Intressant ställe i Västerbotten?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Intressant ställe i Västerbotten?

Inlägg av oh155on »

Någon som har något tips på något spännande UE ställe i Västerbotten?
Pma mig!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Vilken ort bor du på? Västerbotten är ganska stort, är du beredd på att köra en bit?
(behöver inte skriva det om du inte vill)

Vad är det för sorts ställen du är intresserad av? Det finns ju en rad olika kategorier... allt kanske inte passar din smak.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Inlägg av oh155on »

[quote=""Saddam""]Vilken ort bor du på? Västerbotten är ganska stort, är du beredd på att köra en bit?
(behöver inte skriva det om du inte vill)

Vad är det för sorts ställen du är intresserad av? Det finns ju en rad olika kategorier... allt kanske inte passar din smak.[/quote]

Mja från Lycksele! hmm går bra att köra en bit men.
Kanske något övergivet etc. Spelar inte så stor roll men vill veta vad det finns att kolla på här runtom! :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""oh155on""]Mja från Lycksele! hmm går bra att köra en bit men.
Kanske något övergivet etc. Spelar inte så stor roll men vill veta vad det finns att kolla på här runtom! :) [/quote]

Ta inte illa upp, men att regga sig hos oss och direkt fråga efter objekt ses inte med blida ögon. :mad:
Här krävs enligt inofficiella regler att man visar sig seriös....

Hur man gör det? :confused:

Jo, man visar medelst foto och skriverier att man tar detta med UE på allvar. :cool:

Take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Vi är lite stingsliga just på den punkten.. ;)

Mao... visa du är seriös och tipsen kommer att strömma in. :D

Jag gjorde samma misstag som du, som flera av oss, så du är inte ensam. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Inlägg av oh155on »

[quote=""jpkrax""]Ta inte illa upp, men att regga sig hos oss och direkt fråga efter objekt ses inte med blida ögon. :mad:
Här krävs enligt inofficiella regler att man visar sig seriös....

Hur man gör det? :confused:

Jo, man visar medelst foto och skriverier att man tar detta med UE på allvar. :cool:

Take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Vi är lite stingsliga just på den punkten.. ;)

Mao... visa du är seriös och tipsen kommer att strömma in. :D

Jag gjorde samma misstag som du, som flera av oss, så du är inte ensam. ;)

JP[/quote]
Åh, okej tack för tipset! :)
Hittade forumet här och tyckte det verkade bra med ett sådant så jag kanske skulle få tips på vad man kunde kolla på här runtom! Man måste ju få en start! :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Vet att flygbasen i Åmsele är i bruk, det körs motorsport där i olika former. Men hur är det fortifikationer och byggnader, finns det nått kvar att se?
Kanske nått för dig att kolla upp? [ wikipedia.org - Åmsele flygbas ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Inlägg av oh155on »

[quote=""Saddam""]Vet att flygbasen i Åmsele är i bruk, det körs motorsport där i olika former. Men hur är det fortifikationer och byggnader, finns det nått kvar att se?
Kanske nått för dig att kolla upp? [ wikipedia.org - Åmsele flygbas ][/quote]

Tack för tipset!
Får nog dra dit och kolla upp om det finns något spänannde där! :)
Vart där för några år sedan och kollat på Dragrace, men kommer inte ihåg så mycket av vad som fanns där.
Är ju somsagt inte så långt att bara tvärfara och kolla! :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Hade du sökt på ortsnamn i Västerbotten(vilket du kanske redan gjort?) här på forumet så hade du t.ex. hittat tråden om Hällnäs sanatorium -känner i inte till dess aktuella status men går säkert att få fram på nått sätt.

Sedan finns det ju en gammal flygbas i Hällnäs/Lund också(Fält 18):
[ wikipedia.org - Vindelns flygplats ]

[quote=""oh155on""]Tack för tipset!
Får nog dra dit och kolla upp om det finns något spänannde där! :)
Vart där för några år sedan och kollat på Dragrace, men kommer inte ihåg så mycket av vad som fanns där.
Är ju somsagt inte så långt att bara tvärfara och kolla! :) [/quote]
De flesta gamla flygbaser är ju sålda till privatpersoner eller företag nu idag. Ibland pågår det verksamhet på dessa, ibland inte. Ibland har de nya ägarna tagit hand om kvarvarande byggnader och fortifikationer, ibland står de lämnade för väder och vind. Vissa flygbaser är helt öppna -bara att traska eller köra ända in medan andra är omringade av höga stängsel och låsta grindar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
oh155on
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 31 mar 2013, 01:01

Inlägg av oh155on »

[quote=""Saddam""]Hade du sökt på ortsnamn i Västerbotten(vilket du kanske redan gjort?) här på forumet så hade du t.ex. hittat tråden om Hällnäs sanatorium -känner i inte till dess aktuella status men går säkert att få fram på nått sätt.

Sedan finns det ju en gammal flygbas i Hällnäs/Lund också(Fält 18):
[ wikipedia.org - Vindelns flygplats ]


De flesta gamla flygbaser är ju sålda till privatpersoner eller företag nu idag. Ibland pågår det verksamhet på dessa, ibland inte. Ibland har de nya ägarna tagit hand om kvarvarande byggnader och fortifikationer, ibland står de lämnade för väder och vind. Vissa flygbaser är helt öppna -bara att traska eller köra ända in medan andra är omringade av höga stängsel och låsta grindar.[/quote]

Jo har letat lite om västerbotten, sanatoriet i hällnäs skulle kanske va värt att fara och kolla där! läst trådar och så om det och det verkar spänannde!
Får dra en tripp runt till ställena runt och kolla lite och se om man får några bilder! :)
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Intressant ställe i Västerbotten?

Inlägg av htiawe »

Hällnäs är låst och larmat, det hålls lite föredrag om sanatoriet då och då samt att vissa delar används som tillfälligt uppehälle för typ bärplockare osv. Vet att det var två stycken förra året som försökte bryta sig in men larmet gick:
http://www.folkbladet.nu/311942/inbrott-i-hallnas-sanatorium

Du har ju det lilla samhället Sjöbottnen utanför Skellefteå, har inte varit där själv men det verkar ha decimerats kraftigt och den gamla fabriken där borde väl vara stängd tycker man.

Gamla slakteriet på Teg i Umeå, men det är låst. Det gick tidigare att ta sig in genom någon sidoingång men det är inget jag kan gå i god för.

Ska ju finnas ett gammalt flygfält utanför Sundsvall också som är taget ur bruk, eller minns jag fel?
Skriv svar