Syrebrist?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Syrebrist?

Inlägg av skogstoken »

Ni som har lite mer erfarenheter angående utforskning i underjorden. Hur mycket bör man oroa sig för syrebrist? Har ett mindre skyddsrum i närheten, tillhörande en gammal observationspost. Ventilationsrören är igenpluggade och dörren har, vad jag vet varit förskruvad med en stor plåt dom senaste 5-10åren. Plåten står på glänt nu, då några har sågat loss låsen sen sist jag gick förbi. Så min fråga är, i ett så pass litet utrymme, läcker tillräckligt med luft in för att man ska våga sig in, utan att tuppa av därinne?

Mvh Skogstoken!
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag har personligen aldrig brytt mig om risken för syrebrist, men jag har kanske bara haft tur.
skogstoken
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 16 sep 2015, 17:06

Inlägg av skogstoken »

Skönt att höra att det gått bra för dig, du skrev ju trots allt ett meddelande :D
Kanske jag som överskattar risken, men har alltid levt efter mottot "Better safe than sorry"
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""skogstoken""]men har alltid levt efter mottot "Better safe than sorry"[/quote]
Det gör nog alla, men hur mycket är precis vad som är upp till var och en. En annan skulle kunna hävda att "safe" i detta fall är att låta bli att gå ned där helt och hållet.
Användarvisningsbild
Soldat
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 11:41

Inlägg av Soldat »

Man känner ju ganska snabbt om det är dålig luft/dåligt med syre. Problemet är om man är en bit in eller ner då, så kan man inte snabbt ta sig ut. Och värre problem blir det ju också ju längre in/eller ner man kommer.

Gå aldrig ner ensam, och se till så du snabbt hittar ut igen. Börja utforska lite i taget, för att sedan ta dig längre in lite senare eller en annan gång.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det är knappast avsaknaden av syre som är det du bär tänka på utan olika gaser som tränger undan syret eller gör sig medvetslös eller förvirrad. ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar