Utöva Ue lagligt?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Jona""]Egentligen är det ju också så, att man kan ju också få möjlighet och besöka ett låst ställe om man hör av sig först.

Olåsta ställen utan skyltar har även jag besökt så som övergivna hus där man oftast kan hitta en lämnad tiding daterad för 20 år sedan och sådant.

Men jag tänkte mer på detta, om det finns en industrilokal, eller ett skyddsrum eller vad det nu är och det är låst, är det inte bättre då och försöka få guidning av ägaren en och bryta sig in t.ex genom att fasadklättra.

Sedan vill man ju hellre besöka gamla sjukhus och spykhem med tillstånd för att få upp ögonen på omgivningen att alla som springer runt i lokalerna inte vill slå sönder och vandalisera.

Sedan, jag gör inte detta för spänning utan för att få fota bra och intressanta bilder som kan berätta en story och man tar sig mer tid och fota bra bilder om du inte behöver hålla ögonen öppna för en arg ägare...

Fast mest är tankebanan inte för att ha rent samvete utan för att kunna besöka övergivna platser som är låsta....
Även om det är trevligare och göra allt med tillstånd, och att ägaren vet du är där.
Klart ni få gå in, men det finns ett hål i golvet i det och det rummet.
Förresten, kolla om den och den saken finns kvar när ni ändå är in där också är ni snälla är bättre och få få höra än någon som ska skälla osv...

Det finns annars mycket man kan fota utan tillstånd också.
Jag har ju t.ex fotat den ej byggda Huvudsta-leden genom Huvusta i norra Stockholm nära Sundbyberg. Hela sträckan....

/J[/quote]


Dom flesta objekten jag har fotat har besökts i dagsljus och gärna utan att försöka vara osynlig, det resulterar ofta i att ägare eller någon kommer och undrar vad man gör - en snubbe som går omkring ogenerat med en enorm systemkamera misstas sällan för att vara koppartjuv - och efter lite förklaringar så brukar det sluta med att ägaren lite inspirerad av intresset berättar en hel del om platsen och inte alls har något mot att man tar lite bilder.
Jag har nog faktiskt aldrig blivit avhyst från något objekt ännu.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""Grishnac""]
Jag har nog faktiskt aldrig blivit avhyst från något objekt ännu.[/quote]

Minnet är kort hos en gammal man, blev inte du avhyst från ett gammalt bruk låt oss säga i "närheten" av Sandöbron? Har för mig att ägaren till tomten är tämligen otrevlig mot besökare... :(

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""coolhand""]Minnet är kort hos en gammal man, blev inte du avhyst från ett gammalt bruk låt oss säga i "närheten" av Sandöbron? Har för mig att ägaren till tomten är tämligen otrevlig mot besökare... :(

/ C[/quote]

Just jäklars ja.....men kort, det var väl ändå runt 6 år sedan nu......?

Men det måste nog ändå vara enda gången också, jag kan bara komma på vår lilla fadäs på Stråssa där vi blev ivägskrämda av en busslast pensionärer.....men kan väl ändå inte räknas.

EDIT// 5 år sedan verkar det vara enligt dateringen på bilderna....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""Grishnac""]....där vi blev ivägskrämda av en busslast pensionärer.....[/quote]

Räknas som den ultimata avhysningen!

Ta bara bilder, lämna bara fotspår, se upp för eventuella pensionärer.. :)

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Jona""]Men jag tänkte mer på detta, om det finns en industrilokal, eller ett skyddsrum eller vad det nu är och det är låst, är det inte bättre då och försöka få guidning av ägaren en och bryta sig in t.ex genom att fasadklättra.[/quote]
Ok, det börjar klarna lite nu... Det du söker här är inte allmänna tips som rör alla typer av övergiva platser, utan endast tips på hur man kan gå tillväga för att få tillstånd till tydligt stängda platser som kräver tillstånd för att kunna komma in utan att tydligt begå brott. Av att dömma av svaren här så är det inte bara jag som inte förstått helt...

Jag har faktist inte så många sånna tips själv. Jag har bara försökt en gång, och det var för ett objekt i Frankrike. Den ligger i anslutning till en mycket stort och aktivt område med egen hemsida och kontaktuppgifter, så det var bara att skicka ett mail. Tyvär fick jag fick aldrig något svar. Vad jag förstått så skulle det ev. kunna gå ändå, men skulle jag råka bli tagen och de skulle se allvarligt på saken så kan man gissa att jag skulle ligga rätt risigt till.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Det är som de flesta har varit inne på.
Kontakta den som äger / har hand om stället. Förklara vad du håller på med och hoppas på det bästa.
Vet du inte vem som äger stället så kontakta kommunen så har de uppgifter på vem som äger det.
Ibland kan det vara så att det finns någon som ser till stället och då kan man kontakta dem. Beroende på om det är fabriker, ödehus eller vad det är.
Utan tillstånd från en person så är det svårt att vara på den "helt" lagliga sidan.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Skåningen""]Det är som de flesta har varit inne på.
Kontakta den som äger / har hand om stället. Förklara vad du håller på med och hoppas på det bästa.
Vet du inte vem som äger stället så kontakta kommunen så har de uppgifter på vem som äger det.
Ibland kan det vara så att det finns någon som ser till stället och då kan man kontakta dem. Beroende på om det är fabriker, ödehus eller vad det är.
Utan tillstånd från en person så är det svårt att vara på den "helt" lagliga sidan.[/quote]

Dessutom kan man få historien om objektet med på köpet så att säga..
Jag har själv märkt hur pratsamma folk blir, bara de förstått man är ute i ärliga avsikter.
Sen brukar ofta själva sökandet efter info generera fler objekt..

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Skåningen""]Vet du inte vem som äger stället så kontakta kommunen så har de uppgifter på vem som äger det.[/quote]
Har du inget namn på vad en sån "avdelning" på kommunen skulle kunna tänkas heta? Att bara skicka iväg ett mail på kommunens hemsida kan ju ge vad som helst som svar...
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Stadsbyggnadskontoret hetter det i min kommun. Annars är det bara att ringa till växeln och höra med dem. Här är det så att man kan besöka dem och få titta i en del register själv på plats.

[quote=""Akrylamid""]Har du inget namn på vad en sån "avdelning" på kommunen skulle kunna tänkas heta? Att bara skicka iväg ett mail på kommunens hemsida kan ju ge vad som helst som svar...[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Skåningen""]Stadsbyggnadskontoret hetter det i min kommun. Annars är det bara att ringa till växeln och höra med dem. Här är det så att man kan besöka dem och få titta i en del register själv på plats.[/quote]

Vet man fastighetsbeteckningen så kan man kontakta skattemyndigheten.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar