Vad är dessa hus/bergrum till för ?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

pompe
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 12 jul 2013, 21:43

Vad är dessa hus/bergrum till för ?

Inlägg av pompe »

Antar att detta passar i frågelådan,

Snubblade över den här konstruktionen efter att jag gav mig in på en bommad skogsväg o kika runt lite, undrar om ngn vet vad det är för något. Knäppte bara några få bilder, då jag var på väg hem för lite r&r med en grogg i näven.

Den ligger på/i berggrund av vilket det här är högsta punkten. byggnaden och dörren ör väl en 10-15 meter isär "uppe på" i mellan byggnaderna räknade jag till en 5 st hlavmeter breda u-vetilations rör. Bägge dörrarna hade rörelse detektor med lampa kopplad till (kan ju inte va larm med tanke på djur) och lite antenner en såg ut som en gammal tv antenn och vad jag tror var en landlina för telefoni men kan även vara el

Bild

och "sidodörren" rätt in i berget

Bild

min egen högst okvalificerade gissning är... nej ingen aning, kanske repeter station för 112 folkets radiosystem var min första tanke men tycker det borde varit större antenner. Anyway inget jag tänker ta mig in i men är nyfiken på vad det är. På väg dit var det även ett par vad jag gissar är "mobila kasuner" storlek container märkta med "explosiv vara" förvarar man verkligen dynamex o tändhattar så mitt ute i skogen ? (ja de spränger i närheten)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Grattis, du har hittat en av kommunens vattentäkter/infiltrationsbäddar.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
pompe
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 12 jul 2013, 21:43

Inlägg av pompe »

se där ja, tackar för snabbt svar.

Har du månne en ledtråd till var jag hittar info som gör att jag nästa gång inte behöver fråga ? Antar att många byggnader av "standardtyp" finns här ute i skogarna.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""pompe""]se där ja, tackar för snabbt svar.

Har du månne en ledtråd till var jag hittar info som gör att jag nästa gång inte behöver fråga ? Antar att många byggnader av "standardtyp" finns här ute i skogarna.[/quote]

Nja, du kan nog hitta info om kommunens anläggningar på hemsidan.
Kanske inte exakt position, men säkert området.
Vad gäller vattentäkter så finns oftast varningstavlor, som klart uppger att man vid t ex läckande diesel skall ringa 112 osv. ;)

The art of collecting info, my dear friend.... ;) :D :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
pompe
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 12 jul 2013, 21:43

Inlägg av pompe »

Jag skall inte säg att jag är förvånad över dit svar, förväntade mig ungefär det.

Som gammal forumräv så avskyr jag att va "nybörjaren som frågar om alla självklara saker" Men du har givetvis helt rätt i att vissa saker kan man bara lära sig genom att samla info/erfarenheter på fältet själv. Vad jag menar är, vad kan jag hålla utkik efter för specifika kännetecken som säger mig att "det där är en en radiostation" o "det där är en vattentäkt" el annat. Är inte ute efter några snabba svar o lösningar här, utan vill lära mig vad jag skall kolla efter när jag hittar ngt intressant.

Vad är det som gör att du ser att det här är vad det är ? Inga skyltar om vattentäkt i närheten dock mängder med "riskområde för skjutbana" vilket för mig rimmar dåligt med en vattentäkt. Dock inte första skjutbanan jag vet som ligger i en sådan, min första skytteklubb låg bredvid en vattentäkt. Vore det inte för att jag har 3 G&T i magen redan så skulle jag leta reda på några av fotona från där vi brukade få vattnet, har ett riktigt kul vattentorn från förra sekelskiftet här, inte vågat mig in i det (gammal o bekväm) då det är av typen "hosta o det rasar"
Senast redigerad av 1 pompe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""pompe""]Jag skall inte säg att jag är förvånad över dit svar, förväntade mig ungefär det.

Som gammal forumräv ......

Vad är det som gör att du ser att det här är vad det är ? Inga skyltar om vattentäkt i närheten dock mängder med "riskområde för skjutbana" vilket för mig rimmar dåligt med en vattentäkt. Dock inte första skjutbanan jag vet som ligger i en sådan, min första skytteklubb låg bredvid en vattentäkt.......[/quote]



(Jo jag är gammal räv jag med. ;) )

Byggnaderna ser ut som "standardtypen" av kommunernas VA-hus.
Med infiltration kan även avses behandlat avloppsvatten.

Men......skjutbana?
Jo man kan ha vattentäkt vid skjutbanor, jag har sett ett par sådana exempel. Att det inte sitter några skyltar uppsatta kan helt enkelt bero på
vägnätets dragningar i närheten inte inkräktar på täkten.

Vad gäller sprängkasunerna så verkade de vara mobila enl dig,
så jag tror inte de är så starkt kopplade till byggnaderna.
Men det kan ju vara så att det pågår arbete med att utöka
kommunens vattenförsörjning.

Om man tittar på radiomaster, så får man en bra uppfattning om man
tittar på taket av närmaste räddningsstation.
Där ser du tydligt vilka kombinationer som berör deras verksamhet.

Dina objekt ser ut att ha radiolänk liknande de man ser på
Trp-verkets väderstationer.

Jag håller nog fortfarande på någon form av VA-anläggning.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar