Nybörjarfrågor!

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mauz
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 14:45

Nybörjarfrågor!

Inlägg av Mauz »

Finns det något jag bör tänka på innan jag börjar bege mig ut på större ställen?
Någon speciell utrustning?

Hur kommer jag igång med att hitta nya ställen? Läste runt i ett par trådar och förstår helt och hållet varför ni inte ger ut en lista på platser till nya personer i och med att de förekommer vandalism.

Känner endast till ett ställe i nuläget (i Göteborg villsäga) och suktar efter mer!
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Sv: Nybörjarfrågor!

Inlägg av syrgas »

Välkommen hit!

Ska försöka svara lite snabbt på dina frågor, utrustning är inte sådär superviktigt enligt mig, du får anpassa det till vilket ställe du ska till. Det jag kan rekommendera är:
Ficklampor, gärna två + batterier.
Kamera + Stativ.
Handskar.
En kompis.

Att hitta nya ställen kan vara svårt men sätt dig och googla och surfa runt, kolla trådar här på forumet och andra forum så hittar du garanterat något.

Lycka Till!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Lägger till lite som jag tycker är av vikt.
Allmänt ha med sig:
-mobil, fulladdad
-extra minneskort till kameran
-en kompis är trevligt men inte nödvändigt, kör mest själv nämligen men brukar meddela mig vart jag ska och att jag ringer när jag är på väg hem
-en termos kaffe eller annat gott, det ska vara trevligt också
-ett multiverktyg av nåt slag är alltid smidigt

Sen är det givetvis beroende på vart du ska, ett ödehus är ju rätt enkelt bortsett ruttna golv jämfört med diverse bunkrar och övergivna industier:
-stövlar eller rejäla skor
-stödbandage och plåster
-vatten i en flaska, att dricka och skölja av nåt sår som kan bli
-vissa rekomenderar ibland ansiktsmask för mögel/asbest annat damm som kan virva runt.

När det gäller att hitta ställen, kika igenom trådarna här och på Flashback använd googlemaps, man kommer rätt långt med det till att börja med. Pm:a folk som du tror bor i närheten av dig, haka på dem. Har du bil underlättar det ju både för dig och för ev passagerare som vet var platserna ligger men kanske inte har transport dit.
Ibland sker ju gemensamma träffar genom forumet här, håll ögonen öpna om det är nåt som händer i närheten av dig. Ett bra och trevligt sätt att träffa folk, presentera sig och knyta kontakter. Som helt ny är det ju svårt eftersom folk som känner till platser är misstänksamma att ge ut info om bra ställen. En träff i verkliga livet eller byte av ställen via PM är ett sätt att visa att man är seriös.

Ett sista råd: hantera ev tips på ställen du får av andra snyggt, om nån ger dig ett tips respektera att du kan ha fått det i förtroende och sprid det inte vidare hur som helst. Det är skillnad på ställen och ställen, ett känt ställe som det skrivits mkt om är ju mindre "känsligt" än en anläggning i skogen som är relativt nyupptäckt och nån har lagt ner tid på att hitta. Respektera att alla har olika uppfattningar om vad som är "rätt" att ge ut.
Senast redigerad av 2 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: felstavning
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Mauz""]Finns det något jag bör tänka på innan jag börjar bege mig ut på större ställen?
Någon speciell utrustning?

Hur kommer jag igång med att hitta nya ställen? Läste runt i ett par trådar och förstår helt och hållet varför ni inte ger ut en lista på platser till nya personer i och med att de förekommer vandalism.

Känner endast till ett ställe i nuläget (i Göteborg villsäga) och suktar efter mer![/quote]

Förutom syrgas och DMT:s bra svar...

Är det farligt att besöka ruiner?

/B
Mauz
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 23 jun 2014, 14:45

Inlägg av Mauz »

Helt grymma svar!
Kan inget annat än att tacka och buga för alla svaren, de kommer till stor hjälp och kommer nog ge mig en idé om vart jag ska börja.

Och förstår helt och hållet vad du menar med platserna DMT!

Tackar för all hjälp, och de känns som att detta verkligen är en community för mig!

När vi ändå är på ämnet om utrustning, har kollat på en del ficklampor och ser "xx-lumens".
Vad är starkt ljus när de kommer till Lumens? Ser allt ifrån 33-300, hur stor skillnad är det?
Senast redigerad av 1 Mauz, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till en fråga.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Bra nybörjartips-tråd

Jag som ficklampsnörd skulle rekommendera du satsar på chipdioder typ Cree som ger mest ljus för pengarna.
Vanliga dioder duger gott för att se vart man sätter fötterna men duger sällan till utforskning.

100-200lm lyser upp det mesta om du inte ska ner i gruvor och bergrum. Tänk på att välja en pannlampa med dimmer då dessa dioder lätt bländar dig i sly eller snöfall.

Gjorde ett spontant minitest tråden till ära.
1: (okänt lm) 10st vanliga dioder
2: 140lm LedLenser T7
3: 2000lm hemmabygge med 3 st Cree XL
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Som alternativ till ficklampa kan jag rekommendera nån typ av cykellampa, typ den här. Följer oftast med pannband så man kan ha dem som pannlampor vilket gör att man har båda händerna fria och alltid ljus åt det håll man tittar. :)

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Skriv svar