Generell riktlinje för hur mycket info man bör ge på hemsidor/blggar mm ?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Visst är Gyllins fint. Tråkigt om vandaliseringen har ökat, var där för knappt ett år sedan och minns inte direkt något klotter. Det var precis efter artikeln i Sydsvenskan iofs...
Det jag har att jämföra med är bilderna från Amanite och Rosakatten (blev det rätt nu?) från i somras. Det som slog mig var att allting verkar flyta runt, föremål befann sig i andra rum än på de tidigare bilderna o s v. Planteringsborden stod inte upp lika mycket längre, jag gissar att det kanske var p g a åverkan men mest av naturliga skäl, någon hade vält ett skrivbord rätt så brutalt o s v och anteckningsböckerna på planteringsborden var borta. Graffitin/klotttret jag nämnde var inte särskilt mycket och det verkar inte finnas några riktiga väggytor egentligen att måla på där ute...
Blir kul att se dina bilder när de kommer!
Jag hoppas det också. Jag tog 103 st så det blir väl 3-5 bilder som kan visas upp :D
...bara för att JAG hunnit/fått besöka en plats, så skriker jag inte ut vart det är. Varför? Jo, för att många fler förr eller senare ska få chansen hitta dit, för det gör man om man söker och PMar, och uppleva samma sak som jag fick uppleva...
Jag tror att det där egentligen summerar upp det hela rätt bra, i synnerhet om man utgår ifrån att tjusningen med UE också omfattar lite detektivarbete och research.

Jag tror att jag har fått lite kött på benen i den här frågan nu, tack så mycket.

Men i anslutning till ämnet... Har ni som varit med ett tag några erfarenheter av att någon alltför generös platsbeskrivning direkt lett till att en plats blivit missbrukad?

/Matso
Senast redigerad av 1 Matso, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavfel / eftertanke
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Matso""][...]
Men i anslutning till ämnet... Har ni som varit med ett tag några erfarenheter av att någon alltför generös platsbeskrivning direkt lett till att en plats blivit missbrukad?

/Matso[/quote]
Slakteriet i Alvesta är en plats som påverkats mycket av att ha blivit allmänt känt:
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shar ... rch&lpos=0

Stället var helt rent från graffiti bara 1.5 år innan inslaget gjordes. Det underlättar säkert att det är så lätt att transportera sig dit från södra Sverige.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Oftast är det väl inte Ue folket eller dom som snokat upp vägbeskrivning via nätet som sysslar med förödelsen utan lokala förmågor som hittat dit utan hjälp av tips, man känner ju oftast sin hemmiljö ganska väl. Så för att svara på din fråga: Nej jag har inget konkret exempel (vad jag minns) där fallet varit så.
Dock skulle jag nog ändå vilja nämna Broby Sanatoriet som en "trolig" kandidat.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Jag svarar alltid på frågor från folk som jag upplever som UEare. Hemlighållande anser jag bara att är tramsigt. Letandet kan ha sin charm, men jag brukar leta på vägen till huvudmålet. Jag sätter mig knappast i bilen och åker motorväg såp långt det går och sen andra tråkiga vägar till huvudmålet. Jag är ute efter en helhetsuplevelse och då ingår att kolla andra vägar mm, det inträffar att jag inte ens kommer fram pga anat roligt på vägen.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""loop""]Jag svarar alltid på frågor från folk som jag upplever som UEare. Hemlighållande anser jag bara att är tramsigt. Letandet kan ha sin charm, men jag brukar leta på vägen till huvudmålet. Jag sätter mig knappast i bilen och åker motorväg såp långt det går och sen andra tråkiga vägar till huvudmålet. Jag är ute efter en helhetsuplevelse och då ingår att kolla andra vägar mm, det inträffar att jag inte ens kommer fram pga anat roligt på vägen.[/quote]

Det är så jag gör också. Aldrig motorväg, då hittar man åtminstone ett par ödetorp på vägen, nästan vart man än ska.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Letandet kan ha sin charm...
Jag håller med... Ibland känns det bra dock att kunna fråga en medUEare om lite pointers. Jag är relativt färsk som intresserad av UE och har haft god hjälp av just sådana pointers, i synnerhet när jag inte insett att jag kunde ta reda på mer på egen hand än vad jag trodde. Som exempel dröjde det med ett svar på en fråga jag skickade till en hemsida om en plats. Så jag tänkte att då får jag väl söka lite till på nätet i väntan på svaret och det visade sig att det fanns all möjlig information som plötsligt dök upp t o m översiktskartor över orten med platsen markerad (i samband med en arkeologisk undersökning) och det slutade med att jag varit där och tagit bilder mm långt innan svaret på min skickade fråga dök upp. (Absolut inga hard feelings dock).

Sen känner jag att man (jag) tenderar till att låsa sig (mig) vid de etablerade objekten, åtmynstone som rookie så får man känslan av att det finns ett antal heliga graalar som alla måste beta av innan de kan bli etablerade UE-are - bor man i Skåne så måste man till klippans läderfabrik och kalkfabriken i klagshamn, bor man i mellansverige så måste man till "lyxvillan" med sin mögliga pool o s v (fast när kidsen på FB postade t o m en exakt karta på hitta.se dit så tappade det lite av sin... tjusing). När jag nu börjar slappna av lite så dyker det också upp en hel massa platser (i mitt huvud/minne) som jag bara måste besöka som ingen känner till/har tagit upp i officiella sammanhang, dvs platser som jag vuxit upp invid, en gammal arbetsplats som jag vet är nedlagd, tobakstorklador som inte används o s v... Sådant som jag faktiskt är så van vid från min egen miljö att jag inte ser dem.

