Inte helt okänd hemsida med övergivna platser i Sverige och Europa

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Al Dente
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 08 maj 2010, 19:48

Inlägg av Al Dente »

Så inihelvete jävla spektakulärt så man häpnar.
Stället höll vad förhandslöftena lovade... vore kul att se mer från balkanresan... :)
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Al Dente""]Stället höll vad förhandslöftena lovade... vore kul att se mer från balkanresan... :) [/quote]

Det kommer...
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Verkligen spektakulärt ställe.
Jag vill se Kristofers bilder också!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""riddar m""]Verkligen spektakulärt ställe.
Jag vill se Kristofers bilder också![/quote]

Och så väntar vi på den eminente Kling också.
Enda bekymret var att det regnade som katten. Helgrått och jävligt, så exteriörer var besvärliga. Desssutom hade det varit bra om jag läst på innan. Hade jag vetat att det var Bobs hangout hade mitt engagemang i bilderna varit minst 100% större.

Man ska inte sticka under stol med (det är alltid lika bra att vara ärlig) att många män i min ålder mer eller mindre växte upp med Penthouse och Rolling Stone. Man hann uppleva morsans Life 1968, men sedan kom världen på allvar med Sticky Fingers, Exile on Main Street och de där magasinen i början av 1970-talet. Det var en ruffig och suddig värld, där begreppet elegantly wasted fyllde tidningssida efter tidningssida.

Dessutom var reportagen i både Rolling Stone och Pentan bra, vilket gjorde att man lärde sig engelska på riktigt, och dessutom fick ett grundmurat intresse för USA och amerikansk populärkultur.

Tänk er det där stället 1977 med Borg, Jagger, Vilas och Richards utslängda på solstolar bland drivor av Pets och några diktatorer från Mellanöstern...
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Häftigt ställe som sagt. Eftersom tråden behandlar din hemsida, som snart täcker det mesta, slänger jag in en fundering om rika oljeländer. Tycker man läser väldigt lite om UE därifrån. Ändå har fantasisummor gått till vissa länder och deras ledare i snart 100 år. Inte svårt att tänka sig vansinnesprojekt som somnat in. Även här borde palats och hus falla i glömska eller tappa i popularitet som skett i resten av världen. Eller är jag fel ute? Man kanske inte överger hus lika lättvindigt som i Västeuropa/Nordamerika

Tillägg

Jag pratar alltså främst om länder på arabiska halvön

[quote=""jornmark""] att många män i min ålder mer eller mindre växte upp med Penthouse och Rolling Stone. ...[/quote]

Vi är tydligen födda samma år men i södra Sthlm förekom inte dessa publkationer som Penthouse och Playboy...... :D Man var tydligen mer liberal i Värmland vad gäller sånt
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]
Så inihelvete jävla spektakulärt så man häpnar.[/quote]
Jag håller med dig, ser ut att ha varit ett trevligt resmål det där... väntar som många andra på de övriga albumen och historierna bakom.

Text till bild 61:
...så det är lätt att tro att Saddam Hussein trivdes här på sin visit på 80-talet...
Jag kommer inte ihåg den resan... :rolleyes:

[Slutskämtat för idag] Måste varit ett av Saddams köpa-vapen-och-ha-kul-resor till Jugoslavien, han handlade ju en del vapen därifrån. Även de förstärkta flygplanshangarerna i betong som Saddam beställde är high-tech från Jugoslavien, och kan ni gissa vart Iraks Sovjetiska stridsflygplan skickades när de skulle uppdateras? De var bra polare Saddam och Tito... (senare Saddam och Slobodan)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Häftigt ställe som sagt. Eftersom tråden behandlar din hemsida, som snart täcker det mesta, slänger jag in en fundering om rika oljeländer. Tycker man läser väldigt lite om UE därifrån. Ändå har fantasisummor gått till vissa länder och deras ledare i snart 100 år. Inte svårt att tänka sig vansinnesprojekt som somnat in. Även här borde palats och hus falla i glömska eller tappa i popularitet som skett i resten av världen. Eller är jag fel ute? Man kanske inte överger hus lika lättvindigt som i Västeuropa/Nordamerika

Tillägg

Jag pratar alltså främst om länder på arabiska halvön



Vi är tydligen födda samma år men i södra Sthlm förekom inte dessa publkationer som Penthouse och Playboy...... :D Man var tydligen mer liberal i Värmland vad gäller sånt[/quote]

Pentan dök upp i Karlstad runt 75. Rolling Stone hade om t o m på biblioteket i mitten av 70-talet.
Sen ska vi inte prata om dom tidningar som farsan hade i garderoben, under kalsongerna...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jornmark""]Sen ska vi inte prata om dom tidningar som farsan hade i garderoben, under kalsongerna...[/quote]

Ha ha. Jag tänka mig ungefär vilka :)

Lite personlig OT: Hade aldrig din fascination för USA som verkar så vanlig. Åren mellan 17-25 år var det mer tysk musik och tyska filmrullar som lockade. Resor genom järnridån till ett inneslutet Väst-Berlin var spännande. Vem skulle bli rektoskoperad denna gång ( en kompis blev faktisk det)? Nesan då den tyska utgåven av Playboy helt sonika beslagtogs av östtyska gränsvakter som lystet snabbläddrade igenom den.

Västtyska poliser som med automatvapen och schäfrar mitt i natten rusar in en tågkupe på Lüneburgerheden på jakt efter RAF. Och min stupide vän som utan tyskakunskaper får ur sig "Ich bin ein Terrorist" och blir avslängd mitt på banvallen. Att få ombord honom igen krävde diplomatiskt handlag i den högre skolan.

Altt detta kändes mer spännande - men har många vänner som vurmar för allt amerikanskt. Och det gör väl jag också. Till viss del
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

En av platserna som tyvärr gått upp i rök :(

http://gt.expressen.se/nyheter/1.204240 ... llingsfors

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Elagabalus""]Resor genom järnridån till ett inneslutet Väst-Berlin var spännande. Vem skulle bli rektoskoperad denna gång[/quote]

Nog för att många här inne varit i de mörkaste hålor med sin kamera, men östtysk rektoskopisemester är nog det tyngsta jag sett hittills! :D
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar