Ställen i småland

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skillerns
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 25 jul 2013, 11:05

Ställen i småland

Inlägg av Skillerns »

Hejsan!
Jag bor i småland och jag och en till har lite svårt att hitta ställen att upptäcka som inte ligger flera timmar bort, hade lust att upptäcka fabriken i silverdalen men det är 15 mil ifrån, vet någon ett närmare ställe?

Från värnamo.

Edit: Såg precis att sånt här inte uppskattas det jag precis gjorde, att vara ny registrerad och det första man gör är att fråga så jag kan inget annat än be om ursäkt för det. Jag har hållit på med sånt här förut fast aldrig varit inne på forum osv, men jag har aldrig varit på riktigt häftiga ställen som vissa här har tagit bilder till. Jag vet hur allvarligt detta är och att det inte ska spridas på fel sätt, men jag fick sånt där extremt sug efter att verkligen upptäcka något stort! Har ingen aning egentligen hur man börjar sånt här men det var därför jag undrade det ifall någon visste något i närheten av mig man kan kolla på. Att se nya ställen och övergivna ställen har alltid varit något som ligger högst upp på önskelistan.

Mvh Tobbe.
Senast redigerad av 1 Skillerns, redigerad totalt 0 gånger.
FarbrorFabrik
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 15:20

Inlägg av FarbrorFabrik »

Det där med att "man ska hitta ställen själv" är larv om du frågar mig. Silverdalens bruk menar du kanske? Det är ganska fint, men det krävs att du klättrar och smyger - det står inte öppet.. Jörnmark har ju varit där - förmodar att det är så du fått nys om plejset? Om du PM:ar mig något ödehus som du känner till i Värnamo så kan jag ge dig ett par tips. Byta bör man, annars dör man. =)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Skillerns""]Hejsan!
Jag bor i småland och jag och en till har lite svårt att hitta ställen att upptäcka som inte ligger flera timmar bort, hade lust att upptäcka fabriken i silverdalen men det är 15 mil ifrån, vet någon ett närmare ställe?

Från värnamo.

Edit: Såg precis att sånt här inte uppskattas det jag precis gjorde, att vara ny registrerad och det första man gör är att fråga så jag kan inget annat än be om ursäkt för det. Jag har hållit på med sånt här förut fast aldrig varit inne på forum osv, men jag har aldrig varit på riktigt häftiga ställen som vissa här har tagit bilder till. Jag vet hur allvarligt detta är och att det inte ska spridas på fel sätt, men jag fick sånt där extremt sug efter att verkligen upptäcka något stort! Har ingen aning egentligen hur man börjar sånt här men det var därför jag undrade det ifall någon visste något i närheten av mig man kan kolla på. Att se nya ställen och övergivna ställen har alltid varit något som ligger högst upp på önskelistan.

Mvh Tobbe.[/quote]

Det är givetvis inte förbjudet att här i "Frågor & svar" ställa frågor om tips kring ruiner/utflyktsmål i ett speciellt område.
Är bara i "presentationstråden -Nya medlemmar" som 28ds uttryckligen undanber sig frågor/tips om besöksobjekt.

Om man sedan får några svar, när det är 1:a eller 2:a inlägget man gör, är gissningsvis tveksamt. De flesta på 28ds vill troligen ha en uppfattning kring en frågeställare innan man svarar öppet eller skickar ett PM med ett tips. (Är han/hon seriös eller inte? Är det en graffare? Är det en koppartjuv? Någon på jakt efter prylar osv osv)

Det ligger i mäniskans natur att vara "social" men även att vara "misstänksam", får man frågor från någon okänd så blir det ett kort och tomt svar, eller inget svar alls. Är det någon man känner sig veta lite om, så blir det ett mer öppet svar, och är det någon man verkligen känner sig veta vem det är och lita på, och även upplever sig "känna", då är det ännu lättare (dock oftast via PM) :)

Om man är "ny på jakt efter ruiner" Tips:
Använd sökfunktionen här på 28ds, på Flashback UE, på Bommat.org, samt även Google. Det dyker upp en del intressanta svar om man har tur (använder de rätta sökorden).

Och som någon annan skrev, -"Det heter ju faktiskt "Urban Exploring. Det borde ju ge en fingervisning om att det är viss utforskning inblandat"

Dvs att man Googlar, letar på internet med olika sökord osv och därmed hittar till "ruiner" i de trakter man bor i :)

/benkar -Moderator
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""benkar""]Och som någon annan skrev, -"Det heter ju faktiskt "Urban Exploring. Det borde ju ge en fingervisning om att det är viss utforskning inblandat"[/quote]
For the record, jag tycker att man ska söka så mycket info själv och inte få tips serverade på silverfat, men ovanstående argument har jag sett så mycket att jag blir lite less... Det stämmer inte...

