DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Var ute och snokade runt som vanligt för några dagar sen men hittade inget speciellt spännande förutom klotter och graffiti. Kom då på att varför inte gå igenom alla mina gamla och nya foton och kolla vad jag har för kort på just graffiti och göra en PDF om detta istället. Inte riktigt UE men ändå UE-relaterat.

Jag själv gör det enkelt och delar upp det i graffiti och klotter, och tycker att det finns mkt snyggt därute likaväl som fult.

Klotter är oftast fult men kan vara väldigt roliga eller kloka ord som nån klottrat dit och värda att stanna upp och läsa.

För många år sen hade vi någon här i stan som klottrade filosofiska och småkluriga meningar på väggarna inte snyggt men som sagt till en början roliga och tankvärda. En reporter eller om det var en tidningsfotograf fotade av alla som fanns och gjorde en utställning som jag var och kikade på. Reportern hittade ett mönster där h*n trodde att personen som målat budskapen mådde sämre och sämre utifrån budskapen som denne skrev. Från början var de optimistiska och roliga men successivt blev de allvarligare och mörkare och mörkare ton för att till sist upphöra helt. Jag hade tyvärr ingen kamera på den tiden och hann tyvärr inte heller fota av dem alla innan de sanerades bort. När jag väl köpt en kamera så hann jag fota några av dem ("Förlåt mig vara" är en av dem).

Hittade även lite foton från utlandet som åkte med.

Pdf:en heter "Graffiti" och finns som vanligt i en stor verison (ca 25mb) och en liten version (ca 8 mb). De blev hyfsat stora men de består av ca 150 sidor och lika många foton. Kör samma polaroidtema som förra, tyckte det passade motiven.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Var och kikade på en gammal smedja som snart ska rivas då man planerar ett stort nybygge på området.
Vet inte så mkt mer om det men minns att jag var där för säkert 25 år sen och det var då kommunsmeden som höll till där.

Länk: http://ue.dmt.pm/#!album-49
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]Var och kikade på en gammal smedja som snart ska rivas då man planerar ett stort nybygge på området.
Vet inte så mkt mer om det men minns att jag var där för säkert 25 år sen och det var då kommunsmeden som höll till där.

Länk: http://ue.dmt.pm/#!album-49[/quote]

Kul att se bilder inifrån! Jag har varit där och ryckt i dörrarna men då var där låst. Fin gammal byggnad. Vet du när det är tänkt att det försvinner?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""FRH""]Kul att se bilder inifrån! Jag har varit där och ryckt i dörrarna men då var där låst. Fin gammal byggnad. Vet du när det är tänkt att det försvinner?[/quote]

Ja, det är en fin gammal byggnad, vi sa det när vi var där och kikade runt att om det legat i en storstad så hade det köpts upp och gjorts om till en häftig bostad.
Rivning är planerad när som helst, jag jobbar också på att få komma in i de gamla röda tegelhusen eftersom även dom ska rivas, två av tre ska bort. Kvar blir det som kallas "föreningens hus", den ut mot gatan/macken. Det skulle påbörjats förra veckan men det har dragit ut på tiden så nu vet jag inte när det kan bli.
Grejerna är ju kvar och det ska ju tömmas och fraktas bort innan man river, det är iaf öppet i smedjan om nån har vägarna förbi och vill kika in.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ett besök som jag gjorde förra veckan, en fortsättning av besöket i den gamla smedjan som jag nämnde i ett tidigare inlägg.
Karlskrona växer och man planerar nu att bygga lägenheter på olika platser runt om i kommunen. Ett av dessa är området där "Strandgården" ligger. Ett av husen ska vara kvar för föreningar men de två andra ska rivas inom kort, utrensning och sanering är påbörjad och markarbeten med dragning av rör, avlopp, el och sånt är i full gång.
Jag fick låna nycklarna till stället i förra veckan och kunde då strosa runt i lugn och ro i flera timmar och utforska, fota och lyssna på lämplig musik på hög volym i form av "Rituals" med Rotting Christ. En mkt trevlig stund var det, och några av fotona från besöket finns här, jag la in dem tillsammans med den gamla smedjan:

http://ue.dmt.pm/#!album-49
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Riktigt fina byggnader. Ännu en skandalös rivning. Det är ju alltid det vackra med historiska anor som ska bort, aldrig fula åbäken (sånt bygger man istället).

Det som vore intressant vore om du kunde dela upp bilderna per byggnad så man får ett hum om vad som är vad. Vilka ska bort och vilka / vilken blir kvar?

Pianot och orgeln måste räddas!
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

La till en översiktsbild från Google men byggnaderna uppmärkta och la till bildtexter på fotona om vilken byggnad de tillhör, vet ej hur bra det syns men det är gjort iaf.
Jag håller med att det är tråkigt att man river fina gamla byggnader på detta sättet. Smedjan hade kunnat bli ett jävligt häftigt boende om nån tog sig an det.
C-huset som är ett av tegelbyggnaderna har rejäla sprickor i fasaderna, antagligen av sättningar i marken så man ser att det är snett och vint numera, svårt att göra nåt åt kanske. D-huset verkar vara det som är i bäst skick, misstänker att det är det huset som renoverades för ca 20 år sen, jag märkte inga större fel på det faktiskt.

Blev lite nojjig i källaren i C-huset där de skrivit på väggarna "Asbest i mattan" och "asbets, avlägsna först" eller nåt liknande. Rörde inte upp nåt damm alls och gick försiktigt därifrån.....

Pianot funkade, det gick alldeles utmärkt att klinka på, orgeln däremot var tyvärr i sämre skick, fotbälgarna (eller vad de kallas) var inte kvar så den förblev tyst. Tror tyvärr de ryker, pianon har ju inget större värde, orgeln är snygg men jag bor för litet.

Kommer antagligen sätt ihop en PDF om stället framöver då jag tycker det förtjänar det och har en intressant historia, har precis börjat sammanställa så det tar nog ett tag.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Ett besök i en igenbommad station som snart ska rivas. Hade ingen aning om att huset fortfarande var kvar så det blev en kul överraskning när jag fick en påringning om jag var intresserad att kika på det.
Risigt, svartmögligt och förfallet men som alltid med såna här besök, kul och och intressant.

Länk: http://ue.dmt.pm/#!album-52
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

nog alltid var det mögligt
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""DMT""]La till en översiktsbild från Google men byggnaderna uppmärkta och la till bildtexter på fotona om vilken byggnad de tillhör, vet ej hur bra det syns men det är gjort iaf.
Jag håller med att det är tråkigt att man river fina gamla byggnader på detta sättet. Smedjan hade kunnat bli ett jävligt häftigt boende om nån tog sig an det.
C-huset som är ett av tegelbyggnaderna har rejäla sprickor i fasaderna, antagligen av sättningar i marken så man ser att det är snett och vint numera, svårt att göra nåt åt kanske. D-huset verkar vara det som är i bäst skick, misstänker att det är det huset som renoverades för ca 20 år sen, jag märkte inga större fel på det faktiskt.

Blev lite nojjig i källaren i C-huset där de skrivit på väggarna "Asbest i mattan" och "asbets, avlägsna först" eller nåt liknande. Rörde inte upp nåt damm alls och gick försiktigt därifrån.....

Pianot funkade, det gick alldeles utmärkt att klinka på, orgeln däremot var tyvärr i sämre skick, fotbälgarna (eller vad de kallas) var inte kvar så den förblev tyst. Tror tyvärr de ryker, pianon har ju inget större värde, orgeln är snygg men jag bor för litet.

Kommer antagligen sätt ihop en PDF om stället framöver då jag tycker det förtjänar det och har en intressant historia, har precis börjat sammanställa så det tar nog ett tag.[/quote]

Nu är det påväg ner: http://www.blt.se/karlskrona/bara-tegel ... dgardenny/
Skriv svar