Fotografering, diskussioner och bildkritik

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""Rutger""]Om du fotar mycket i gruvor ska du absolut fota i RAW. Det går att klämma fram mer ur dunklet med RAW.[/quote]

För att inte tala om hur viktigt det är med ett stadigt stativ :)
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""jasifil""]För att inte tala om hur viktigt det är med ett stadigt stativ :) [/quote]

A och O.

Satsa på ett ordentligt stativ som är överdimensionerat.
En dag står man där med en nyinköpt tele och så orkar inte kulan hålla upp paketet..
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Grishnac""]...du kanske ändrar dig i framtiden och bestämmer dig för att försöka göra något mer av dom bilder du en gång tog.[/quote]

Jag önskar någon hade berättat det där för mig när jag köpte min första digitalkamera.
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Inlägg av Gruvtroll »

Låt se nu då.. Jo stativ är ju verkligen ett måste! Än sålänge har jag kvar lättviktarn från förra kameran dock. Jag strävar efter att leva med så lite pengar som möjligt och det gör att det kör ihop sig lite när man ska uppgradera utrustningen :) Nått teleobjektiv kommer därför inte vara aktuellt på ett bra tag! Har äntligen lyckats gnida ihop till kameran och jag provkörde den på 65m idag.. Verkade funka fint men rookie som jag är så tog det mig halva dagen att inse att jag zoomade hela tiden.. Pinsamt men sant. Dessutom så slog jag inte av den automatiska ison å det är ju ingen höjdare i en gruva. Tyckte det var skitbra att slippa använda så mycket slutartid å ändå få så bra ljus till jag kom hem till datorn.. Körde jpeg gjorde jag också för annars kommer min dator vara nere för räkning innan sommaren är här! Tips på externa?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Gruvtroll""]Körde jpeg gjorde jag också för annars kommer min dator vara nere för räkning innan sommaren är här! Tips på externa?[/quote]

Vet inte om du kör bärbart eller stationärt, men...

Om du har en stationär PC:

Köp och stoppa in en extra intern hårddisk där du enbart sparar bilder och annat arbetsmaterial.

Utöver det en USB eller Firewire -ansluten extern disk, som du gör backup till med jämna mellanrum, och om möjligt (mellan de gånger du gör backup) förvarar på annan plats än i din lägenhet/villa/stuga.

Den stora mardrömmen när man fotat digitalt i x antal år är en brand eller inbrott som gör att alla bilder försvinner för alltid :eek: Det gäller att säkra upp sig mot en sådan katastrof....

Kan kännas "dyrt" att säkra upp sig, men den totala kostanden för det ligger på max 2.000 kr, en extra intern disk, och en extern disk för backup, vilket är blygsam kostnad i jämförelse med den tid + pengar (resor, semesterdagar osv) man lagt ned på att ta bilderna bakåt i tiden.

/B
Användarvisningsbild
Gruvtroll
Inlägg: 399
Blev medlem: mån 08 feb 2010, 15:31
Kontakt:

Sv: Fotografering, diskussioner och bildkritik

Inlägg av Gruvtroll »

Ja det är helt sant! Sånna saker går inte ens att räkna i pengar så det är ett måste! Ska snacka med mina "hacker" kamrater..
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Håller med Benkar om det där med extern disk på annan plats. Själv har jag en extra extern disk som jag förvarar på jobbet. Tar hem den då och då för att säkerhetskopiera det som tillkommit sedan senaste kopieringen.
Användarvisningsbild
Fredde
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 22:40

Inlägg av Fredde »

Ja man vågar knappt erkänna hur klumpig man är,men jag har förlorat 4 års foton pga jag inte säkerhetskopierat.

Jag har lämnat in hårddisken till en firma och de bytte läsarhuvud m m men sa att det inte gick rädda något. För mig känns det ändå på¨nåt sätt som att allt finns kvar så länge jag har hårddisken kvar så kanske det går får fram något i framtiden.

Är det någon som vet om någon som är duktig på att få ut "material" från kraschad hårddisk och kostnad för det?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Fredde""]Ja man vågar knappt erkänna hur klumpig man är,men jag har förlorat 4 års foton pga jag inte säkerhetskopierat.

Jag har lämnat in hårddisken till en firma och de bytte läsarhuvud m m men sa att det inte gick rädda något. För mig känns det ändå på¨nåt sätt som att allt finns kvar så länge jag har hårddisken kvar så kanske det går får fram något i framtiden.

Är det någon som vet om någon som är duktig på att få ut "material" från kraschad hårddisk och kostnad för det?[/quote]

IBAS är duktiga på att få fram förlorad information från nästan vad som helst, är det bara läshuvud som är trasiga får de ut 100% av datan. http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/ kan du se ett uppskattat pris på 5-10000kr så det är inte gratis men ja jag skulle nog tycka det var värt det om de sket sig rejält.

Idag när nätuppkopplingar är såpass snabba kan man ju faktiskt i förebyggande syfte sätta upp en disk hos en kompis och via ftp ladda upp efter varje plåtning och på så sätt alltid ha minst en disk på annat håll. Så slipper man konka runt på den och få glapp i backupen.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Inlägg av Jerazol »

[quote=""Fredde""]Är det någon som vet om någon som är duktig på att få ut "material" från kraschad hårddisk och kostnad för det?[/quote]

Norske IBAS er jo ganske flinke på slikt. En kollega av meg leverte nylig inn en disk med bilder som hadde krasjet, hos de. Han tror jeg endte opp med å betale rundt 8-9000,- norske kroner for gjenopprettingen.
Jeg vet ikke hva skaden besto i på den disken, men de klarte vel å gjenopprette det meste av innholdet om jeg husker rett, men det kommer vel helt sikkert an på hva slags skade man har fått på disken etc.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Skriv svar