Ta grottutforskning (cave exploration) till exempel. Det handlar om att utforska grottor, inte om att sitta timmar framför datorn för att ta reda på vart grottorna ligger. Även om man nu måste kanske göra en del research så är inte det vad "exploration" siftar på, den delen handlar om utforskningen av grottan, inte om hur man fick reda på om vart grottan ligger. Det anses till och med att man utforskar grottan även om man har en karta på själva systemet med sig. Alla förberedelser man gör inför grottutforskning är en del av det hela men självaste utforskningen av grottan sker faktist i grottan...

Samma sak gäller urban exploration. Att utforska en övergiven/udda urban miljö har inget med hur man fått informationen om vart miljön man vill utforska ligger. Får jag information om positionen på ingången till riksbunken genom att råka höra en fd säpo agent's fylle snak, hitta ritningar efter åratal av googlande eller får det serverat på silverfat här i denna tråd av Benkar så spelar det ingen roll för själva utforskningen.

Nu har man vissa hederskoder man följer och jag stödjer dem fullt, man får faktist anstränga sig lite, men att hävda att "research" är samma sak som "exploration" när det gäller UE är helt fel, missbrukat och förbaskat uttjatat...

-= Powered by coffee, fueled by bacon =-
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Och som någon annan skrev, -"Det heter ju faktiskt "Urban Exploring. Det borde ju ge en fingervisning om att det är viss utforskning inblandat"

[quote=""Akrylamid""]For the record, jag tycker att man ska söka så mycket info själv och inte få tips serverade på silverfat, men ovanstående argument har jag sett så mycket att jag blir lite less... Det stämmer inte...

Ta grottutforskning (cave exploration) till exempel. Det handlar om att utforska grottor, inte om att sitta timmar framför datorn för att ta reda på vart grottorna ligger. Även om man nu måste kanske göra en del research så är inte det vad "exploration" siftar på, den delen handlar om utforskningen av grottan, inte om hur man fick reda på om vart grottan ligger. Det anses till och med att man utforskar grottan även om man har en karta på själva systemet med sig. Alla förberedelser man gör inför grottutforskning är en del av det hela men självaste utforskningen av grottan sker faktist i grottan...

Samma sak gäller urban exploration. Att utforska en övergiven/udda urban miljö har inget med hur man fått informationen om vart miljön man vill utforska ligger. Får jag information om positionen på ingången till riksbunken genom att råka höra en fd säpo agent's fylle snak, hitta ritningar efter åratal av googlande eller får det serverat på silverfat här i denna tråd av Benkar så spelar det ingen roll för själva utforskningen.

Nu har man vissa hederskoder man följer och jag stödjer dem fullt, man får faktist anstränga sig lite, men att hävda att "research" är samma sak som "exploration" när det gäller UE är helt fel, missbrukat och förbaskat uttjatat...

-= Powered by coffee, fueled by bacon =-[/quote]

Var kanske ett dåligt citat jag refererade till... :)

Ska dock lägga din defination på minnet, använder den ibland själv, att söka efter lämpliga besöks/UE/ruin-objekt genom att dammsuga 28ds, andra forum, via Google, i arkiv, att kanske PMa och fråga någon osv osv, kan man väl tryggt benämna som "research".

Vet dock inte riktigt hur översätta "research" till Svenska på ett bra sätt, "forskning" låter lite trist... :p

/B
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""benkar""]Var kanske ett dåligt citat jag refererade till... :) [/quote]
Jo, jag hittade just det citatet efter jag skrivit mitt inlägg. Mitt inlägg skulle nog passat bättre där... Men sak samma, det är inte första eller sista gången någon kommer med ett inlägg i stil med "Sök själv, det heter faktist urban exploration!".

[quote=""benkar""]Vet dock inte riktigt hur översätta "research" till Svenska på ett bra sätt, "forskning" låter lite trist... :p [/quote]
Håller med, jag försökte inte ens.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Skillerns""]Hejsan!
Jag bor i småland och jag och en till har lite svårt att hitta ställen att upptäcka som inte ligger flera timmar bort, hade lust att upptäcka fabriken i silverdalen men det är 15 mil ifrån, vet någon ett närmare ställe?

Från värnamo.

Mvh Tobbe.[/quote]

För att återgå till DIN fråga.

Jag personligen har tyvärr inga färska ruintips kring Värnamo. Fel lanndsända för mig, men kommer kanske något svar från någon med mer koll på det området.

/B
Skriv svar