Hur säkert är det att utforska bunkrar?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Hur säkert är det att utforska bunkrar?

Inlägg av htiawe »

Jag sitter och planerar som bäst inför nästa års semester och funderar av och an kring diverse bunkrar som folk utforskat som t.ex 5001-bunkern och liknande.

Hur säkert är det? Jag oroar mig inte för att taket ska falla samman när man som bäst promenerar omkring utan det är väl mer att myndigheterna helt plötsligt ska barrikadera och låsa portarna..

Är det något man bör tänka på förutom att ha med sig ordentliga lyktor? Något annat man bör tänka på?

Jag vill ju inte bli fast i en tysk bunker för resten av mitt liv. :D
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

5001-bunkern är ju åter plomberad så det är väldigt liten risk att du fastnar i just den. :)

I vanlig ordning så gäller sunt förnuft -för använder du vanligt sunt förnuft och är försiktig kommer du väldigt långt. Ficklampor eller andra ljuskällor bör man ha med sig, gärna i överflöd. Bra skor och tåliga kläder är ingen dum investering, t.ex. så är kängor med stålhätta och spiktrampskydd att föredra, då slipper du vara rädd för spikar och glasskärvor. Ha alltid med dig en kompis eller meddela i förväg vart du ska till någon så dom vet vart du ska(ifall du försvinner).
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Som med allt annat råder sunt förnuft både vad gäller anläggningens status och skick. Känner du ett enda uns av att det här känns som att det kan gå åt pipsvängen stå över. I stort sett alla bunkrarna i 5000 serien är väl antingen plomberade eller "museum". Akta dig för hål i golv. Har själv vart med om att man lämnat anläggningar öppna i öst men när man kommit in så har dom bilat bort golvet för att man inte ska komma in och lämnat ett fall på 10 meter ner....
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hur säkert är det att utforska bunkrar?

Inlägg av htiawe »

Åhtusan, är 5001 stängd! Det hade jag helt missat. Det visar hur viktigt det är med research innan man åker. Tur att det är en stund kvar till semestern. :D
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Många (nästan alla?) av de större Tyska "bunkrarna" som finns kvar har numera privata ägare, som dock öppnar upp några gånger per år för visning.

En del anläggningar är stängda, men precis som i Sverige, öppna periodvis, sedan stängda igen osv.

/B
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""rjd2""] Akta dig för hål i golv. Har själv vart med om att man lämnat anläggningar öppna i öst men när man kommit in så har dom bilat bort golvet för att man inte ska komma in och lämnat ett fall på 10 meter ner....[/quote]

Det är därför man alltid bör ha med sig 30m rep på längre resor.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""LowAndSlow""]Det är därför man alltid bör ha med sig 30m rep på längre resor.[/quote]

Jag är inte vän med höjder eller rep :eek:
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Hur säkert är det att utforska bunkrar?

Inlägg av htiawe »

Kan ändå inte komma ifrån min rädsla att bli instängd av någon ovettig.. tror jag håller mig till ytan. :D
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""rjd2""]Jag är inte vän med höjder eller rep :eek: [/quote]

Jag anar ett visst utbildningsbehov!
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Fransjäger
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 13:11
Kontakt:

Inlägg av Fransjäger »

[quote=""LowAndSlow""]Det är därför man alltid bör ha med sig 30m rep på längre resor.[/quote]

Man är nog ändå inte så pigg på att klättra upp tio meter om man fallit tio meter...
Skriv svar