benkar.se -Glömda rum

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""benkar""]Dom hade lite humor på den tiden, "tex-mix" när man behövde 2-4% 2-taktsolja inblandat :D

Träffade på någon yngling där, tydlingen ett dödsbo just då som försökte få koll på affärer/byggnader.

/B[/quote]

Självklart minns man Tex-mix från det sena sextiotalet/tidiga sjuttiotalet när tvåtaktssaabarna fortfarande stod som spön i backen. Pappa körde V4 och 99, men nog såg det lite coolare ut att tanka oljeblandat.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

RekreationComplex

En bit väster om Kaunas, i Litauen, så finns den här byggnaden mitt inne i ett mindre samhälle. Tanken var att bygga ett –”Sveikatingumo kompleksas”, vilket kan översättas till Rekreation Complex eller Fitness Complex. (Badhus kanske?)

Arkitekt var Ramūnas Kamaitis som bland annat ritat/designat administrationsbyggnaden vid kärnkraftverket i Ignalina…. :)

Byggandet av detta Fitness Complex påbörjades 1990, men man hann uppenbarligen inte så långt, 11 mars 1990 deklarerade Litauen, som den första av Sovjetrepublikerna, sin självständighet, och byggandet av detta Fitness Complex har sedan dess stått still….

Men, vem vet, blir med tiden kanske ett badhus till sist?

Galleri här!

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Herrgården....

En gammal herrgård nordost om Vilnius. Det är svårt att söka efter historiska fakta utomlands, men några uppgifter har sipprat fram….

Jag är ingen historiker/arkitekt, men byggstilen verkar vara från mitten av 1800-talet, och historiska uppgifter talar om att om att en av gårdens ägare med tiden startade ett bryggeri i området, vilket stämmer med de äldre fabriksbyggnaderna i direkt närhet.

Under Sovjettiden tycks man ha uppfört ytterligare byggnader med finfint ”Rysstegel” och de byggnaderna har numera givetvis i stort sett rasat samman……

Bryggeriverksamheten är sedan många år nedlagd och de olika byggnaderna har olika ägare, fanns tyvärr ingen möjlighet komma in till det före detta bryggeriet då ingen vi frågade kunde Engelska och en glad liten hund som höll ett vakande öga innanför staketet….

Galleri HÄR

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: benkar.se -Glömda rum

Inlägg av wroomlars »

Man slutar aldrig att förvånas. Bra fotat. Intressant.
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: benkar.se -Glömda rum

Inlägg av Jerazol »

Stilige plasser. Har du booket ferie gjennom Ruinturisme AB? :D
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Jerazol""]Stilige plasser. Har du booket ferie gjennom Ruinturisme AB? :D [/quote]

Nja, vi reste med Fritidsresor, billigt var det, och "Dagarna du minns" blev det verkligen.... :eek:

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""benkar""]Nja, vi reste med Fritidsresor, billigt var det, och "Dagarna du minns" blev det verkligen.... :eek:

/B[/quote]

Funderat på att prova den nya paketet "Mögel inclusive"? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Tack för tipset Benkar, hittade genast en perfekt resa för mig som inte gillar att vistas för långt från hemmets trygga vrå. :rolleyes:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""benkar""]Jag börjar känna mig extremt trött på den här långa vintern... :(

Så jag fick som tröst ge mig i kast med några sommarbilder/besök från 2009, bara för att snabbt få en påminnelse om att högsommarsol och en massa grönsaker kan vara en smula jobbigt fotomässigt det också, aldrig blir man nöjd :p men några bilder blev det i alla fall.

Ett fint gammalt båtvarv, någonstans i Sverige, med en härlig gammal Texaco sjömack. Men här är verksamheten mer eller mindre helt avsomnad. Har tyvärr inte lyckats leta fram någon historik, så varför det gick som det uppenbarligen gjort, är fortfarande en gåta/frågetecken.

Bilder HÄR!

/B[/quote]

Så tragiskt men vackert! Kanske gör du ett återbesök vintertid?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Ett vackert och väldigt orört litet vattenkraftverk i Småland :)

Hittade igen det via 28ds, och mer exakta kordinater via andra sajter, förra sommaren, men blev ett litet återbesök nyligen, i snällare ljus....

Taget i drift på 1920-talet, taget ur drift, ja vem vet när, men hoppas det får stå lika orört i många år till, att ta med sig minsta lilla detalj från denna orörda plats är helgerån!

/B

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... aftverket/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar