En artikel om orsaken till varför byggnader lämnas

Både forumsrelaterat och UE-relaterat.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

En artikel om orsaken till varför byggnader lämnas

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag skrev en artikel om mina tankar kring Urban Exploration, som till slut blev ganska lång. Den som är intresserad av att läsa och diskutera får göra det i denna tråd.



Om fenomenet Urban Exploration


Denna artikel är till för att upplysa om och behandla en mycket intressant fråga och som man nog får säga växer och växer nu för tiden, som växer i samma takt som samhället förfaller. Det är känt för oss alla att kapitalismens härjningar medför att glesbygden dör bort och att denna del av vårt land (ja, artikeln koncentrerar sig på Sverige) får väldigt svårt att hävda sig.

Det fanns en tid då över 90 % av Sveriges befolkning levde på landsbygden, men nu är siffrorna omvända och över 90 % lever på andra ställen än landsbygden numer. Detta har skapat lämningar. När människor överger någonting skapas det lämningar. Urban Exploration (UE förkortat) sammanfattar intresset för just dessa lämningar, så kallad ruinturism. Det är inte bara på landsbygden det finns ruiner efter mänsklig aktivitet och övergivna byggnader, men i väldigt hög grad.

Urban Exploration är inte politiskt betonat, men naturligtvis kan man göra en politisk analys av det hela. Det finns folk utan politiskt intresse som engagerar sig i detta, men politisk engagerade människor gör nog lätt vissa politiska analyser av det hela, ja, gör politiska analyser på det mesta överhuvudtaget.

Dagens samhälle styrs av marknaden och när marknaden inte längre behöver någonting, så överges det. Det är därför det finns mängder av gamla fabriker och sådant här och där i landet. Det är billigare och enklare att låta detta stå kvar än att riva det och naturligtvis finns det ett visst värde i de gamla byggnaderna, för de som inser detta värde. Ruinturismen bygger förstås på att det finns ruiner efter mänsklig aktivitet. Ingen ruinturism utan ruiner.

Jag vet inte exakt vad det är som lockar, men kanske är det att man får utforska saker och ting utan att bli störd. Det finns övergivna fabriker och det finns fabriker som ännu är igång. Det är betydligt mer krångligt att utforska en fabrik som ännu är igång. Man kanske kan boka någon form av studiebesök, men då är själva besöket övervakat och man får inte kolla in byggnader helt på egen hand, enligt eget intresse. Det kan man däremot när det gäller övergivna byggnader. Anledningen till att man vill göra det är väl någon form av intresse för byggnaderna som sådana. Kanske är det ett omedvetet intresse för arkitektur som gör att människor vill utforska ruiner. Det är nog ganska svårt att ge sig på en förklaring.

Det har bedrivits en diskussion på det ledande svenska forumet för UE (http://www.28dagarsenare.se) om det finns en slags koppling mellan UE och graffiti. Bägge får i viss mån betraktas som underjordiska kulturer och de människor som ägnar sig åt dessa rör sig i samma miljöer. Folk målar graffiti på övergivna platser för att kunna arbeta ostört och öva in sina talanger i realistiska miljöer istället för bara på papper och skissblock. Ruinturisterna rör sig naturligtvis också i ruinmiljöerna, men då främst på grund av ett intresse för själva ruinerna i sig.

Bägge dessa intressen kan också vara otillåtna enligt lagen. Jag skriver "kan" eftersom de inte i alla lägen är olagliga. Graffiti är olaglig på platser där det inte uttryckligen har givits tillstånd och samma sak är det väl med Urban Exploration. Man får inte gå in i vilka ruiner som helst, för ibland vill kapitalet göra anspråk även på ruinerna och lägga vantarna på övergivna byggnader och förbjuda folk att besöka och utforska dem. Först har kapitalet drivit industrierna och annat i grunden och sedan när byggnaderna väl är övergivna vill de förhindra oss att utforska efterlämningarna också. De gör anspråk på allt och lämnar ingenting över åt folket.

Nu är det dock inte så att alla övergivna byggnader är gamla industrier som har bommats igen bara för att ”marknaden minskar”, utan det finns även gamla sanatorium och sådant, lokaler som inte längre anses fylla någon funktion i samhället. Det finns även övergivna nöjesfält och allt möjligt man kan tänka sig, men när det gäller dessa skulle jag vilja påstå att de är övergivna på grund av landsbygdens utarmning, att marknadsekonomins och urbaniseringens härjningar driver människor på flykt från glesbygden in till städerna

Naturligtvis är även mängder av bostadshus övergivna, vilket rimmar illa med bostadsbristen. Men bristande logik är någonting som ofta förekommer i det här samhället där marknaden styr allting och vi allesammans tvingas att anpassa oss efter detta och bara acceptera att vara underordnade mammon. Bostäder som är övergivna finns ofta i så kallade ”oattraktiva miljöer”, där ingen anses vilja bo. Naturligtvis är det svårt att bo på landsbygden när den bestjäls på alla arbetstillfällen som en gång i tiden fanns där. Därför lämnas byggnader, som egentligen skulle vara fullt dugliga som bostäder, till sitt eget förfall.

I våra städer råder det ofta brist på bostäder, framförallt nu när folk födda i slutet av 80-talet och början av 90-talet ska skaffa arbete och bostad, eftersom dessa barnakullar var förhållandevis stora. Bygger kapitalet bostäder åt oss? Nej, naturligtvis inte. Ingenting av vad vi egentligen behöver får vi. Det enda de kan komma med är sådant som istället för att bygga upp vår välfärd och skapa bra förhållanden för unga vuxna, försämrar våra villkor: sänkt a-kassa och så vidare.

Någonting som många upplever som allra mest intressant är övergivna hus med historier bakom, alltså sådana som påstås ha blivit övergivna på grund av olika personliga tragedier. Det kan vara hus som har stått tomma under flera års tid eftersom det sägs att det har begåtts mord i huset och att sedan ingen har velat flytta in där efteråt. Jag känner till en byggnad i Hudiksvall där mannen i familjen sköt ihjäl sin dödssjuka hustru, sedan hunden och slutligen sig själv. Den villan stod tom under en lång tid efteråt, men efter några år flyttade det faktiskt in nya människor där. Om de känner till husets bakgrund vet jag inte. Kanske flyttade de in just därför att de inte gjorde det.

Detta får väl avrunda artikeln. Jag tycker att jag åtminstone i viss mån har behandlat ämnet Urban Exploration, men det finns naturligtvis hur mycket som helst att skriva och diskutera. Jag hoppas att diskussionen lever vidare på nätet och andra platser. Ruinturism är någonting väldigt spännande och som man kan reflektera mycket över och när man besöker en övergiven fastighet fundera över ”varför har den egentligen lämnats?”.
Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

Din artikel skulle kunna sammanfattas av ett klassiskt citat av den gamle anarko-nihilist-revolutionären Åke Jävel:

-Skit med Borgarna och hela jävelsamhället

:rolleyes:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""dev/null""]Din artikel skulle kunna sammanfattas av ett klassiskt citat av den gamle anarko-nihilist-revolutionären Åke Jävel:

-Skit med Borgarna och hela jävelsamhället

:rolleyes: [/quote]

Ett uttryck som liksom vägrar gå ur tiden...
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Det är kanske bara jag men denna "artikeln" säger mig absolut ingenting..?
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

[quote=""Amanite""]Det är kanske bara jag men denna "artikeln" säger mig absolut ingenting..?[/quote]

Vad hade du önskat av en sådan artikel för att den skulle säga någonting? Ingen utmaning, bara en konstruktiv undring.

/MatsO
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Matso""]Vad hade du önskat av en sådan artikel för att den skulle säga någonting? Ingen utmaning, bara en konstruktiv undring.

/MatsO[/quote]

Att den tillförde något som ex undran, nyfikenhet, vidare intresse eller tja...vad som helst :)
Ser det mer som ett blogginlägg där författaren beskriver sin egen uppfattning om Ue.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

[quote=""Amanite""]Att den tillförde något som ex undran, nyfikenhet, vidare intresse eller tja...vad som helst :)
Ser det mer som ett blogginlägg där författaren beskriver sin egen uppfattning om Ue.[/quote]

Ja, det var just det som var tanken: en presentation av fenomenet Urban Exploration.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Ja, det var just det som var tanken: en presentation av fenomenet Urban Exploration.[/quote]

Så som du uppfattar "fenomenet" ja.
Många saker du skriver är antingen självklara eller bara dina egna åsikter. Vilket ytterligare bara bevisar att detta är DIN uppfattning om vad Ue är. Alltså ingen objektiv presentation.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Jag har väl egentligen aldrig heller sagt att det skulle ha varit en objektiv text. Det är min bild av UE och jag kände att jag inte hade någonting emot att dela med mig av den här på forumet. Sen får ju folk ha vilka åsikter som helst om det.
Skriv svar