DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Jag postade det om Strandgården / Pottholmen i Facebookgruppen "Stoppa förfulningen av våra städer". Folk är rasande.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Aseabarn""]Jag postade det om Strandgården / Pottholmen i Facebookgruppen "Stoppa förfulningen av våra städer". Folk är rasande.[/quote]

Nu idag är det nog ingen beslutsfattare som bryr sig. Sen om 25-30 år när man tittar på hur det ser ut då undrar nog en och annan varför man rev ner allt det gamla som hade någon slags själ...

Har hänt innan och kommer att ske igen -tyvärr. Det är lätt att riva det gamla och bygga nytt och sen vara efterklok.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]Nu idag är det nog ingen beslutsfattare som bryr sig. Sen om 25-30 år när man tittar på hur det ser ut då undrar nog en och annan varför man rev ner allt det gamla som hade någon slags själ...

Har hänt innan och kommer att ske igen -tyvärr. Det är lätt att riva det gamla och bygga nytt och sen vara efterklok.[/quote]

Så är det nog tyvärr, man går på gatorna här i Karlskrona så ser man hur mkt fult som ersatt det fina som fanns förrut. Den generationen som var unga vuxna då undrar själva hur det tänktes när man rev gamla vackra hus och ersatte dem med ful 60/70-arkitektur. En annan sak jag stör mig på är kvalitén, hus som i min värld är rätt nya, 10-15 år, där putsen spricker och rasar av, lyhört, nästan plastig känsla i dem. Jämför dem med gamla byggnader från 1800-talet, fasen de hade stått i flera hundra år till antagligen om man tagit hand om dem.

Nä, vissa saker var kanske inte bättre förr men byggnader var det iaf.

Aseabarn: intessant grupp det där, har inte fb men kunde läsa iaf, gillar när folk blir upprörda och reagerar över saker som hastas fram i samhället.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Har tydligen inte rivts så mkt gamla hus i Sthlm sedan 60-talet. Verkar skyddslösa. En typ som kallas sig " Mogert" vandalernas ledare.

När man byggde om Skandia åkte ett jättefint hus med arkadgång från kanske 1890 talet. Unika Lindgården revs.

Där jag bor vill Sisab riva en villa " herrgård" från 1902 med stommen är från mitten av 1700-talet för att bygga stort dagis. Skyller på hussvamp. Vi får se

Man även riva ett stall från 1917 som fungerat som förskola
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Har precis kommit hem efter en go semseter på Rügen där vi besökte bl.a. Prora, ett ställe jag velat se i många år nu. Även om det inte kan räknas som ue längre pga av renoveringar, rivningar samt väldigt turistigt var det roligt att äntligen få kika omkring där. Några foton blev det iaf därifrån, resten är lite ställen vi körde förbi och hittade medans vi bilade runt.

Känk: http://ue.dmt.pm/#!album-53
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: felstavning
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kanonfina bilder. Besökte ni museet vid Prora? Ganska intressant

Undrar om stället i Stubnitz du fotade kan räddas? Ser som ut som en gammal Kneipe?
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Elagabalus""]Kanonfina bilder. Besökte ni museet vid Prora? Ganska intressant

Undrar om stället i Stubnitz du fotade kan räddas? Ser som ut som en gammal Kneipe?[/quote]

Ah, nu vart jag förvirrad, "Stubnitz" var ingen stad vi besökte, huset hette nåt med "Stubnitz". Det ligger i Sassnitz, vi hittade det medans vi letade efter matställe och väntade på färjan. Det var rätt risigt men jag har ju sett värre ställen renoveras upp. Det har säkert varit en teater/biograf som man gjort om till nattklubb/ölställe. Det var rätt stort, hade gärna tagit mig in i det men det låg centralt och var rejält tillbommat. Polisstationen låg dessutom ca 200 m därifrån.....

Det fanns två museum på Prora, ena var ett om förintelsen, det andra var hur lokalerna kunde ha sett ut i Prora samt uniformer och sånt. Eftersom Tyskland, iaf de restauranger, affärer vi besökte på Rugen, verkar vara fullständigt efterblivet när det gällde betalning med VISA-kort så hade vi tyvärr inte kontanter till att gå in.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Minns kanske fel. Hade för mig jagkörde igenom ett samhälle på Rugen som hette så. Dock missade jag i så fall detta etablissemang.

Cash is king gäller verkligen i Tyskland ;)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Elagabalus""]Minns kanske fel. Hade för mig jagkörde igenom ett samhälle på Rugen som hette så. Dock missade jag i så fall detta etablissemang.

Cash is king gäller verkligen i Tyskland ;) [/quote]

Du har helt rätt, Stubnitz är absolut ett område på Rugen, körde tydligen igenom det också, Sassnitz är en del av det ser jag på kartan. En stor del av området är vacker bokskog.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Re: DMT:s sida, Blekinge, Karlskrona och runtom.

Inlägg av DMT »

Var det så länge sen jag uppdaterade tråden med nåt nytt?
-Tiden går snabbt och man glömmer bort saker, precis som man gjort med det här huset i närheten av Emmaboda:
http://ue.dmt.pm/#!album-54

Var på ett besök där i slutet av November, började bli risigt skick och vågade mig inte på att gå upp på övervåningen men många saker kvar på bottenvåningen, tidningar, lådor, foton och några leksaker. Det var länge sen jag hittade ttade nåt liknande, en bra dag helt enkelt.
Skriv svar