DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Runekebab""]DMT du har ju en blomsterpark bara nån mil från Karlskrona som brottas med dålig lönsamhet och där den förra ägaren var en eldsjäl.[/quote]

Tror jag vet vilken du menar, du får gärna pm:a om du inte vill skriva ut det här.
Om det är den jag tror så har jag för mig att det är till salu men att de hade öppet i år, förra året tror jag de höll stängt. Var där och kikade för några år sen innan nuvarande ägarna köpte det men det var rejält inhägnat och som sagt så var det inte nedlagt så jag höll mig utanför staketet.


Annars var jag idag på ett intressant besök i en gammal skinn- läderfabrik, stället las ju ner för säkert 50 år sen men har bl.a fungerat som mobförråd åt. KA2 innan det las ner i början av 2000-talet. Det mesta är utblåst och stället är tomt men väldigt mkt större än vad jag trodde det var. Jag minns att det stått militärfordon utanför och att delar av byggnaden använts som garage.

Sista budet var att man skulle bygga om den till skola men man fann då enl media massor av gift. Tydligen så var detta en överdrift, det enda giftet man hittat hittills är kreosot i takbjälkarna men inget annat vilket är rätt otroligt egentligen. Hursomhelst så vågade man ändå inte bygga om (eller snarare bygga in de nya skollokalerna i fabriksskalet) pga av ev risker för barnen.
När man efterforskade om vilka kemikalier man använt vid garvningen så hittade man genomgående enbart beställningar på ek eller ekbark som man använt för att förbereda skinnen/lädret.

Så var det med det, nu lutar det oerhört mkt mot att byggnaden skall rivas och att man bygger en ny skola på området istället. Sorgligt, det syntes tydligt när vi gick omkring därinne att det inte byggs såna här byggnader längre.

Länk till bilder: http://ue.dmt.pm/#!album-46
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag känner att jag kom igång med lite utforskning de senaste månaderna igen, har saknat att få kika runt i överginva platser, ensam, med en kamera.
Nu närmar sig slutet på sommaren och jag tog ledigt mån och tisdag för att göra en kortare roadtrip norr om sydöst där jag brukar hålla till.

Hann med några fina och för mig obesökta ställen samt minst en bonus också, bilderna hamnade lite huller om buller pga av olika kameror.

Länk till bilder finns här: http://ue.dmt.pm/#!album-47
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Annars var jag idag på ett intressant besök i en gammal skinn- läderfabrik, stället las ju ner för säkert 50 år sen men har bl.a fungerat som mobförråd åt. KA2 innan det las ner i början av 2000-talet.[/quote]
Roliga detaljer i den byggnaden! Står t.ex. "Brockway" på väggen, vet inte vilka delar som förvarats till den här men dessa fordon köptes in begagnade efter kriget och användes som pjäsdragare. Det står två sådana på Hässleholms museum. Här är en utav dem, den andra är i bättre skick och skymtar till vänster:
Bild
KA2 använde nog fordonen till att dra det rörliga kustartilleriets pjäser.
[quote=""DMT""]Jag känner att jag kom igång med lite utforskning de senaste månaderna igen, har saknat att få kika runt i överginva platser, ensam, med en kamera.
Nu närmar sig slutet på sommaren och jag tog ledigt mån och tisdag för att göra en kortare roadtrip norr om sydöst där jag brukar hålla till.[/quote]
Folkparken ser bortglömd ut, det var nog inte ifjol man anordnade dans eller annan tillställning här...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

En PDF att läsa nu när höstmörkret börjar lägga sig, denna gång är det Tjurkö skans jag kollat upp lite närmare.

Den är ca 6 mb stor, återkom om det inte funkar som det ska är ni bussiga, det är lite strul med onedriven för tillfället.


EDIT: Så, då ligger den på det vanliga stället, den var inte så stor så jag nöjde mig med att lägga den bland de högupplösta PDF:erna, följ länken i min signatur, filen heter kort och gott "Tjurkö skans", jag plockar alltså bort dropboxlänken nu.
Senast redigerad av 2 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: fixat uppladdning
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Läderfabriken nämns i dagens tidning, har du tillgång till hela artikeln? Rubriken lyder "Fabrik rivs och skola byggs"...
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Läderfabriken nämns i dagens tidning, har du tillgång till hela artikeln? Rubriken lyder "Fabrik rivs och skola byggs"...
Bild[/quote]

Jo, jag läste den, tydligen har man nu bestämt sig att den ska rivas och att det kommer att ta tid pga de misstänkta föroreningarna, upp till två månader räknar man med. Det snackas om att "riva det tegelsten för tegelsten" vilket verkar rätt konstigt i mina öron. Det bor det ju folk runtom och för deras skull får man nog ta det lugnt så det inte yr för mkt damm om de är rädda för föroreningarna (som inte hittades).
Rivningen beräknas köra gång efter nyåret så det verkar kört för byggnaden nu. Efter rivning och sanering av marken så kommer det sen att byggas en ny skola på tomten. Lite sorgligt är det än, jag gillade bygget, det kändes som om det var bra kvalité.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Så, efter att ha pysslat lite med årsboken passade jag även på att göra färdigt ett projekt som jag glömt bort och därför blivit liggande alldeles för länge. Döpte den till "Polaroid- en studie i vitt".

För er som vill kika på den och vill ha lite bilder att titta på under nyårshelgen så finns den att nu att ladda ner, följ länkarna i min signatur, som vanligt en större version, mer högupplöst och en mindre version, med lägre upplösning. PDF:en heter "Polaroid". Det är enbart foton utan någon text, ett kul experiment jag ska försöka utveckla framöver, återkom gärna med vad ni tyckte, önskar feedback.

P.s: de är ca 8mb resp 13mb
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Massor av väldigt bra bilder tycker jag, så många ställen du hunnit med när man ser dem såhär! (och på instagram) Däremot tycker jag det är synd att de är så smååå i pdfen, jag fattar att man kanske kan zooma om det är högupplöst men jag hade hellre sett att de fick sträcka ut sig över sidorna lite mer... annars tummen upp!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Tack för feedbacken riddar_m, jo de blir ju lite små när du säger det.
Som PDF kanske de ska vara större, jag försökte göra dem i polaroidstorlek vilket är rätt litet på en skärm men ser kanske "riktigare" ut om man skriver ut den. Får tillbaka till experimenterandet och klura vidare på det. ;)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Gjorde om storleken på polaroidfotona, la till ca 3 cm på dem i ovanstående PDF för er som vill kika på dem, filen heter "Polaroid stora foton".

Jahapp, vad ska jag nu hitta på för nåt?
Skriv svar