Morgonkaffet har inte tagit effekt ännu men jag tror att min poäng är att letandet just har sin charm och den kan förtas av allt för tydliga pointers även om jag verkligen tycker att det skall finnas en...eh... kollegial artighet (morgonkaffet var det ja, min ni fattar) UE-are emellan som inte är allt för misstänksam eller överdrivet prepubertalt hemlighetsmakeri.

Kanske.
Aldrig motorväg...
Som en ny uppenbarelse... Gamla e6:an över hallandsås, yess!
/Matso
Senast redigerad av 1 Matso, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Eftertanke
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Matso""]Jag håller med... Ibland känns det bra dock att kunna fråga en medUEare om lite pointers. Jag är relativt färsk som intresserad av UE och har haft god hjälp av just sådana pointers, i synnerhet när jag inte insett att jag kunde ta reda på mer på egen hand än vad jag trodde. Som exempel dröjde det med ett svar på en fråga jag skickade till en hemsida om en plats. Så jag tänkte att då får jag väl söka lite till på nätet i väntan på svaret och det visade sig att det fanns all möjlig information som plötsligt dök upp t o m översiktskartor över orten med platsen markerad (i samband med en arkeologisk undersökning) och det slutade med att jag varit där och tagit bilder mm långt innan svaret på min skickade fråga dök upp. (Absolut inga hard feelings dock).

Sen känner jag att man (jag) tenderar till att låsa sig (mig) vid de etablerade objekten, åtmynstone som rookie så får man känslan av att det finns ett antal heliga graalar som alla måste beta av innan de kan bli etablerade UE-are - bor man i Skåne så måste man till klippans läderfabrik och kalkfabriken i klagshamn, bor man i mellansverige så måste man till "lyxvillan" med sin mögliga pool o s v (fast när kidsen på FB postade t o m en exakt karta på hitta.se dit så tappade det lite av sin... tjusing). När jag nu börjar slappna av lite så dyker det också upp en hel massa platser (i mitt huvud/minne) som jag bara måste besöka som ingen känner till/har tagit upp i officiella sammanhang, dvs platser som jag vuxit upp invid, en gammal arbetsplats som jag vet är nedlagd, tobakstorklador som inte används o s v... Sådant som jag faktiskt är så van vid från min egen miljö att jag inte ser dem.

Morgonkaffet har inte tagit effekt ännu men jag tror att min poäng är att letandet just har sin charm och den kan förtas av allt för tydliga pointers även om jag verkligen tycker att det skall finnas en...eh... kollegial artighet (morgonkaffet var det ja, min ni fattar) UE-are emellan som inte är allt för misstänksam eller överdrivet prepubertalt hemlighetsmakeri.

Kanske.



Som en ny uppenbarelse... Gamla e6:an över hallandsås, yess!
/Matso[/quote]




Du kommer efter hand upptäcka att det fortfarande finns "heliga graalar" därute att upptäcka, jag har själv fått erfara ett par stycken även om jag inte varit först på platsen - däremot har jag fått chansen att se dom långt innan dom blivit allmän kännedom.
Jag uppskattar charmen att leta lite efter en plats och planlöst driva omkring för att hitta ett nytt ställe, men samtidigt har jag inget alls mot att få en direkt vägbeskrivning till en plats som någon annan har hittat som kanske ligger långt utanför mitt eget område där jag kanske inte hittar lika bra själv.
Det förtar inte min upptäckarglädje ändå.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Jag har ju gillat sådant här långt innan begreppet UE dök upp, så man har ju sett saker som jag definitivt inte tagit kort på.

Jag och min farfar åkte och kollade på mängder med gamla fäbodar och liknande när jag var yngre, bla ett koolt ställe där det var en kolugn under kriget, med kolmagasin kvar, mitt i skogen mm.

Tycker ofta att sådana ställen kan ge mer än kända dokumenterade ställen, men det kanske har med mitt bristande fotointresse att göra :cool:

Sen så jobbade jag som rivningsarbetare ett tag, så jag var med och rev St Jörgens i Göteborg :D
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""CB Milton""]Det övergivna kvartsbrottet som har varit på tapeten i tidigare inlägg har jag vetat om i lite drygt ett och ett halvt år men jag är fortfarande tveksam till om jag ska säga platsens namn. Stället är relativt intakt och orört och det ligger avsides från större avtagsvägar mitt ute i ingenstans.

JM svenungsson galleri visar tydligt statusen. Andra ställen som t.ex. fd. NOHAB:s provstation för vattenturbiner ligger såpass öppet och lättåtkomligt att det är ingen idé att hymla om platsen och statusen på objektet.

En del objekt är rivna och det säger sig självt....[/quote]

Ligger kvartsbrottet månne i västsverige?
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Skriv svar