Spår av det förflutna.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Det bedagade hamnhuset lever på övertid. Det har gjort många månvarv i sprayburkens och kanylens tecken. Långt bortom horisonten för all form av normalitet... Ni såg väl hängmattan upphängd med kablar längst nere under källartrappen? Och pisshinken på golvet bredvid. Och rummet dit solen inte skiner, där någon gottegris tömt ett berg av sockerpåsar och aktivt kol... Måste ha åtgått något hundratal kg socker där inne att döma av den enorma mängden påsar.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""jasifil""]Själv använder jag en fast bredd på själva div-boxen (#centrecontainer i ditt fall) som innesluter själva sidan. Denna bredd anges med hjälp av "width" i css-koden. Sedan har jag satt margin: auto; i css-koden under samma div för att få den att centreras automatiskt på sidan. Kör man med absoluta positioneringar är det lätt att det blir fel på någon sida. Testa lite så får du se om det gör någon skillnad.

Måste tillägga att jag är duktigt sugen på att besöka något maffigt övergivet ställe nu efter denna norrländska vinter vi haft i södra Sverige i vad som känns som en evighet. Särskilt nu som min nya kamera dyker upp inom kort.[/quote]

Tack för tipsen, ska kika lite på det när jag får tummen ur vill säga.

Ja det börjar verkligen bli dags för snön att lämna oss nu. Det blir så mycket lättare när man inte behöver pulsa runt i nästan en halvmeter snö :p
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Aseabarn""]Det bedagade hamnhuset lever på övertid. Det har gjort många månvarv i sprayburkens och kanylens tecken. Långt bortom horisonten för all form av normalitet... Ni såg väl hängmattan upphängd med kablar längst nere under källartrappen? Och pisshinken på golvet bredvid. Och rummet dit solen inte skiner, där någon gottegris tömt ett berg av sockerpåsar och aktivt kol... Måste ha åtgått något hundratal kg socker där inne att döma av den enorma mängden påsar.[/quote]

Ingen hängmatta, dock finns spåren efter den halft industrialiserade hembränningen kvar ;)
Var lite nyfiken på övervåningen så tänkte då att dagtid var bästa tiden för att slippa dom "boende". Men det var en ensam liten eremit som låste in sig på ett rum under vistelsen. I deras "lager" fanns lite skumma saker såsom en 25kg säck socker, ett bigpack med Dragon och några obrutna påsar med datakablar. Tragik är vad det är.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Jag besökte "Hamnhuset" för tre år sedan, då var det inte fullt så trashat. Några sovsäckar på golvet och en del skalad kabel var det enda man kunde se av eventuella boende.

En söndagsmorgon i höstas kikade jag förbi där och såg till min förvåning två långhåriga herrar i skinnvästar som hade backat upp en risig pickup mot huset. Den ene gav mig en blick som sade att jag inte borde ställa några dumma frågor. Jag undrar om det var en sockerleverans?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

[quote=""Älgben""]Jag besökte "Hamnhuset" för tre år sedan, då var det inte fullt så trashat. Några sovsäckar på golvet och en del skalad kabel var det enda man kunde se av eventuella boende.

En söndagsmorgon i höstas kikade jag förbi där och såg till min förvåning två långhåriga herrar i skinnvästar som hade backat upp en risig pickup mot huset. Den ene gav mig en blick som sade att jag inte borde ställa några dumma frågor. Jag undrar om det var en sockerleverans?[/quote]

Oj det har hänt mycket dessa 3år! Kan vara så att "Hamnhuset" blev västerås avigsidas nya högkvarter efter att panncentralen blev mer eller mindre otillgänglig.
Hamnhuset är knappast någon ruin av högre klass, men tyckte det ändå var värdigt några foton. Totalt nedsolkat på alla sätt och vis, men ändå nyttig att få se en annan del av verkligheten som många inte känner till eller blundar för.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Så här såg det ut 2006.
EDTA (Obs tunnlocket)? Mot tungmetallföroreningar i spriten?!
Senast redigerad av 3 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Så här såg det också ut 2006. Ström hade de iaf. (Tar nog bort bilderna så småningom för att spara plats på kontot.)
Mod: Borde kanske flyttas till Bostäder?.. :)
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

RE Aseabarn:

Haha det har du rätt i, borde kunna klassas som bostad, både övergiven och inte på samma gång :p

EDTA? är inte det något man använder i medicinska samanhang? Har för mig att det även används inom en hel del processer och så, det är någon typ av kolväteförening. EDTA-spetsad hojjtarolja kanske var deras specialitet, mäsken jästes garanterat i de tunnorna ;)

Pure swedish "Hojt" with a touch of EDTA ;)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Två nya album är nu tillagda i galleriet.

Fortifikation
Ammunitionsfabrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Här kommer en uppdatering, vårvädret gav en riktigt trevlig dag med utforskning vid ett nedlagt stålverk.

Stålverket
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Skriv svar