Inte helt okänd hemsida med övergivna platser i Sverige och Europa

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Man har åkt förbi där ett antal gånger. Nästa reporage kanske kan bli S:t Jörgen intill Lillhagen? Det som finns kvar dvs. :)
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Lillhagen var ju häftigt, konsten på väggarna som du fotade tycker jag är väldigt intressant, det ser ut att ha funnits mkt av det.
Förra året var jag på återbesök i vårt lokala nedlagda mentalsjukhus Gullberna och kikade i kulvertarna just pga av konsten jag sett vid ett tidigare besök (länk).
Tyckte det var rörande att se hur man dekorerade väggarna, har en kollega som utbildar sig till bildterapeut som tyckte det var intressant att kolla på bilderna.
Jag tycker abslolut du ska fundera på att fota av konsten innan det rivs eller försvinner.

Gullberna använts ju för fullt som sagt och det är nya verksamheter överallt i husen och kulvertarna men hon som släppte in mig sa att man har renoverat upp eller ska renovera ännu mera. Det har inneburit att "konsten i kulvertana" försvunnit eller kommer att försvinna allt eftersom. Lite synd, det man ser är kanske resultaten av bildterpin man arbetade med i patienternas behandling, mkt känslor, tandagnisslan och glädje som ligger bakom dessa konstverk.

Skulle nästan vilja påstå att detta är riktig konst oavsett vad man tycker om den....
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""DMT""]Lillhagen var ju häftigt, konsten på väggarna som du fotade tycker jag är väldigt intressant, det ser ut att ha funnits mkt av det.
Förra året var jag på återbesök i vårt lokala nedlagda mentalsjukhus Gullberna och kikade i kulvertarna just pga av konsten jag sett vid ett tidigare besök (länk).
Tyckte det var rörande att se hur man dekorerade väggarna, har en kollega som utbildar sig till bildterapeut som tyckte det var intressant att kolla på bilderna.
Jag tycker abslolut du ska fundera på att fota av konsten innan det rivs eller försvinner.

Gullberna använts ju för fullt som sagt och det är nya verksamheter överallt i husen och kulvertarna men hon som släppte in mig sa att man har renoverat upp eller ska renovera ännu mera. Det har inneburit att "konsten i kulvertana" försvunnit eller kommer att försvinna allt eftersom. Lite synd, det man ser är kanske resultaten av bildterpin man arbetade med i patienternas behandling, mkt känslor, tandagnisslan och glädje som ligger bakom dessa konstverk.

Skulle nästan vilja påstå att detta är riktig konst oavsett vad man tycker om den....[/quote]

Kollade på din pixbox nu. Kul att du hann ge oss slutet på wämöhallen. det var ett fint ställe.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]Uppdaterat:
http://www.jornmark.se/[/quote]

Har du möjligen shoppat dig en fisheye-optik? :D

Lite kul, bara det inte blir fisheye-vy på varje bild i ett galleri... (djupt personlig åsikt, vi tycker alla olika, ej att tas som negativ/personlig kritik)

Har faktiskt köpt mig en fisheye-optik jag också, mest som ett expriment/se hur det ser ut, och tagit några bilder. Vid rätt tillfälle/riktigt trångt, har fisheye sin charm, men tveksam i det stora hela, känns som rejäl vidvinkel räcker mer än väl, ger mer "titta-på-vänliga-bilder" än fisheye.

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Har du möjligen shoppat dig en fisheye-optik? :D

Lite kul, bara det inte blir fisheye-vy på varje bild i ett galleri... (djupt personlig åsikt, vi tycker alla olika, ej att tas som negativ/personlig kritik)

Har faktiskt köpt mig en fisheye-optik jag också, mest som ett expriment/se hur det ser ut, och tagit några bilder. Vid rätt tillfälle/riktigt trångt, har fisheye sin charm, men tveksam i det stora hela, känns som rejäl vidvinkel räcker mer än väl, ger mer "titta-på-vänliga-bilder" än fisheye.

/B[/quote]

I kind of agree. Kul på några bilder men inte på ett helt galleri. Men som sagt så är smaken väldigt olika.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Har du möjligen shoppat dig en fisheye-optik? :D

Lite kul, bara det inte blir fisheye-vy på varje bild i ett galleri... (djupt personlig åsikt, vi tycker alla olika, ej att tas som negativ/personlig kritik)

Har faktiskt köpt mig en fisheye-optik jag också, mest som ett expriment/se hur det ser ut, och tagit några bilder. Vid rätt tillfälle/riktigt trångt, har fisheye sin charm, men tveksam i det stora hela, känns som rejäl vidvinkel räcker mer än väl, ger mer "titta-på-vänliga-bilder" än fisheye.

/B[/quote]

Blev nyförälskad i fisheyen där och sedan blev jag utskälld av Annika också. Lillhagen som är senare bilder är nog mer av mig själv, egentligen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jornmark""]Blev nyförälskad i fisheyen där och sedan blev jag utskälld av Annika också. [/quote]

-"Utskälld också"? :eek: Hoppas att min kommentar kring fisköga inte uppfattades som utskällning....

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]-"Utskälld också"? :eek: Hoppas att min kommentar kring fisköga inte uppfattades som utskällning....

/B[/quote]

Annika fick skälla, eftersom hon är professor. Och jag brukar säga till alla som vill lyssna att min vän Bengt var den som lärde mig att fotografera.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:Ursprungligen postat av benkar
-"Utskälld också"? Hoppas att min kommentar kring fisköga inte uppfattades som utskällning....
/B

[quote=""jornmark""]Annika fick skälla, eftersom hon är professor. Och jag brukar säga till alla som vill lyssna att min vän Bengt var den som lärde mig att fotografera.[/quote]

Att exprimentera med sin tekniska utrustning är dock naturligt, i vissa fall så kan man hitta/skapa något oväntat bra tex med annan/ny optik, men är så jäkla jobbigt att antingen ständigt byta optik, eller att släpa på dubbla kameror.

Letar desperat efter en smidig 6-200/2.8 med bildstabilisator (motsvarande ca 9-125 med mindre sensor) men det är bara en blöt dröm....

Keep on the good work! :)

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Uppdaterat ett par gånger sen sist
http://jornmark.se/
Skriv svar