Ruinturist.se

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Riktigt spännande! Då kanske dina teorier får bäring :) Vore enbart kul om så vore.[/quote]

Vi får se, än så länge är väl restaurangen det mest rimliga - men jag har mailat fastighetsägaren som faktiskt är ett stort fastighetsbolag för att se om dom kan bringa klarhet i historien, chansen är väl inte så stor när det är ett såpass stort bolag som det här är.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Att kunna utesluta restaurang Strandkullen borde vi kunna göra åtminstone. Jag har mailat några intressseföreningar vid sjön och svar kommer säkert.

Google Earth är extremt tydlig på orten. Man kan följa den gamla järnvägen. Se den försvinna men klicka på en bild och se att den gick i en tunnel under ett berg tex( cykeltunnel idag)

På kartan har jag ringat in vart Strandkullen skall ha varit belägen. EV låg den ännu högre upp på berget lite utanför inringningen.Men platsen skall annars vara korrekt. De tidigare omnämda uthyrningstugorna och annexen syns ännu. En alle gick/går upp mot huset från stationen.

Så frågan är: var det i det inringade området du och Link82 fotade? Om inte så talar vi om en helt annan ruin. På era bilder tycker jag mig se en ev banvall som skulle gått vid strandlinjen men trots att google Earth är så tydlig och man kan följa fd banvallen har jag svårt att se vart ni tagit era bilder. Kanske ingen banvall utan bara en promenadväg? Nära vattnet i fall. Kanske kan ni ringa in på en karta om det nu inte är Strandkullen? Vore skönt att kunna avskriva restaurangen

Edit

På Eniro ser man ännu bättre. Här syns körvägen upp och uthyrningstugorna tydligt. Om ni var här och fotade borde ni nästan ha sett dem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Att kunna utesluta restaurang Strandkullen borde vi kunna göra åtminstone. Jag har mailat några intressseföreningar vid sjön och svar kommer säkert.

Google Earth är extremt tydlig på orten. Man kan följa den gamla järnvägen. Se den försvinna men klicka på en bild och se att den gick i en tunnel under ett berg tex( cykeltunnel idag)

På kartan har jag ringat in vart Strandkullen skall ha varit belägen. EV låg den ännu högre upp på berget lite utanför inringningen.Men platsen skall annars vara korrekt. De tidigare omnämda uthyrningstugorna och annexen syns ännu. En alle gick/går upp mot huset från stationen.

Så frågan är: var det i det inringade området du och Link82 fotade? Om inte så talar vi om en helt annan ruin. På era bilder tycker jag mig se en ev banvall som skulle gått vid strandlinjen men trots att google Earth är så tydlig och man kan följa fd banvallen har jag svårt att se vart ni tagit era bilder. Kanske ingen banvall utan bara en promenadväg? Nära vattnet i fall. Kanske kan ni ringa in på en karta om det nu inte är Strandkullen? Vore skönt att kunna avskriva restaurangen

Edit

På Eniro ser man ännu bättre. Här syns körvägen upp och uthyrningstugorna tydligt. Om ni var här och fotade borde ni nästan ha sett dem?[/quote]



Det är helt klart inte samma ruin, den vi har fotat ligger här:

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s ... 4&t=h&z=19
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hittade det precis själv ( för det är väl samma plats). Kul att det blev en gåta. Nu är allt öppet igen.Får se om mina restaurangteorier håller.....

Vi har flyttat och alla böcker är nedpackade.Ingen som sitter på STF:s bok om pensionat och hotell från ca 1930-talet? Här listas precis vartenda ställe i landet. Låter konstigt om det inte blev färdigt. Man sätter in glasdörrar och bygger garage. Saker som i allmänhet kommer efter själva husbygget. Jag gissar fortfarande hotell/restaurang men kan förstås ha helfel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lerums kommun svarar......... dock kan de ha förväxlat det med Strandkullen.

"Restaurang före 2 världskriget, sedan emigrerade ägaren till USA och restaurangen förföll."
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Hittade det precis själv ( för det är väl samma plats). Kul att det blev en gåta. Nu är allt öppet igen.Får se om mina restaurangteorier håller.....

Vi har flyttat och alla böcker är nedpackade.Ingen som sitter på STF:s bok om pensionat och hotell från ca 1930-talet? Här listas precis vartenda ställe i landet. Låter konstigt om det inte blev färdigt. Man sätter in glasdörrar och bygger garage. Saker som i allmänhet kommer efter själva husbygget. Jag gissar fortfarande hotell/restaurang men kan förstås ha helfel.[/quote]

Det skall poängteras att garaget inte verkar vara samtida med resten av lämningarna. Det känns snarare som att det har tillkommit på senare tid.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Lutar åt att Grishnacs spekulationer var de rätta. Varken kommunarkivarien eller hembygdsföreningen hade någon aning utan sände material om Strandkullen fast jag uttryckligen meddelade att det inte var den som avsågs. Dock kunde hembygdsföreningen ge mig ett nummer till "en som vet allt".

Han kunde berätta att en fabrikör som gjorde däck av ersatz-typ under kriget började bygget. Affärerna gick lysande i början men efter ett tag sjönk efterfrågan och han kunde inte avsluta bygget. Exakta årtal etc visste han ej. Men det är sannolikt historien.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Lutar åt att Grishnacs spekulationer var de rätta. Varken kommunarkivarien eller hembygdsföreningen hade någon aning utan sände material om Strandkullen fast jag uttryckligen meddelade att det inte var den som avsågs. Dock kunde hembygdsföreningen ge mig ett nummer till "en som vet allt".

Han kunde berätta att en fabrikör som gjorde däck av ersatz-typ under kriget började bygget. Affärerna gick lysande i början men efter ett tag sjönk efterfrågan och han kunde inte avsluta bygget. Exakta årtal etc visste han ej. Men det är sannolikt historien.[/quote]

Vilket krig pratar vi om då? Första eller andra tro? Det känns som att det borde vara runt första världskriget om man skall döma av utseendet på det som ändå byggts....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Den här mannen pratade om andra världskriget. Men jag tycker också det verkar mer sannolikt med första pga utformningen.

Han hade fått infon för ganska länge sedan av en taxichaufför som kört många år i bygden. Uppgiftslämnaren var inte purung heller kan jag berätta
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ruinturist.se

Inlägg av Grishnac »

Det var länge sedan sist, men nu har ruinturisten åter varit på utflykt. Den här gången är det vår reservhuvudstad som fått utstå en granskning.

http://www.ruinturist.se/galleries/Karlsborg/
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar