Generell riktlinje för hur mycket info man bör ge på hemsidor/blggar mm ?

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Generell riktlinje för hur mycket info man bör ge på hemsidor/blggar mm ?

Inlägg av Matso »

Hej alla...

Jag har läst lite diskussioner kring det här med konsekvenserna av att vara alltför öppen med platsbeskrivningar av vissa objekt och det är tänkvärt att inte göra det allt för lätt för individer som inte delar ens fascination för övergivna platser på "rätt sätt" att hitta dit...

Men skulle man kunna dra upp en generell riktlinje för vad gränsen går?

Jag tycker mig ana från diskussionerna att ju mindre känd en plats är desto mindre benägen är man att ge vägbeskrivningar eller andra upplysningar. På ett plan tycker jag att det är okej, men för en rookie som jag innebär det ju att det kan bli mycket svårt att komma igång på egen hand s a s vilket kan kännas surt ibland.

Vad är då en mer känd plats och inte?

Jag var på outing i Gyllins trädgårdar idag och med Malmö-mått mätt är det för mig en relativt okänd plats trots att jag lurkat bl a på FB i över ett år och lusläst allt som har med skåne att göra. Trots det så fanns det en vägg med grafitti (eller nåt åt det hållet) inne i ett av husen, ett könsord på en skorsten samt ett totalt sönderslaget hus på andra sidan vägen...

Jag känner att jag behöver lite feedback innan jag skriver någonting till bilderna jag vill lägga upp på min hemsida...

/Matso
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

Jag brukar ha som regel att aldrig namnge platserna som jag lägger ut i mitt album. I de få undantag där jag gjort så, rör det sig om byggnader som antingen idag är rivna eller som redan är offentligt publicerade i tex. Jörnmarks böcker.

Dessutom undviker jag i görligaste mån att lägga ut bilder som uppenbart röjer platsen.

På ett sätt kan jag förstå din frustration som rookie, men för min del ligger den stora lockelsen i själva letandet, antingen om det gäller att snoka runt själv, eller genom lite detektivläsning av andras bilder/inlägg.

Cykelturer och helgpromenader på stadens baksidor ger nästan alltid något att titta på. :)
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Matso""]Jag känner att jag behöver lite feedback innan jag skriver någonting till bilderna jag vill lägga upp på min hemsida...[/quote]

Om du är osäker tycker jag att du inte skall skriva någonting som röjer platsen.
I mitt galleri kan jag ge ganska rejäla ledtrådar, genom att döpa ett album till t.ex. Halse Nabb, när jag anser det komplett meningslöst att försöka vara hemlig, eller som i fallet med Halse Nabb när jag faktiskt uppmanar folk att ta sig dig.

[quote=""Matso""]Jag tycker mig ana från diskussionerna att ju mindre känd en plats är desto mindre benägen är man att ge vägbeskrivningar eller andra upplysningar. På ett plan tycker jag att det är okej, men för en rookie som jag innebär det ju att det kan bli mycket svårt att komma igång på egen hand s a s vilket kan kännas surt ibland.[/quote]

Jag förstår precis vad du menar men det är inte så farligt som du tror. Först och främst finns det en hel del platser som folk redan röjt. Jag vet inte hur du resonerar men för min del rör det mig inte i ryggen om det varit 28 personer där innan mig, jag bryr mig inte ens om ifall dom alla, liksom jag, har ett galleri där dom redan postat sina bilder från platsen.
Titta igenom http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=617 och http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=546 t.ex. Det är två trådar, det finns garanterat fler, som jag vet innehåller informationer om platser i Skåne.
När du så har besökt ett par platser, kanske lagt upp gallerier på en hemsida, kanske skrivit "UE-rapporteringar" i något av forumen i http://28dagarsenare.se/forumdisplay.php?f=6 och, mot förmodan, börjar få problem att hitta nya platser att besöka så kan du faktiskt skicka PM till folk och fråga snällt. Ta det inte personligt om du får ett nej bara, vissa vill helt enkelt inte avslöja positioner och det får man helt enkelt respektera.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Tack för svar.

En generell kommentar... Jag håller med om att det ligger en stor tjusning i att själv leta fram platserna. Just Gyllins trädgårdar anser jag vara min första riktiga ue eftersom jag - då jag inte fick några ledtrådar där jag frågade gav mig den på att jag skulle hitta det - och hittade det.

Om det har varit folk före är väl okej. Personligen letade jag där efter de saker jag sett på andras foto från samma ställe för att se hur det förändrats sedan de fotona togs.

Jag gillar själv att skriva lite grann om mina foton som jag lägger upp, lite historia, bakgrund och gärna någon skröna eller "färgstark" tradition kring platsen eller händelsen, risken är kanske att man skriver för mycket då... Jag får se hur jag gör, jag får väl återkomma med en ue-rapportering när jag har gått igenom mina bilder...

/Matso
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Matso""]Jag gillar själv att skriva lite grann om mina foton som jag lägger upp, lite historia, bakgrund och gärna någon skröna eller "färgstark" tradition kring platsen eller händelsen, risken är kanske att man skriver för mycket då... [/quote]

Du har en poäng men det där kan man utnyttja kreativt också om man är lagd åt det hållet. Jag har svårt att tro att huliganer och graffare sitter och läser "ledtrådar" i en blog för att hitta till en handelsträdgård som dom kan vandalisera eller tagga, däremot kan en annan person som är intresserad av UE kanske göra det och med lite efterforskningar hitta en, för denne person, ny plats att besöka.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Matso""]Tack för svar.

En generell kommentar... Jag håller med om att det ligger en stor tjusning i att själv leta fram platserna. Just Gyllins trädgårdar anser jag vara min första riktiga ue eftersom jag - då jag inte fick några ledtrådar där jag frågade gav mig den på att jag skulle hitta det - och hittade det.

Om det har varit folk före är väl okej. Personligen letade jag där efter de saker jag sett på andras foto från samma ställe för att se hur det förändrats sedan de fotona togs.

Jag gillar själv att skriva lite grann om mina foton som jag lägger upp, lite historia, bakgrund och gärna någon skröna eller "färgstark" tradition kring platsen eller händelsen, risken är kanske att man skriver för mycket då... Jag får se hur jag gör, jag får väl återkomma med en ue-rapportering när jag har gått igenom mina bilder...

/Matso[/quote]



Man får ju göra en individuell bedömning av varje ställe man är på, stöldrisk, vandalism eller bara ökat "slitage" på platsen är kanske inget att önska. Då är man också mer reserverad med info om stället.
Är dock stället välbesökt sedan tidigare så går det ju oftast hand i hand med att där redan är rensat på inventarier, nerklottrat osv och då kanske det inte spelar någon roll.

Vad gäller just Gyllins så är det ett ganska känt ställe i Malmö (bl.a figurerat i tidningen i Ue Sammanhang) och är även lätt att hitta info om stället på nätet. Detta var anledningen till att iaf jag skrev relativt fritt om stället på min sida när jag la upp bilder.

Dock är ens "första riktiga Ue ställe" alltid lite speciellt och vill du inte lägga ut info av ren princip, gör det då inte :)
I slutändan är det ju ändå du som bestämmer över dina bilder och jag kan bara råda dig att använda ditt sunda förnuft.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""dev/null""]Jag brukar ha som regel att aldrig namnge platserna som jag lägger ut i mitt album. I de få undantag där jag gjort så, rör det sig om byggnader som antingen idag är rivna eller som redan är offentligt publicerade i tex. Jörnmarks böcker.

Dessutom undviker jag i görligaste mån att lägga ut bilder som uppenbart röjer platsen.

På ett sätt kan jag förstå din frustration som rookie, men för min del ligger den stora lockelsen i själva letandet, antingen om det gäller att snoka runt själv, eller genom lite detektivläsning av andras bilder/inlägg.

Cykelturer och helgpromenader på stadens baksidor ger nästan alltid något att titta på. :) [/quote]

Jag kör pa samma taktik som du gör. Är det ett ställe som manga känner till sa skriver jag platsens namn, annars inte. Kan ta exemplet med Fridafors. Fick en ledtrad av k4r4t3k4n4k4s som pastod att hans galleri (som inte gick att se pa hans sida) var de enda bilderna pa nätet. Jag letade upp vad för ställe det var och begav mig dit. Väntade med att publicera bilder tills dess att jag upptäckte att Jan skrev om det i ÖP2.

Och är det ett ställe som är riktigt orört sa visar jag enbart fa bilder som inte säger nagot om objektet.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Visst är Gyllins fint. Tråkigt om vandaliseringen har ökat, var där för knappt ett år sedan och minns inte direkt något klotter. Det var precis efter artikeln i Sydsvenskan iofs... Blir kul att se dina bilder när de kommer!

I övrigt får jag hålla med övriga talare. Ser själv ingen större anledning att skriva alltför mycket var platserna jag besökt ligger, men sen skriver jag ju inte så mycket historik heller...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Jag har besökt ett och annat ställe, ibland hittar man dit själv, andra gånger uppsnappat i något forum eller blog, en tredje gång personligt tips.

Jag har som vana att inte peka/lägga ut exakta uppgifter/kordinater i mina gallerier, men det får stå för mig och min personliga åsikt, andra tycker annat, men det får stå för dom. För mig handlar det främst om att inte sprida personliga tips vidare, då jag ofta fått dom i förtroende.

VARFÖR?

Ganska så enkelt, går inte komma ifrån att "nätet" är fullt av folk som vill hitta/söker ställen för "lajv", plats att "graffa" på, hitta ställen sno koppar/metall från, platser att köra paintball på, osv, osv. Dessa har bra koll på vad som skrivs.

Vid sidan går det inte komma ifrån det faktum att "kända platser" som det skrivs mycket om på nätet, bloggar, i böcker, oerhört snabbt förfaller och tappar sin charm.

Jag upplever mig själv som väldigt "o-självisk", bara för att JAG hunnit/fått besöka en plats, så skriker jag inte ut vart det är. Varför? Jo, för att många fler förr eller senare ska få chansen hitta dit, för det gör man om man söker och PMar, och uppleva samma sak som jag fick uppleva :)

/B
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""riddar m""]Visst är Gyllins fint. Tråkigt om vandaliseringen har ökat, var där för knappt ett år sedan och minns inte direkt något klotter. Det var precis efter artikeln i Sydsvenskan iofs... Blir kul att se dina bilder när de kommer!
[/quote]

Minns inte heller något klotter när vi va där för ca 1 år sedan. Dock en hel del vandaliserat i den övergivna villan precis brevid.
Skriv svar