Sida 1 av 53

benkar.se -Glömda rum

Postat: sön 31 jan 2010, 17:27
av benkar
benkar.se -Glömda rum

Inte för att jag uppdaterar "Glömda rum -galleriet" sådär väldigt ofta, men kanske lika bra ha en egen tråd för galleriet här trots allt, dragit ut på det i det längsta av någon anledning, så slipper det bli en massa spridda trådar kring gallerier/platser som i en del fall kanske saknar vidare diskussionsunderlag.

Galleriet innehåller bilder från hösten 2005 och framåt, så det är lite blandad kvalité. Borde kanske rensa upp en del, men det får bli någon annan vecka...

Under flera år kunde jag inte lägga till någon beskrivande text, men i den nuvarande gallerilayouten fungerar det, så jag försöker skriva lite bakgrundstext i nyare gallerier, och ska väl kanske med tiden uppdatera gamla gallerier med lite informationstext/bakgrund.

Hursomhelst, får väl nu bli ett litet uppsamlingsheat kring de senaste uppdateringarna, och sedan en blänkare när/om något nytt lagts upp.

Börjar med att jag nu tagit tag i några ej ännu publicerade bilder/gallerier från Lettland 2008. Baltiska länderna har sin charm, men de flesta ruinerna är tomma skal, och till sist så tröttnar man nästan, gissar dock att det finns en hel del missade guldkorn i våra grannländer i öst som återstår att finna!

/B

Ej färdigbyggt Sanatorium Riga

Nedlagd konservfabrik

Fd Sovjetisk Missilbas Nikrace

Jag är lite svag för Sovjetisk ”propaganda-konst” och även om missilbasen inte var så upphetsande i övrigt, så bjöd den ena infarten på något av det snyggaste och mest genomarbetade jag sett utomhus i Baltikum.

Till det sista galleriet rekommenderar jag följande bakgrundsmusik.. :p

Postat: sön 31 jan 2010, 17:33
av benkar
Ytterligare några av de senaste uppdateringarna i galleriet.

/B

Observatoriet i Skåne En intressant plats, men har hört att ägaren efter allt spring sommaren 2009, Geocachare och Ruinturister, tagit fram svetsen och en hög med stålplåtar, och gjort det knepigare ta sig upp till taket/kupolen.

En bilskrot en bitande kylig vinterdag Bilskrotar har alltid sin charm, även när det är -10 och mycket snö.

En reservupplagsplats i södra Sverige Systemet med reservupplagsplatser bestod i att SJ under perioder då det var risk för krig, eller redan var krig, ville ha alternativa uppställningsplatser för omformare och likriktare. Man skulle då flytta dessa från sina ordinarie platser, till andra mindre kända platser, i x antal fall så fanns dessa platser i bergrum.

Ledningscentral för Civilforsvaret i Stockholm I början av 1970-talet så var Kalla Kriget fortfarande riktigt kallt, så man byggde ett par riktigt stora ledningscentraler för Civilförsvaret utanför Stockholm. Anläggningen här ligger nu i "malpåse" sedan många år, men underhålls och bevakas regelbundet. Bilderna kommer från studiebesök 2007 och 2010, men har även varit visningar i samband med DNs ”Stockholms hemliga rum”.

Postat: sön 31 jan 2010, 17:46
av Elagabalus
Det här var den första " övergivet-sidan" jag hittade. Tillika den första jag tilldelade ett eget bokmärke. Så det det är alltid lite speciellt att titta in här.

Fina uppdateringar!

Postat: sön 31 jan 2010, 22:04
av Ärlige Harry
[quote=""benkar""]benkar.se -Glömda rum

Jag är lite svag för Sovjetisk ”propaganda-konst” och även om missilbasen inte var så upphetsande i övrigt, så bjöd den ena infarten på något av det snyggaste och mest genomarbetade jag sett utomhus i Baltikum.

Till det sista galleriet rekommenderar jag följande bakgrundsmusik.. :p [/quote]

Nu med svensk text! Måste ses

http://www.youtube.com/watch?v=3ILgnixy ... L&index=15

Postat: mån 01 feb 2010, 21:56
av Doppingen
Grymt bra bilder och verkligen en ansenlig samling platser (eller ska man kalla dem för "konstverk"?).

Nåväl, jag snokade runt lite bland bilderna och njöt hela tiden. Speciellt en bild fångade min nyfikenhet, nämligen på sidan för "Flyg-Luft-Testanläggning", där kunde man se en telefonkatalog på sidan 30. Hela katalogen utstrålar 50-60-tal med typsnitt, papper, tryck osv... men illustrationen! Är det inte en SAAB 39 Gripen? Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur gammal katalogen verkligen är.....tanken kittlar, t.ex hur länge man har haft planer på denna flygplansdesign osv.

Herr Jörnmark har för övrigt fotat samma katalog här, men jag kunde inte hitta några ledtrådar där heller.

Jämför med slutprodukten...

Postat: mån 01 feb 2010, 22:01
av Mr H
[quote=""Doppingen""]Grymt bra bilder och verkligen en ansenlig samling platser (eller ska man kalla dem för "konstverk"?).

Nåväl, jag snokade runt lite bland bilderna och njöt hela tiden. Speciellt en bild fångade min nyfikenhet, nämligen på sidan för "Flyg-Luft-Testanläggning", där kunde man se en telefonkatalog på sidan 30. Hela katalogen utstrålar 50-60-tal med typsnitt, papper, tryck osv... men illustrationen! Är det inte en SAAB 39 Gripen? Det skulle vara väldigt intressant att få reda på hur gammal katalogen verkligen är.....tanken kittlar, t.ex hur länge man har haft planer på denna flygplansdesign osv.

Herr Jörnmark har för övrigt fotat samma katalog här, men jag kunde inte hitta några ledtrådar där heller.

Jämför med slutprodukten...[/quote]


I början av 80 talet redan togs beslut om att bygga gripen

Postat: mån 01 feb 2010, 22:22
av Doppingen
[quote=""Mr H""]I början av 80 talet redan togs beslut om att bygga gripen[/quote]

Jag minns inte riktigt när man höll på att rita på den s.k "Uslingen"/B3LA (efter Nils G Åsling), det var väl någon gång på 70-talet. Den kom åtminstone till mockup stadiet, vet inte när man förkastade planerna på denna och körde loss med "JAS". När jag såg bilden så funderade jag på om Gripenformen fanns tidigare men fick stå tillbaka ett tag....spännande tanke. Men det vore kanske inte så konstigt egentligen, t.ex Draken och Viggen fanns ju på ritborden åtminstone 10-20 år innan de premiärflög.

När jag tänker efter så har jag en kollega som jobbade på SAAB under 70-80 tal, måste höra med honom när 39:ans form fanns framme, eller så kanske någon på forumet kan sprida lite ljus över Svensk flygplansutveckling.

Postat: mån 01 feb 2010, 22:25
av Doppingen
[quote=""CB Milton""]Jag tycker att flygplanet på bilden liknar mer projekt "B3LA"

Bild[/quote]

Underbart, om man zoomade in på din B3LA bild så kunde man läsa att utvecklingen lades ned 1979. Därmed var det avklarat.

Du missade att planet på katalogen hade canard-vingar vilket inte B3LA hade.

Postat: mån 01 feb 2010, 22:28
av Mr H
[quote=""Doppingen""]Jag minns inte riktigt när man höll på att rita på den s.k "Uslingen"/B3LA (efter Nils G Åsling), det var väl någon gång på 70-talet. Den kom åtminstone till mockup stadiet, vet inte när man förkastade planerna på denna och körde loss med "JAS". När jag såg bilden så funderade jag på om Gripenformen fanns tidigare men fick stå tillbaka ett tag....spännande tanke. Men det vore kanske inte så konstigt egentligen, t.ex Draken och Viggen fanns ju på ritborden åtminstone 10-20 år innan de premiärflög.

När jag tänker efter så har jag en kollega som jobbade på SAAB under 70-80 tal, måste höra med honom när 39:ans form fanns framme, eller så kanske någon på forumet kan sprida lite ljus över Svensk flygplansutveckling.[/quote]

Har en vacker bok där nog detta står men den ligger fortfarande i en kartong då jag nyss flyttat, kan återkomma i frågan när den tittar fram=)