Fotografering, diskussioner och bildkritik

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Jag vet...klart det är som ni säger...men iaf...orkar inte sätta mig in DET OXÅ!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""daytripper72""]Jag vet...klart det är som ni säger...men iaf...orkar inte sätta mig in DET OXÅ![/quote]

Jag förstår dina tankar/känner igen mig, svär mest över att jag bakåt i tiden inte tog bilderna i både jpg och raw (och i det läget, enbart använde jpg-bilderna) När jag valde mig att sätta mig in i hanteringen av raw, saknade jag verkligen raw-format av äldre bilder.

Så... ett förslag, om du har gott om plats på minneskort och hårddisk, ta bilderna i både jpg och raw, använd tills vidare bara jpg-bilderna, så har du längre fram i tiden, om du skulle ha ramlat ned i raw-träsket, även gamla bilder i raw.

/B
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""benkar""]Jag förstår dina tankar/känner igen mig, svär mest över att jag bakåt i tiden inte tog bilderna i både jpg och raw (och i det läget, enbart använde jpg-bilderna) När jag valde mig att sätta mig in i hanteringen av raw, saknade jag verkligen raw-format av äldre bilder.

Så... ett förslag, om du har gott om plats på minneskort och hårddisk, ta bilderna i både jpg och raw, använd tills vidare bara jpg-bilderna, så har du längre fram i tiden, om du skulle ha ramlat ned i raw-träsket, även gamla bilder i raw.

/B[/quote]

Absolut, tankem har slagit mig många gånger. Men jag vill syssla med foto, inte digital illustrering. Jag vet, kanske lite överdriven formulering.
Användarvisningsbild
*sarah*
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 17:42

Inlägg av *sarah* »

[quote=""daytripper72""]Absolut, tankem har slagit mig många gånger. Men jag vill syssla med foto, inte digital illustrering. Jag vet, kanske lite överdriven formulering.[/quote]

Fotografering har alltid handlat om att manipulera bilden i framkallningen, förr stod man i det analoga labbet och bestömde över exponeringen, kontrasten, toningen osv. Labbet var ett analogt photo shop.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""daytripper72""]Absolut, tankem har slagit mig många gånger. Men jag vill syssla med foto, inte digital illustrering. Jag vet, kanske lite överdriven formulering.[/quote]

Har för mig att du skrev i nån tidigare tråd att du to.m hade en nikon d3. Att ha en d3a och plåta i jpg känns lite som att äga en ferrari och putta fram den istället för att köra den. Håller med Benkar här, kör raw annars kommer du nog ångra dig längre fram :)
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""rjd2""]Har för mig att du skrev i nån tidigare tråd att du to.m hade en nikon d3. Att ha en d3a och plåta i jpg känns lite som att äga en ferrari och putta fram den istället för att köra den. Håller med Benkar här, kör raw annars kommer du nog ångra dig längre fram :) [/quote]

vi får väl se...skönt iaf med batteritiden. Räcker hyfsat länge. Höga ISO funkar oxå rätt fint. Jaja...får väl se. Tack för omtanken!
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""*sarah*""]Fotografering har alltid handlat om att manipulera bilden i framkallningen, förr stod man i det analoga labbet och bestömde över exponeringen, kontrasten, toningen osv. Labbet var ett analogt photo shop.[/quote]

Nu tar du väl i lite. Med diafilm hade man inte så mycket att säga till om efter exponeringen, utom möjligen genom pressning, men det gällde hela filmen, inte enskilda bilder.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Nu när vi ändå diskuterar kameror och fotografering, blev jag förtjust en gång i tiden i Konica Minolta D'Image A200 med fast objektiv, upp till 200mm. Den kameran är nu omkring 6 år gammal. Tittar man på specifikationerna så är den fortfarande fullt jämförbar med nya kameror. Nu såg jag att S*BA har en Olympus på kampanj för omkring 2000kr. Dock vill jag ha ett bra teleobjektiv till som klarar 200mm eller mer. Ska man satsa på denna Olympus eller gå en prisklass till Canon? Är det fast objektiv på denna Olympus? Ska man satsa på en Canon + tele är man uppe i 5500kr och där börjar det svida ordentligt för en som har ont om pengar.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""Penfold""]Nu när vi ändå diskuterar kameror och fotografering, blev jag förtjust en gång i tiden i Konica Minolta D'Image A200 med fast objektiv, upp till 200mm. Den kameran är nu omkring 6 år gammal. Tittar man på specifikationerna så är den fortfarande fullt jämförbar med nya kameror. Nu såg jag att S*BA har en Olympus på kampanj för omkring 2000kr. Dock vill jag ha ett bra teleobjektiv till som klarar 200mm eller mer. Ska man satsa på denna Olympus eller gå en prisklass till Canon? Är det fast objektiv på denna Olympus? Ska man satsa på en Canon + tele är man uppe i 5500kr och där börjar det svida ordentligt för en som har ont om pengar.[/quote]

Jag tvivlar på att du hittar en Canon + ett bra teleobjektiv för 5500kr, iallafall om du ska köpa nytt. :( Iofs finns det ju Sigma och Tamron och vad de nu heter men jag vet inte huruvida de är bra eller inte.
Senast redigerad av 1 Sincro, redigerad totalt 0 gånger.

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Ojdå det blev dubbelt här

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Skriv svar