Fallskyddssele, fallskyddslinor, säkerhetslinor etc.

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Dr_Gonzo
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 16:31

Fallskyddssele, fallskyddslinor, säkerhetslinor etc.

Inlägg av Dr_Gonzo »

Som rubriken lyder. Hur många av er har selar, linor osv med er i ryggsäcken vid utforskande av olika saker? Jag har själv funderingar på att införskaffa det då det faktiskt kan bli en extremt billig livförsäkring.
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

Jag har klättersele/rep med mej i bilen när jag är ute och åker.

Att tänka på är att du inte överlever så länge hängandes i en sele utan måste få hjälp upp ganska fort, alt ha utrustning för att klättra opp på repet motsv.

Att ha rätt kunskap om hur utrustningen ska användas är ju också en fördel :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Själv klättrar jag inte, har heller ingen sådan utrustning med mig. Har dock införskaffat en "ninja grappling hook" men har ännu inte testat den så jag vet om den är användbar eller ren plojgrej.

[länk] en tråd inom samma ämne
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Dr_Gonzo
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 16:31

Inlägg av Dr_Gonzo »

[quote=""bosse69""]Jag har klättersele/rep med mej i bilen när jag är ute och åker.

Att tänka på är att du inte överlever så länge hängandes i en sele utan måste få hjälp upp ganska fort, alt ha utrustning för att klättra opp på repet motsv.

Att ha rätt kunskap om hur utrustningen ska användas är ju också en fördel :) [/quote]

Jo, självklart ska man ha grundläggande säkerhetskunskaper om sakerna man använder och hur dom ska användas. Jo, men vid såna expeditioner som kräver att man måste säkra upp sig så skulle jag iaf aldrig ge mig ut på själv. Hittar man ett osäkert ställe så tar jag hellre det säkra för det osäkra och besöker den platsen senare med sällskap om en olycka nu skulle infinna sig.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Dr_Gonzo""]Som rubriken lyder. Hur många av er har selar, linor osv med er i ryggsäcken vid utforskande av olika saker?[/quote]
Jag har aldrig med mig det om jag inte vet att jag behöver det. Ett av mina mest minnesvärda utforskningar gick jag bet vid första försöket och fick återkomma med full klätterutrustning... och kyckling :)

[quote=""bosse69""]Att tänka på är att du inte överlever så länge hängandes i en sele utan måste få hjälp upp ganska fort, alt ha utrustning för att klättra opp på repet motsv.[/quote]
Beror på vad man menar med länge... alla som säkrat upp en långsam andreman på en hängande standplats vet att man kan hänga bra länge... Det är inte hängandet i sig som är problemet, utan varför du hänger...

[quote=""Saddam""]Har dock införskaffat en "ninja grappling hook" men har ännu inte testat den så jag vet om den är användbar eller ren plojgrej.[/quote]
Jag har varit med om ett tillfälle jag skulle velat haft en sån, om det inte vore för att det skulle orsakat ett j*vla liv. Jag funderade på om jag kunde linda in den i skumgummi men istället valde jag det tystare alternativet och körde utan... men nog tog det längre tid.
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Skriver som en kratta...
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Nu är det kanske osannolikt att någon här inne sitter på en kopia av Sewer.Style.2005.XviD-URBAN.avi. Så det blir väl mest en tease när jag säger att det finns med en scen där en hemmagjord grappling-hook används.
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

[quote=""Akrylamid""]Jag har aldrig med mig det om jag inte vet att jag behöver det. Ett av mina mest minnesvärda utforskningar gick jag bet vid första försöket och fick återkomma med full klätterutrustning... och kyckling :)


Beror på vad man menar med länge... alla som säkrat upp en långsam andreman på en hängande standplats vet att man kan hänga bra länge... Det är inte hängandet i sig som är problemet, utan varför du hänger...[/quote]

Kyckling? :)

Jag vet bara att med fallskyddssele så är det tydligen viktigt att bli nerplockad ganska fort men det är väll som med allt annat på jobbet väldigt överdrivet :)
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Mirage""]Nu är det kanske osannolikt att någon här inne sitter på en kopia av Sewer.Style.2005.XviD-URBAN.avi. Så det blir väl mest en tease när jag säger att det finns med en scen där en hemmagjord grappling-hook används.[/quote]
Åsikten om dem i grottor kan sumeras av följande (ungefärliga) citat: "You're not a real caver if you have never ascended a rope rigged by a grappling hook, and not an intelligent one if you have!" :)

[quote=""bosse69""]Kyckling? :) [/quote]
Det fanns en del revirbevakande hundar som var ganska aggressiva och min flickvän är hundrädd. Med kyckling så vart de lite snällare. Bilder och turberättelse här: http://www.flickr.com/photos/akrylamid/ ... 995100709/

[quote=""bosse69""]Jag vet bara att med fallskyddssele så är det tydligen viktigt att bli nerplockad ganska fort men det är väll som med allt annat på jobbet väldigt överdrivet :) [/quote]
Det finns något som kallas "hanging harness syndrom". I regel gäller detta om man är orörlig. Är man svårt skadad eller medvetslös så är det bråttom, inte bara med tanke på själva skadorna utan även för risken för HHS. Men hänger man och säkrar/jobbar så blir det naturligt att man rör lite på sig då och då, specielt när blodtillförseln stryps och benen börjar somna, och då anses risken som väldigt liten. Man kan väll inte säga att det är omöjligt att få HHS då, men risken anses rent generellt som försumbar...
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Jag har det inte, men det kan bero på att jag oftast inte går på ställe och höjder där man använder sig av det.
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

[quote=""Mirage""]Nu är det kanske osannolikt att någon här inne sitter på en kopia av Sewer.Style.2005.XviD-URBAN.avi. Så det blir väl mest en tease när jag säger att det finns med en scen där en hemmagjord grappling-hook används.[/quote]

Lite fult kanske, en länk endast för medlemar på forumet som bara är tillgänglig 120minuter efter första nerladdningen. Ni får skriva in adressen själva.

wserhsryjtdyk.png

edit: Filen raderas kl 20:41:44.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Mirage, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar