DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Gick igenom mina foton och hittade några intressanta från en mindre djurpark som las ner runt 2000 och en djur-och blomsterpark som las ner 1989.
Kom åter på att tänka om hur "sött och gulligt" det kunde vara i Sverige förr, vilka saker som impade på folk och hur allt det förändrats sen dess. Dessa rätt så välbesökta parker trots deras småskalighet fanns lite runtomkring i Sverige men är numera i stort sett borta. Här i närheten av Karlskrona lever Eringsboda blomstergård kvar men är tynande och haft några ägarbyten de senaste åren, är till salu igen om nån är intresserad.

Det slutade med att jag sammanställde ett gäng foton och det lilla jag hittade och känner till om ställena och skrev ihop en PDF om det hela.
Var osäker på hur kända de är så jag håller tyst om det även om flera här på forumet känner till platserna.

Så varsågoda, lite sommarläsning, som vanligt i två storlekar med samma innehåll, PDF:en heter "Djur- och blomsterparker", länkar finns i min signatur här nedanför.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Så fint! Den där första parken är verkligen rar, det är svårt att föreställa sig den under dess storhetstid.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Inlägg av htiawe »

Väldigt intressant läsning, bra bilder. Kul reportage!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Var och hälsade på ett välkänt sommarland för några dagar sen, foton finns här:
http://ue.dmt.pm/#!album-45

Ha även börjat ge mig i kast med att använda instagram, jag är ju inte precis nån superanhängare av facebook och liknande tjänster men ska ge instagram ett seriöst försök iaf, användarnamnet är "adexplorandum". Ingen aning om det vara hashtags och sånt eller hur man använder sig av det.

Nåja, det senaste från mig, även om det instagram är ett litet steg för många så är det ett gigantiskt snubbelsteg framåt för mig ;)
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Fina bilder trots svårt ljus och djungelhetta, tycker jag!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""riddar m""]Fina bilder trots svårt ljus och djungelhetta, tycker jag![/quote]

Tackar, jodå, jag får vara nöjd med dem jag la upp men det var många som jag ville haft som blev helt utbrända i färgerna, kanske går att fixa till något, får kika på det.
Nåja, det roliga är ju ändå att också få strosa omkring och kika på platserna, lätt man glömmer det när man jagar omkring med en kamera efter bra bilder :rolleyes:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Du har fått ihop en imponerande samling pdf:er, Snyggt, prydligt och intressant
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""DMT""]Gick igenom mina foton och hittade några intressanta från en mindre djurpark som las ner runt 2000 och en djur-och blomsterpark som las ner 1989.

...
[/quote]

Intressant läsning!

Jag tror att ytterligare en vanlig orsak till att dessa djur- och blomsterparker lades ner var att den ursprunglige grundaren (och tillika eldsjälen) inte längre orkade driva verksamheten när åldern tog ut sin rätt, och ingen var villig att ta över.

Denna förklaring fick jag år 2004 när jag fick syn på ett antal stora och igenväxta burar i trakterna runt Sävsjö. Enligt en lokal källa hade grundaren varit till sjöss och tagit med sig exotiska fåglar hem, vilket blev hans hobby efter avmönstringen.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Elagabalus""]Du har fått ihop en imponerande samling pdf:er, Snyggt, prydligt och intressant[/quote]

Tackar för det, den har vuxit genom åren, har hittat en form som jag trivs med efter ett antal stapplande försök. Det börjar bara ta slut på ställen att besöka och skriva om i närheten av Karlskrona tyvärr. Får kanske göra om de första till den nya layouten och minska storleken på dem, hade inte så stor koll på hur programmet och upplösning funkade när jag började skriva dem.

[quote=""Forsis""]Intressant läsning!

Jag tror att ytterligare en vanlig orsak till att dessa djur- och blomsterparker lades ner var att den ursprunglige grundaren (och tillika eldsjälen) inte längre orkade driva verksamheten när åldern tog ut sin rätt, och ingen var villig att ta över.

Denna förklaring fick jag år 2004 när jag fick syn på ett antal stora och igenväxta burar i trakterna runt Sävsjö. Enligt en lokal källa hade grundaren varit till sjöss och tagit med sig exotiska fåglar hem, vilket blev hans hobby efter avmönstringen.[/quote]

Ja det kan stämma, den orsaken gällde definitivt den nedlagda djurparken lika mycket som nya EU-regler och ekonomi. Mannen blev gammal och orkade inte med att ta hand om allt. Hans fru och familj hade hjälpt till genom åren men när han som var eldsjälen blev äldre och tröttare så las den långsamt ner. Jag ringde döttrarna för några veckor sen bara och frågade om jag fick komma och fota och prata lite med dem men de tackade tyvärr nej. De ville minnas hur det var innan deras far dog och stället var igång och fint. Kände att jag får respektera detta även om ett besök inne på området hade varit roligt att få göra.

Han som hade blomsterparken hade tydligen också ett utbyte med flottans glada gossar i Karlskrona som ofta var iväg på flottbesök i främmande länder och tog då med sig exotiska växter tillbaka.
Det var definitivt andra tider då när det gällde införsel och sånt....
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

DMT du har ju en blomsterpark bara nån mil från Karlskrona som brottas med dålig lönsamhet och där den förra ägaren var en eldsjäl.
Skriv svar