arkiverat.com

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Försvarslinjen känner jag igen tror jag, coolt ställe. Kommer man inte in i forten?

Skyddsrummet: är du säker på att det är avsett för civila? Finns det inga fortifikationer i närheten? Vad fanns där inne?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Trevliga bilder/blogg! :)

Angående Saddam´s fråga om:

-"Skyddsrummet: är du säker på att det är avsett för civila? Finns det inga fortifikationer i närheten? Vad fanns där inne?"

..så tar jag mig friheten flika in ett svar, hoppas det är OK?

Kommunen/staden i fråga har ovanligt många små befolkningsskyddsrum, inte 100% säker på orsak, men har hittat ett spår som säger att en del kommuner/städer med många industrier fick extra stadsbidrag till att bygga skyddsrum under 2:a världskriget.

Ligger IOFS en del industi i närheten, kan ju vara en extra förklaring/skäl. I övrigt inga större 2:a vk eller kalla krget fortifikationer i krokarna, tror jag.... :eek:

Ett trevligt litet skyddsrum är det i alla fall :)

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]Försvarslinjen känner jag igen tror jag, coolt ställe. Kommer man inte in i forten?

Skyddsrummet: är du säker på att det är avsett för civila? Finns det inga fortifikationer i närheten? Vad fanns där inne?[/quote]


Iaf just det fortet är numera plomberat med 30cm armerad betong :mad: jag var där förra sommaren och då var det fint och öppet men då fick jag fel på mitt minneskort vilket var mindre kul, men fortfv. håller på och plomberar för fullt i krokarna.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""benkar""]Trevliga bilder/blogg! :)

Angående Saddam´s fråga om:

-"Skyddsrummet: är du säker på att det är avsett för civila? Finns det inga fortifikationer i närheten? Vad fanns där inne?"

..så tar jag mig friheten flika in ett svar, hoppas det är OK?

Kommunen/staden i fråga har ovanligt många små befolkningsskyddsrum, inte 100% säker på orsak, men har hittat ett spår som säger att en del kommuner/städer med många industrier fick extra stadsbidrag till att bygga skyddsrum under 2:a världskriget.

Ligger IOFS en del industi i närheten, kan ju vara en extra förklaring/skäl. I övrigt inga större 2:a vk eller kalla krget fortifikationer i krokarna, tror jag.... :eek:

Ett trevligt litet skyddsrum är det i alla fall :)

/B[/quote]


Jag litar på dej Benkar (kan ju erkänna att jag kollade på vad du skrivit om det efter att jag sett att du vart där med). Dock hade jag en härlig incident med ett getingbo därför digra antalet bilder, hehe :D
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rjd2""]Jag litar på dej Benkar (kan ju erkänna att jag kollade på vad du skrivit om det efter att jag sett att du vart där med). Dock hade jag en härlig incident med ett getingbo därför digra antalet bilder, hehe :D [/quote]

Var getingboet där inne, eller jordgetingar ute?
Har varit där flera gånger, oftast för att i lugn och ro prova ut ny utrustning.
När solen ligger på in i skyddsrummet blir det helt jäkla underbart ljus där.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]Var getingboet där inne, eller jordgetingar ute?
Har varit där flera gånger, oftast för att i lugn och ro prova ut ny utrustning.
När solen ligger på in i skyddsrummet blir det helt jäkla underbart ljus där.[/quote]

inne i slussen :eek: kul hade vart förvånad om jag stötte på dej där inne....
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Var inne lite på din sida och kikade, härliga bilder må jag säga. Framförallt ifrån Polkagrisfabriken, "Försvarslinjen" och "Stockholms fasta försvar" :)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Har uppdaterat nu, både form och innehåll dom gamla gallerierna kanske dyker upp igen. Men iaf ett pappersbruk och en skjutbana !

www.arkiverat.com
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Gillar det nya utseendet, överskådligt och bra och möjliggör många fler bilder :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

uppdaterat utseendet ännu lite grann, lagt till ett till galleri "apteringsverkstaden"

http://www.arkiverat.com
Skriv svar