outforskat @ bloggspace, UE i Värmland.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

UEvarmland
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 14:05

outforskat @ bloggspace, UE i Värmland.

Inlägg av UEvarmland »

Hallå där! Mitt namn är Per, och jag företräder min projektarbetsgrupp genom detta konto. Vi är 4 killar på 18 resp. 19 år, och vi går sista året på Tingvallagymnasiet i Karlstad.
Vi har valt att jobba med UE som projektarbete, vilket givetvis har bemötts med en hel del rynkade ögonbryn och förklaringar som följd. I vilket fall så kom vi överens om vad vi ville uppnå med arbetet samt hur vi ska gå tillväga.

http://outforskat.bloggspace.se/

Här kan ni följa vårat arbete, bli uppdaterade på vad som händer och eventuellt få inspiration till att ge er ut bland vintersveriges oupptäckta och sköna spots. Vi har för avsikt att avsluta vårat projektarbete med en fotoutställning, vart är ännu oklart men vi har lyckats få ett möte med Värmlandsmuséet imorgon (fre 17/12) då vi ska presentera vår idé och vi är fyllda av förhoppningar.

Mvh
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Om ni tycker att det är tråkigt att folk kommer och förstör så kanske ni inte ska outa platserna med namn vilket ni gör, det har en tendens att föra med sig ökad skadegörelse, bara en tanke :) och det kanske får folk att bemöta er bättre vid eventuella intervjuförfrågningar eller dylikt...

/R
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kul projekt, snygga bilder och enkel sida, alltså enlkel på ett bra sätt då ;) .
Fundera som sagt på att inte namnge ställena framöver beroende på vilket skick de är i om ni ska lägga upp fler platser. Själv tycker jag det är kul att få tips även om Värmland är lite för långt borta för mig, kanske en roadtrip till sommaren däremot.
Lycka till med fotoutställningen, posta gärna de bilderna ni väljer ut att visa upp.
UEvarmland
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 14:05

Inlägg av UEvarmland »

Vi har helt klart tänkt över detta dilemma, men med tanke på att vi har som syfte att främja Värmland och våra otaliga bruksorters historia så blir det samtidigt lite svårt att inte namnge platserna.

Mvh
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag vet jag absolut ingenting om hur stor risken för förstörelse är i Värmland, men skulle detta varit längre söderut så skulle jag påstått att ni offar en del av dessa ställen för er projekts skull.

En del ställen har kunnat stå relativt orörda rätt länge, men sedan bilder publicerats så har vandalismen på vissa av dessa ställen ökat enormt. Det är ju inte fotografernas fel att det är så, men det är så läget ser ut idag. Sad but true. Vill man bevara objektets skick så kanske man inte ska göra projektarbete med publicerade namn på platserna?

Om det nu är ett "UE" projekt så borde ni kunna klara av att på ett trovärdigt sätt presentera orsaken till att ni inte namnger objekten, och ändå främja Värmland? Annars kan man ju undra vad det är ni vill främja egentligen...
UEvarmland
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 dec 2010, 14:05

Inlägg av UEvarmland »

[quote=""Akrylamid""]Jag vet jag absolut ingenting om hur stor risken för förstörelse är i Värmland, men skulle detta varit längre söderut så skulle jag påstått att ni offar en del av dessa ställen för er projekts skull.

En del ställen har kunnat stå relativt orörda rätt länge, men sedan bilder publicerats så har vandalismen på vissa av dessa ställen ökat enormt. Det är ju inte fotografernas fel att det är så, men det är så läget ser ut idag. Sad but true. Vill man bevara objektets skick så kanske man inte ska göra projektarbete med publicerade namn på platserna?

Om det nu är ett "UE" projekt så borde ni kunna klara av att på ett trovärdigt sätt presentera orsaken till att ni inte namnger objekten, och ändå främja Värmland? Annars kan man ju undra vad det är ni vill främja egentligen...[/quote]

Just de platser som vi har valt att visa upp bedömer vi risken för att öka vandalisering som liten, då endast två objekt är tillgängligt för allmänheten (som tycks ha utvandrat orten sedan länge tillbaks) och det andra är idag ett museum. Jag förstår och har själv tänkt över era synpunkter, och det tåls att diskutera vidare diskutera inom gruppen hurvida vi bör behandla platsernas "integritet".


Kritik är bra, såväl negativ som konstruktiv!
Senast redigerad av 1 UEvarmland, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Jag glömde att nämna det jag gillar, känns rättvist att göra det också...

Ni har ju uppenbarligen tagit kontakt med ansvariga för vissa av platserna och blivit insläppta för rundvisning. Det tycker jag tyder på att seriöst projektarbete. Trevligare att se det än ett ue unit urbex crew som ränner runt med ansiktsmasker och lifter på brunnslock.
Skriv svar