Visa bilder på nätet ?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Inlägg av Fransjäger »

Tumblr! :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Frågor av denna typ är ju återkommande, och jag känner att det handlar om två eller tre olika behov. Har tänkt lägga upp två, eller tre, klistrade trådar, behöver er hjälp kring benämningar m.m....

Behoven (min gissning/uppfattning)...

1. Lägga upp enstaka bilder via någon tjänst, som man kan länka till från inlägg i ett forum. Ex Photobucket

Vad kallar man det?


2. Lägga upp bildgallerier i något nätgalleri, eller blogg -tjänst, utan att ha en egen domän. Ex Pbase

Vad kallar man det?


3. Att ha en egen domän, där man kan lägga upp bildgallerier med olika sort galleri-"motorer", ex jAlbum, eller blogg.

Vad kallar man det?

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lite stolthet kanske ;) Är några bilder som blivit mångas favorit och tillagts i kakelugnsgrupper. Främst de från herrgården. Fast ordet du googlade upp har nog inget med mig att göra.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""benkar""]Frågor av denna typ är ju återkommande, och jag känner att det handlar om två eller tre olika behov. Har tänkt lägga upp två, eller tre, klistrade trådar, behöver er hjälp kring benämningar m.m....

Behoven (min gissning/uppfattning)...

1. Lägga upp enstaka bilder via någon tjänst, som man kan länka till från inlägg i ett forum. Ex Photobucket

Vad kallar man det?


2. Lägga upp bildgallerier i något nätgalleri, eller blogg -tjänst, utan att ha en egen domän. Ex Pbase

Vad kallar man det?


3. Att ha en egen domän, där man kan lägga upp bildgallerier med olika sort galleri-"motorer", ex jAlbum, eller blogg.

Vad kallar man det?

/B[/quote]

Jag tror att det räcker med en (1) tråd för punkt 1 och 2, åtminstone till att börja med. Gränsdragningen mellan inriktningarna är inte direkt skarp. Till exempel i PBase går det bra att direktlänka till enskilda bildfiler, trots att uppladdningstjänsten främst är anpassad till att skapa gallerier.

En naturlig början om man inte har laddat upp bilder förut lär vara att man först söker tips om vilken tjänst man ska välja, Flickr, PBase, egen domän + jAlbum, eller något annat. Sådant passar bäst i denna tråd.

Punkt 3 förtjänar nog en egen tråd. Diskussionerna här lär nog kretsa om bloggutveckling på en mer fördjupad nivå, jämfört med punkt 1 och 2.

Namnförslag: Bilduppladdningstjänster respektive Domänhantering och bloggverktyg
Skriv svar