Att kontakta folk

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Att kontakta folk

Inlägg av riddar m »

Många av er tycks regelmässigt kontakta ägaren till byggnaden och fråga om lov innan ni knallar in. Jag har också erfarenheten att det kan vara positivt (fast stackars Leif på Jordberga är väl van vid knasbollar som vill komma och titta...) men tycker det kan vara svårt att få ändan ur och ringa...
Nu undrar jag hur ni brukar presentera er och ert märkliga (hehe) intresse... "Hej, jag heter xx och är intresserad av gamla industrimiljöer...bla bla kulturarv...", "Hej, jag heter xx och är en fotoentusiast som söker intressant motiv...", "Hej jag heter xx och tycker det är fantastiskt spännande med rost, mögel och trasiga brädor, det ger nästan en erotisk känsla, fååår jag gå in och titta?" eller en egen variant?
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Själv brukar/skulle jag ju köra på det förstnämnda "Hej, jag heter xx och är intresserad av gamla industrimiljöer..bla bla"

Det stämmer ju bra och är ju dessutom lätt att spinna vidare på intresset för foto/dokumentering då.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Jag brukar köra på "Hej X! Jag fotograferar övergivna platser och byggnader runt om i landet och tänkte kolla om det går bra att komma in/fota på X?"

Allt som oftast går det utmärkt.
En del blir lite fundersam på varför jag skulle vilja fotografera nåt sånt ochblir således lite skeptiska. Jag brukar isåfall hänvisa till bloggen och be dem återkomma.

Har hitills bara blivit nekad en gång, men då stod jag inne i byggnaden och fotade för fullt när ägarna dök upp. Jag blev inte direkt nekad heller, jag lovade att vänta med publicering av bilderna ända tills de renoverat lokalerna och fixat iordning allt så att mina bilder inte skulle locka dit fler vandaler...
:)
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Ok, kul att höra att det brukar gå bra. Och hur hittar ni ägarna? Fråga grannar osv?
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""riddar m""]Ok, kul att höra att det brukar gå bra. Och hur hittar ni ägarna? Fråga grannar osv?[/quote]

Japp, Frågar man i närmsta hus så pekar dom en vidare, och sen vidare och vidare tills man kommer på rätt... :)

Det är också bra, för då kan man hänvisa till dom man pratat med tidigare... typ "Hej! Jag pratade med XX och XX och dom sa att det är du som äger X (vänta på ett tvekande Jae...) Jag fotograferar övergivna platser och byggnader och skulle väldigt gärna fota X"

:)

p.s Det kan dock vara en djungel när det gäller statliga/kommunala byggnader... d.s
Senast redigerad av 2 Tomt & Öde, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Tillägg: Det kan dock vara en djungel när det gäller statliga/kommunala byggnader...
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Att kontakta folk

Inlägg av Grishnac »

Jag brukar slänga iväg ett mail om det gäller statliga eller kommunala platser, presenterar mig som en hobbyfotograf som temafotograferar och skulle vilja ta några miljöbilder i det aktuella utrymmet.

Annars knackar jag på i huset bredvid och frågar helt enkelt om det är okej att ta några bilder, man MÅSTE ju inte presentera sig med namn, intresse, skostorlek och favoritpizza när man frågar om lov. Oftast bryr dom sig inte så mycket, men frågar dom så berättar man så klart om intresset.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Tänk så mycket förstörelse som skulle kunna undvikas om bara fler folk hade tagit sig lite tid och frågat istället för att bryta sig in :confused:
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Amanite""]Tänk så mycket förstörelse som skulle kunna undvikas om bara fler folk hade tagit sig lite tid och frågat istället för att bryta sig in :confused: [/quote]

Jag vill bara påpeka att jag aldrig brutit mig in någonstans eller förstört något. En hel del ställen står ju mer eller mindre öppna.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""riddar m""]Jag vill bara påpeka att jag aldrig brutit mig in någonstans eller förstört något. En hel del ställen står ju mer eller mindre öppna.[/quote]

Samma här... är det låst så är det... :)
Men den som väntar på nåt gott... Det är ju bara härligt... Det brukar alltid jag säga till min kompis Claes-Christian... :D
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""riddar m""]Jag vill bara påpeka att jag aldrig brutit mig in någonstans eller förstört något. En hel del ställen står ju mer eller mindre öppna.[/quote]

Hehe jag syftade inte på dig :p
Tänkte bara mer i allmänhet om folk hade använt sunt förnuft när dom ville in på ett ställe.
Skriv svar