd för att utöva hobbyn, så länge man vet vad man ger sig in på och är medveten om eventuella (dock relativt osannolika) konsekvenser.
Jag tycker definitivt att det är värt att "chansa", om man nu skall uttrycka det så!! :)

För jag personligen (trots mitt fancy utlägg ovan om hur bra jag är inom lagar och jada, jada... ;) ), liksom många andra, går innanför tex staket om man gör bedömningen att det är "okey". Det tillhör ju liksom lite hela grejen.
Var innanför ett senast igår tex... :P

Ber om ursäkt för långt och bitvis ovidkommande inlägg. Jag skall dra mig ur diskussionen nu, så att jag inte bidrar till att den seglar iväg ännu mer! :D
Senast redigerad av 2 Enirdna, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Stavfel
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""Enirdna""]Och att springa på en polis är väl i det närmaste ett obefintligt scenario. :rolleyes: [/quote]

Om man nu ändå springer på en polis/väktare, försök inte springa ifrån densamme. Flyr man är det misstänksamt och de kommer hata dig för att de blev tvungna att svettas. Det blir dessutom väldigt svårt att förklara att man bara är där för att man är nyfiken samt ta lite bilder och trodde det var inom lagens råmärken då platsen är övergiven.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Enirdna""]Okey, det jag vill få fram i det här är att det är inte den som befinner sig på fastigheten som har tolkningsföreträde när det gäller lagrummet.

Och att jag hävdar detta är av den anledningen att jag jobbat inom säkerhetsbranschen de senaste 12 åren. Jobbar för tillfället på mitt andra SO sedan tre år tillbaka.
Just nu går mitt jobb ut på att se till att lagar och förordningar tillämpas och har veckligen (vilket nu är ett nytt ord... ;) ) kontakt med RPS, myndigheter och diverse regieringsutskott. Hur många gånger jag varit i tingsrätter på diverse förhör och rättegångar har jag slutat räkna. Senast förra veckan. (Vill dock påpeka att jag aldrig varit där i egenskap av den tilltalande, haha!) Oftast har det handlat om misshandel, rån, kränkningar, inbrott, olaga intrång och hemfridsbrott... Jag VET hur jurister tolkar lagar.

Det jag menar med detta är att när du väl står på ett område mittemot farbror polisen, så kan man tycka att man har hur mycket rätt som helst. Det är oväsentligt om polisen tycker något annat. I det fallet är inte gråzonen till ens fördel. Jag tycker att man skall vara medveten om detta, om det nu är laglighetens vara eller icke vara som diskuteras.

Sen är verkligheten oftast så att man inte alls blir anmäld för ett minstaste dugg, så länge man inte utövar direkt stöld eller skadegörelse. Detta hänger nog mer ihop med att det inte är värt att anmäla, tex olaga intrång, för gemene man när det handlar om ett övergivet ställe. Och att springa på en polis är väl i det närmaste ett obefintligt scenario. :rolleyes:

Dock skall man (som jag tjatar om känner jag) känna till hur det funkar om det skulle vara så. Det är ju ändå det TS efterfrågar, så som jag tolkar det.
Jag tycker inte heller att man skall vara rädd för att utöva hobbyn, så länge man vet vad man ger sig in på och är medveten om eventuella (dock relativt osannolika) konsekvenser.
Jag tycker definitivt att det är värt att "chansa", om man nu skall uttrycka det så!! :)

För jag personligen (trots mitt fancy utlägg ovan om hur bra jag är inom lagar och jada, jada... ;) ), liksom många andra, går innanför tex staket om man gör bedömningen att det är "okey". Det tillhör ju liksom lite hela grejen.
Var innanför ett senast igår tex... :P

Ber om ursäkt för långt och bitvis ovidkommande inlägg. Jag skall dra mig ur diskussionen nu, så att jag inte bidrar till att den seglar iväg ännu mer! :D [/quote]


Nu handlar ju diskussionen om att utöva UE lagligt, således utgår vi alltså från att det är just vad personen pysslar med och är även utrustad för det ändamålet - det tolkar jag som att man har med kanske kamera och INTE inbrottsverktyg eller annan misstänkt utrustning.
Om du då är ute och beträder en plats som inte är låst eller skyltad på något vis så lär det bli ganska svårt att få en fällande dom i någon instans.
Det här har faktiskt varit på tapeten tidigare och Jan har bland annat konsulterat jurist för att få lite vägledning om huruvida det här var något man kunde bli åtalad för eftersom han planerade att ge ut alltihopa i bokform, men juristen bedömde den risken som obefintlig.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är bra att frågan väcks då och då. Jag tror i och för sig att risken att bli lagförd är relativt liten. Men det är ju inte det det handlar om. Man vill ju gärna utöva sitt intresse utan att ha en obehagskänsla och veta någorlunda vad gränserna går.

Lite off topic tror jag att det kan finnas större risker att man förväxlas med en tjuv och kan åka på obehag. Det kan vara att gå in i ett hus som visar sig vara bebott ( mardröm). Eller man besöker en nedlagd industri som plågats av metalltjuvar och att man anländer olämpligt och råkar ha en "look" som kanske inte inger omedelbart förtroende. Nu säger vän av ordning att om den är nedlagd/ i ruiner finns väl ingen bevakning. Normalt inte förstås men jag vet platser där ortsbefolkningen ändå håller ett öga på vilka som kommer.

edit: tror väl inte risken att åka på smörj är speciellt stor heller. Fast ev större än att få böter/fängelse. Vad vet jag. Jag är alltid en försiktig general och brukar be om tillstånd eller fråga någon local först. Känns alltid bäst. Som det förfallna "slottet"". Tror inte jag vågat mig fram som jag gjorde om jag inte fått grönt ljus av närboende
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag är mest orolig för pundare. Antingen sådana som bosatt sig i något öde eller sådana som är ute efter koppar. Min kamerautrustning är värd bra mycket mer än eventuell koppar de lyckas skrapa ihop.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Jag är mest orolig för pundare. Antingen sådana som bosatt sig i något öde eller sådana som är ute efter koppar. Min kamerautrustning är värd bra mycket mer än eventuell koppar de lyckas skrapa ihop.[/quote]

Givetvis de också. Överhuvudtaget människor som känner sig trängda på något vis
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Jag är mest orolig för pundare. Antingen sådana som bosatt sig i något öde eller sådana som är ute efter koppar. Min kamerautrustning är värd bra mycket mer än eventuell koppar de lyckas skrapa ihop.[/quote]

Det är också min största "rädsla" (bortsett från att tappa något viktigt), jag anser att risken att åka dit är så pass liten så det bekommer mig inte. Men däremot ett gammalt klassiskt knivrån där allt från kamera till plånbok ryker känns inte så lockande. Inte för att jag tror att risken är speciellt stor i Sverige, men på andra platser i världen så...
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar