Uppladdningssajter

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Inlägg av fransosen »

[quote=""Saddam""]Till alla er som använder flickr:
1. Hur är den sidan i jämförelse med andra, liknande sidor?
2. Hur pass gratis är det?
3. Rekommenderar ni denna sida?[/quote]

Gratis Flickr VS gratis pixbox, enligt mig:

1. Flickr känns mycket bättre, det är mer för folk intresserade av foto och bilder i övrigt. Pixbox är fullt av tonårsfester, hästar och Thailand-semester-bilder.
På flickr finns det hur många diskussionsgrupper som helst om alla möjliga ämne, och du får feedback, kommentar och kompisar från hela världen. OCH det är mycket smidigare att svara på en kommentar, det skapar en diskussion under bilden, inte som på pixbox alltså. Flickr är mkt mer byggt runt "community" iden och diskussioner skapas runt bilder.
2. - Gratis flickr: 200 bilder och 3 set/mappar max. Över 200 döljs den äldsta bilden för varje bild du lägger till. Det innebär att du kan fortsätta lägga upp bilder i all evighet men de första du lade upp syns inte längre. Dock blir de synliga igen om du skaffar dig ett pro-konto (25 dollars/året tror jag).
Gratis Pixbox: mer än 1000 bilder och obegränsad antal mappar?
3. Ja!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hörrni jag har en fråga. Jag kör ju Pixbox för mina bilder vilket funkar bra men jag har ju även en Skydrive (via Hotmailen) på 20 gb där jag lägger annat material som t.ex. mina PDF filer och andra PDF/dokument. Nu damp det ner ett mail att Windows live ska tas bort (i mars 2011) men jag får inte fram om det även gäller Skydriven.
I värsta fall så behöver jag hitta en ny lösning där jag kan förvara mina dokument. Kan nån tipsa om nåt bra, gärna bättre än Skydrive som är:
-Gratis eller iaf billigt
-lättanvänt
-bra kapacitet, 20 gb är ju väl bra men kul att ha
-gärna möjlighet till en offentlig del och en stängd del.

Ha det gött
-D
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""DMT""]Hörrni jag har en fråga. Jag kör ju Pixbox för mina bilder vilket funkar bra men jag har ju även en Skydrive (via Hotmailen) på 20 gb där jag lägger annat material som t.ex. mina PDF filer och andra PDF/dokument. Nu damp det ner ett mail att Windows live ska tas bort (i mars 2011) men jag får inte fram om det även gäller Skydriven.
I värsta fall så behöver jag hitta en ny lösning där jag kan förvara mina dokument. Kan nån tipsa om nåt bra, gärna bättre än Skydrive som är:
-Gratis eller iaf billigt
-lättanvänt
-bra kapacitet, 20 gb är ju väl bra men kul att ha
-gärna möjlighet till en offentlig del och en stängd del.

Ha det gött
-D[/quote]
Är inte särskilt insatt i just det här, men det går väl att ordna en FTP server för en överkomlig summa? Annars...http://www.adrive.com/

Finns massor med dessa siter, med mer eller mindre utrymme. Googla på free file storage online så kommer du få en massa alternativ. Det är främst de sidor där du kan göra ett konto som är intressant för dig.


Såg en gammal diskussion i den här tråden om Flickr. Jag använder det dagligen för att visa mina seriösa bilder som ett sätt att väga upp bilderna till min personliga blogg. Flickr är mycket bra, snabb uppladdning, man träffar folk från samma områden, med samma intressen för motiv och ja det är folk från hela världen och du kommer känna igen personer som Johan Rheborgn som också har konto där han laddar upp bilder. Du har grupper du kan gå med i, posta bilder i grupper och därefter få besökare och prenumeranter till just din Photostream. Jag är seriös, jag betalade cirka 100 kronor som årsavgift för ett Pro account där jag får ladda upp en större summa MB (det är så mycket så att det aldrig går att fylla för en som mig) men framförallt så får jag tillgång till statistik, vad någon kommenterat bland mina bilder,besök och sådant. Jag kan också posta mina bilder i hur många grupper jag än vill, vanligtvis är det en spärr vid 20 eller om det var 10 grupper.

Någon skrev att man får ladda upp 200 bilder gratis, det stämmer inte eftersom det är Max 100mb. Sparar man dom så att bilderna ligger på runt 500kb styck så är det oändligt med plats, om man bara kör in originalbilderna på siten så dröjer det inte länge innan du uppnått dom där 100mb.
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""229327""]Hej där...

Jag undrar var ni brukar ladda upp era bilder som ni tagit när ni varit ute en sväng. Pixbox verkar vara populärt. Skulle kanske behöva lite tips, gärna så man kan ladda upp ett album.

En sak som jag kommer in på sedan är om ni fotat något olämpligt, kanske ett skyddsobjekt? Lägger ni upp det på en svensk uppladdningssida? Kan man inte bli eftersökt då av ägaren/polisen och mötas av lite komplikationer?[/quote]

Flickr, uteslutande. Förmodligen finns det väl bättre möjligheter att snabbt kunna dela med sig, men jag tycker att det är bra.

Nu vet jag inte om andra har liknande erfarenhet, därför skickar jag in en fråga: är det fler än jag själv som upplever Pixbox som fruktansvärt slött?

Konceptet ser jättesnyggt ut tycker jag, och det är ju folks bilder som är det väsentliga --men Pixbox känns som att navigera i gegga. Tyvärr. Min dator är också av modell äldre (en gammal powerpc powerbook från 2005), men Flickr är inte lika slött.
/ Daniel Lönn
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""dalo""]
Nu vet jag inte om andra har liknande erfarenhet, därför skickar jag in en fråga: är det fler än jag själv som upplever Pixbox som fruktansvärt slött?

Konceptet ser jättesnyggt ut tycker jag, och det är ju folks bilder som är det väsentliga --men Pixbox känns som att navigera i gegga. Tyvärr. Min dator är också av modell äldre (en gammal powerpc powerbook från 2005), men Flickr är inte lika slött.[/quote]
Ha ha, jag upplever det hela tvärtom: d.v.s. att flickr är slött och krångligt.

Antar att det är en vanesak, själv har man använt Pixbox ett bra tag och bara lagt upp ett fåtal bilder på flickr. Ge det några månader, kan ju ta tid... det ska jag göra. Fattar fortfarande inte hur man lägger till bilder i "album", än så länge ligger de uppdelade i "sett"... kan du hjälpa?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Jag använder Photobucket
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

[quote=""Saddam""]Ha ha, jag upplever det hela tvärtom: d.v.s. att flickr är slött och krångligt.

Antar att det är en vanesak, själv har man använt Pixbox ett bra tag och bara lagt upp ett fåtal bilder på flickr. Ge det några månader, kan ju ta tid... det ska jag göra. Fattar fortfarande inte hur man lägger till bilder i "album", än så länge ligger de uppdelade i "sett"... kan du hjälpa?[/quote]

Tja, alltså, ett set är ju ett album. Jag har skaffat Flickr Pro --då blir det helt underbart helt enkelt. Jag gillar "communityt" som sådant också, mycket seriöst där.

Skräp finns ju överallt, men vissa bildsajter har en tendens att redan från designen och upp vara väldigt "bilddagboken"aktiga, då menar jag det som ett mycket dålig kvalitetsbegrepp.

Ang. segheten på Pixbox är jag helt med på möjligheten att det är min dator som är gammal. Har en gammal http://lowendmac.com/pb2/15in-hi-res-powerbook-g4.html men jag är totalförälskad i mitt Aperture och släpper det inte ur mitt grepp. Jag har aldrig ångrat att jag köpte licensen, faktiskt, men den var inte billig. http://www.apple.com/aperture
/ Daniel Lönn
Liase
Inlägg: 129
Blev medlem: fre 26 jun 2009, 22:23

Inlägg av Liase »

Börjar tröttna lite smått på pixbox nu, dels för att jag tycker bilderna blir lite för små.. Sen verkar dom bli lite blekare än dom man har på datorn.. har troligtvis med komprimeringen att göra..

Google Picasa verkar ju vara rätt bra, sparar man varje bild så den blir mindre än 1mb så räcker ju 1024mb mer än väl.. Kommer dock sakna communityn på Pixbox lite så de blir väl att man laddar upp på båda istället..
Användarvisningsbild
fransosen
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 10:46

Sv: Uppladdningssajter

Inlägg av fransosen »

Handlade inte DMTs frågan om en sajt där han kan förvara pdf-er o andra dokument, kanske inte bilder? Då är nog varken flickr eller pixbox något för det.

Sedan är det sant att samma bild visas sämre på pixbox än på flickr.
Jag kör med både så slipper jag välja ;)
Också för att man kan ladda upp en otrolig mängd bilder helt gratis på pixbox när gränsen går till 200 på gratis-flickr.
Senast redigerad av 2 fransosen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""dalo""]Tja, alltså, ett set är ju ett album.
[/quote]
...inte på flickr! Har inte hittat detta alternativ ännu:
Bild
(OBS: jag menade "Gallery" och inte "Album" men det kanske inte spelar någon roll, ni kanske fattade ändå...)
[quote=""fransosen""]
Sedan är det sant att samma bild visas sämre på pixbox än på flickr.
Jag kör med både så slipper jag välja ;)
[/quote]
Ja i det vanliga bildvisningsläget verkar flickr ha bättre upplösning på bilder men jag upplever att pixbox är bättre när det gäller bildspel är det tvärtom, kanske förstoras bilderna på flickr för mycket?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar