Vad har kineserna för avsikt med Sverigeuppköp?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Vad har kineserna för avsikt med Sverigeuppköp?

Inlägg av Elagabalus »

Läste tidningen Riksettan (senaste numret) och de skrev ungefär något så här "att på flera ställen stöter vi på platser köpta av kineser och och på inget ställe lyckas vi hitta någon affärsidé eller plan att driva verksamhet".

Platserna står övergivna. Själv tänker jag på Stafsjö värdshus och en större kursanläggning i Södermanland. Om gamla hotell Älvkarlen skall räknas ( Dragon Gate) är kanske tveksamt då man byggt mycket runt omkring. Dock har ingen gäst övernattat i hotellet på snart 10 år. Murarna runt omkring är ju bara som vilket större sommarland som helst och ger inga direkta intäkter.

Så vad tror ni? Köpa upp och låta saker stå. Är det så billigt att de inte kan låta bli? Planerar de för framtiden? Helt plötsligt kanske Stafsjö blir hett. Ja vem vet det ligger ju inte helt fel. Eller prestige? Kul kunna säga att jag äger en anrik gammal kurs och utbildningsanstalt. Är bara nyfiken. Kineser måste ju få investera men varför låta saker stå?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Läste tidningen Riksettan (senaste numret) och de skrev ungefär något så här "att på flera ställen stöter vi på platser köpta av kineser och och på inget ställe lyckas vi hitta någon affärsidé eller plan att driva verksamhet".

Platserna står övergivna. Själv tänker jag på Stafsjö värdshus och en större kursanläggning i Södermanland. Om gamla hotell Älvkarlen skall räknas ( Dragon Gate) är kanske tveksamt då man byggt mycket runt omkring. Dock har ingen gäst övernattat i hotellet på snart 10 år. Murarna runt omkring är ju bara som vilket större sommarland som helst och ger inga direkta intäkter.

Så vad tror ni? Köpa upp och låta saker stå. Är det så billigt att de inte kan låta bli? Planerar de för framtiden? Helt plötsligt kanske Stafsjö blir hett. Ja vem vet det ligger ju inte helt fel. Eller prestige? Kul kunna säga att jag äger en anrik gammal kurs och utbildningsanstalt. Är bara nyfiken. Kineser måste ju få investera men varför låta saker stå?[/quote]

Om jag inte minns fel så har Kina väldigt hårda regler kring att föra ut pengar ur landet, och gissar på nedanstående.

En rik kines kan då göra så här: För kinesiska myndigheter presentera att han vill investera 5 miljoner SEK i en verksamhet i Sverige. Han får ett OK föra ut pengarna.

Efter det så lägger han 1 Miljon SEK på att tex köpa Stavsjö Värdshus, resterande 4 Miljoner SEK hamnar istället på den rika kinesens konto i London så att han kan bränna pengar på konsumtion.

Stavsjö Värdshus blir då stående tomt. Samma sak med Dragon Gate, föra ut och pumpa in pengar emellanåt, göra en del arbete och investeringar där emellanåt, men låta huvuddelen av de från Kina utförda pengarna gå till annat.

En spekulation från min sida, men kan antagligen stämma.

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Om jag inte minns fel så har Kina väldigt hårda regler kring att föra ut pengar ur landet, och gissar på nedanstående.

En rik kines kan då göra så här: För kinesiska myndigheter presentera att han vill investera 5 miljoner SEK i en verksamhet i Sverige. Han får ett OK föra ut pengarna.

Efter det så lägger han 1 Miljon SEK på att tex köpa Stavsjö Värdshus, resterande 4 Miljoner SEK hamnar istället på den rika kinesens konto i London så att han kan bränna pengar på konsumtion.

Stavsjö Värdshus blir då stående tomt. Samma sak med Dragon Gate, föra ut och pumpa in pengar emellanåt, göra en del arbete och investeringar där emellanåt, men låta huvuddelen av de från Kina utförda pengarna gå till annat.

En spekulation från min sida, men kan antagligen stämma.

/B[/quote]

Låter väldigt plausibelt. Trist att det drabbar våra redan hårt prövade småorter. Vi vet ju själva vad 1-2 års avstängning kan göra för ett hus....
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Säger bara en sak: Fanerdun
[ Tråd #1 ]
[ Tråd #2 ]

Ska man skratta eller gråta?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

Här i byn köpte kineserna ett sågverk som blomstrade så fort affären var klar stannade sågverket det står fortfarande efter många år med stockarna på väg in i transportbanden å timmerhögarna som väntar på att bli sågade
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Inlägg av rhdf »

[quote=""benkar""]
Stavsjö Värdshus blir då stående tomt. Samma sak med Dragon Gate, föra ut och pumpa in pengar emellanåt, göra en del arbete och investeringar där emellanåt, men låta huvuddelen av de från Kina utförda pengarna gå till annat.

En spekulation från min sida, men kan antagligen stämma.

/B[/quote]

Jag har misstänkt något liknande.

Sen kan det ju mycket väl vara så att kineserna "överskattat" svenska marknadens intresse för den kinesiska kulturen.

Dragon gate (passande med ett -gate där..) har väl känts rätt dödsdömt från start. Det är väl föga troligt att busslaster med turister skulle åka mitt ut "i ingenstans" för att titta på nån form av kina-inspirerad "theme-park".
Tidigare var det väl en större rastplats och den huvudsakliga kundgruppen (tradarchaffisar) torde vara än mer ointresserade av att förkovra sig i kinesisk kultur
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag tror i och för sig att Dragon gate kunnat blivit en hyfsad framgång. O M det blivit klart någon gång. OM hotellet invigts. Anläggningen är rätt häftig. De kunde haft utställningar om Kina. Serverat lite mer autentisk kinesmat ( sist jag åt smakade det som alla andra billigare kinasyltor i Sverige). Haft prisvärda övernattningar.

Är väl också enda mack och näringsställe sträckan Sthlm- Gävle?

Men nu är hela nyhetens behag förlorat -tror det blir en utdragen svanesång med en uppenbarligen ointresserad ägare. Kommer att bli en härlig ruin för vem skulle ta över detta?
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Rätt kul att googla på äldre Kina - nyheter. Planer på en kinesstad nedåt Tanum tex. Undrar om man trodde på det själv. Har sjölv pratat med förste vd;n på.Dragon gate när han stod och sålde korv på parkeringen. En säljbegåvning uppenbarligen för det var ingen hejd på hur anläggningen skulle utvecklas. Bör ha varit 2009. Hittade detta också.

"De projekt som redan förbereds är en mongolisk by i Håbo i Uppland och en Konfuciusanläggning i Gävle, med museum och utbildning i kinesiska"
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Drakbåten i Göteborg är ju ett annat exempel på utdragna österländska kontakter efter vad jag kan förstå. Ligger nog ofta minst en hund begraven... (pffff)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Drakbåten ja! Floating Restaurant Sea Palace som den så fint heter.
[ Artikel i expressen från 2008 ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar