Fotografering, diskussioner och bildkritik

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Penfold""]Nu när vi ändå diskuterar kameror och fotografering, blev jag förtjust en gång i tiden i Konica Minolta D'Image A200 med fast objektiv, upp till 200mm. Den kameran är nu omkring 6 år gammal. Tittar man på specifikationerna så är den fortfarande fullt jämförbar med nya kameror. Nu såg jag att S*BA har en Olympus på kampanj för omkring 2000kr. Dock vill jag ha ett bra teleobjektiv till som klarar 200mm eller mer. Ska man satsa på denna Olympus eller gå en prisklass till Canon? Är det fast objektiv på denna Olympus? Ska man satsa på en Canon + tele är man uppe i 5500kr och där börjar det svida ordentligt för en som har ont om pengar.[/quote]

Jag skulle i dina kläder satsa på en beg Nikon eller Canon. (vet inte åt vilket håll du drar)
Som exempel kan man få en beg Nikon D40x (10Mpix) för ca 2500-3000.
Beg.marknaden för gluggar sedan är enorm.
D40 har dock ej inbyggd AF-motor i huset vilket begränsar objektiven en del,
men det finns andra hus med inbyggd AF såsom D70-80 mfl som är billiga.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Jag föredrar jpeg när jag fotar i sportsammanhang eftersom det oftast blir så otroligt mycket bilder. Vid lite seriösare slag blir det för det mesta Raw, kanske framför allt när det är knepiga ljusförhållanden, då är Raw ett stort +. När jag plåtar UE så blir det för det mesta Jpeg eftersom jag är för lat för att redigera alla bilder jag tar, blir så sjukt mycket.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Jag skulle i dina kläder satsa på en beg Nikon eller Canon. (vet inte åt vilket håll du drar)
Som exempel kan man få en beg Nikon D40x (10Mpix) för ca 2500-3000.
Beg.marknaden för gluggar sedan är enorm.
D40 har dock ej inbyggd AF-motor i huset vilket begränsar objektiven en del,
men det finns andra hus med inbyggd AF såsom D70-80 mfl som är billiga.[/quote]

Håller med bunkrologen. Beg utbudet är enormt. Just D40-D60 finns det många av. De flesta verkar bara lätt använda. Extremt mkt kamera för pengarna. Sitter annars med senaste Foto framför mig. Man testar Canon SX 30 is bl.a. Ett zoomomfång på sannslösa 24-840 mm i småbildsformat. Brinner man inte för foto och fotar mest i gott ljus tror jag säkert man kan bli nöjd. Packningen blir lätt. Risken är väl att man snabbt upptäcker att man vill ha något bättre. Lite fult kanske men de flesta elkedjor( utom Mediamarkt)erbjuder 30 dagars öppet köp. Har jag själv utnyttjat några gånger men då nästan alltid köpt något bättre. Om S*ba har öppet köp kan du "testköpa" kameran du nämnde. Kanske blir du nöjd - kanske inte
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Yeees!

Nu när jag flyttade råkade jag snubbla över en låda jag tyckte mig känna igen. Vad kan den innehålla...? -Jo, nämligen mina gamla rullar från gymnasietiden! Där fanns även några negativ och lite annat. Svartvitt alltihop, jag har tydligen fotat min dåtida bil och lite annat. Lådan har varit förvunnen i flera år nu.

Nu till frågan:
Är bildrullar, negativ och sådant färskvara eller kan de lagras en längre tid utan att bli dåliga? Allting i lådan är från 2002/03 och har inte sett mycket solljus sen dess.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Saddam""]Yeees!

Nu när jag flyttade råkade jag snubbla över en låda jag tyckte mig känna igen. Vad kan den innehålla...? -Jo, nämligen mina gamla rullar från gymnasietiden! Där fanns även några negativ och lite annat. Svartvitt alltihop, jag har tydligen fotat min dåtida bil och lite annat. Lådan har varit förvunnen i flera år nu.

Nu till frågan:
Är bildrullar, negativ och sådant färskvara eller kan de lagras en längre tid utan att bli dåliga? Allting i lådan är från 2002/03 och har inte sett mycket solljus sen dess.[/quote]

Du kan nog vara helt lugn. Så länge de inte förvarats på ett element i solljus.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""daytripper72""]Du kan nog vara helt lugn. Så länge de inte förvarats på ett element i solljus.[/quote]
Ok, tackar för svaret. Nu är det bara att leta upp någon som framkallar några av dem.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Saddam""]Ok, tackar för svaret. Nu är det bara att leta upp någon som framkallar några av dem.[/quote]

Lycka till! Sen är det bara till att makrofota negativen mot ljusbord alt. datorskärmen (tomt Word-dokument). Öppna i Photoshop ctrl+I (invertera) så har du dem på datorn!
Bjärke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 09:18

Inlägg av Bjärke »

[quote=""Saddam""]Yeees!

Nu när jag flyttade råkade jag snubbla över en låda jag tyckte mig känna igen. Vad kan den innehålla...? -Jo, nämligen mina gamla rullar från gymnasietiden! Där fanns även några negativ och lite annat. Svartvitt alltihop, jag har tydligen fotat min dåtida bil och lite annat. Lådan har varit förvunnen i flera år nu.

Nu till frågan:
Är bildrullar, negativ och sådant färskvara eller kan de lagras en längre tid utan att bli dåliga? Allting i lådan är från 2002/03 och har inte sett mycket solljus sen dess.[/quote]

Oexponerad film är en färskvara men en del gillar faktiskt gammal film, det blir ofta lite färgstick och så. Om man jämför negativ med dagens lagringsmedia så som cd/dvd/minneskort osv så är negativ det som har hållit längst. En direkt jämförelse kan ju inte göras eftersom den digitala lagringskapaciteten inte funnits lika länge som negativet.

Som sagt tidigare så håll negativet ifrån ljus och ha kvar det i din negativficka(?) så e det bara att hoppas på att du inte slarvade med fixet ;)
Bjärke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 02 sep 2010, 09:18

Inlägg av Bjärke »

[quote=""Penfold""]Nu när vi ändå diskuterar kameror och fotografering, blev jag förtjust en gång i tiden i Konica Minolta D'Image A200 med fast objektiv, upp till 200mm. Den kameran är nu omkring 6 år gammal. Tittar man på specifikationerna så är den fortfarande fullt jämförbar med nya kameror. Nu såg jag att S*BA har en Olympus på kampanj för omkring 2000kr. Dock vill jag ha ett bra teleobjektiv till som klarar 200mm eller mer. Ska man satsa på denna Olympus eller gå en prisklass till Canon? Är det fast objektiv på denna Olympus? Ska man satsa på en Canon + tele är man uppe i 5500kr och där börjar det svida ordentligt för en som har ont om pengar.[/quote]

Frågan e varför du ska ha en ny kamera om den du har är bra?
Kör du mycket porträtt eller e det fåglar som fångas i 200mm-linsen?
För det blir väl inte så mycket ue med ett sånt objektiv? :)
Skriv svar