Bilder från Göteborg för inte så länge sen

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Bilder från Göteborg för inte så länge sen

Inlägg av Penfold »

Främst från sent 1970-talet. Mycket inlästa diabilder....

Mycket känner man igen. Mycket är borta. en del går att spåra via Eniro Utsikt.

Göran kartläsar'n
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Nu har jag inte så stor koll på det förflutnas Göteborg, jag besökte staden mest i mitten av 90-talet när jag gick igenom min Star Trek-nördigaste period. ;)

Men vilka fantastiska trähus - även om inte alla var i så bra skick, och man kanske inte precis hade velat bo där. Att det dessutom finns med en grön Renault 16 på den första bilden var en extra bonus. ;)

Det är otroligt hur saker kan förändras på 30 år!
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Många trähus s.k. Landshövdingehus (en förhöjd källarvåning i sten och två ovanliggande våningar i trä) fick stryka på foten under 1960- och 1970-talets rivningshysteri. Landala, Annedal, Olivedal och Olskroken jämnades helt med marken. Haga och Masthugget blev sargade stadsdelar. Många fina stenhus i Linnéstaden fick rivas pga dåligt underhåll och sättningsskador. Husen var för tunga i förhållande till markbeskaffningen så de satte sig till slut och sprack. Men man visst inte bättre då omkring 1900-talets början att husen var för tunga att stå på blålera som mer eller mindre hela centrala Göteborg vilar på. Och i slutet på 1970-talet, början av 1980-talet hade man inte tekniken att kunna stötta upp sättningsskadade hus underifrån.

Landshövdingehusen var i många fall nedgångna. Men i många fall berodde det på medvetet obefintligt underhåll. Man ville få bort dessa "slumområden". Genom att inte underhålla husen förföll de snabbt och när de var så förfallna att de dömdes ut, blev man tvungen att riva dem. Oftast ett rum och kök, utedass, dåligt isolerade, 110V likström, kallt och dragigt, kamin att leda i, endast kallvatten. Men såg inte att många av husen kunde värda att bevara utan man såg bara dessa som ruckel med utedass och skräpiga bakgårdar.

Min pappa bodde själv i ett landshövdingehus i Annedal sent 1960-tal/tidigt 1970-tal innan han blev evakuerad för att huset skulle rivas. På vintern frös vattnet i huset så han fick gå ned till en närliggande tobaksaffär för att hämta vatten. 110V likström (sista området i hela Göteborg med 110V likström), dragigt och den enda uppvärmning som fanns var en kamin. Duscha fick han göra på jobbet.

20000 lägenheter försvann i rivningshysterin. I förhållande till befolkningsmängden revs det mer i Göteborg än i Stockholm.

Bort med det gamla och in med det nya. Fast frågan är om de nya stadsdelarna som växte upp efter saneringarna blev bättre?

Den ekonomiska bakgrunden i denna saneringsvåg överlåter jag till någon som är mer kunnig än mig i detta ämne att förklara.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Penfold""]Många trähus s.k. Landshövdingehus (en förhöjd källarvåning i sten och två ovanliggande våningar i trä)
/--/
Landshövdingehusen var i många fall nedgångna.
/--/
Den ekonomiska bakgrunden i denna saneringsvåg överlåter jag till någon som är mer kunnig än mig i detta ämne att förklara.[/quote]

Jag är nog inte alls mer insatt men gissar att den allmänna inställningen till "lortsverige" hade stort inflytande, man ville få bort det nedgångna, smutsiga och ohälsosamma och ersätta med nytt friskt och modernt.

Landshövdingehusen kallas så för att det i Göteborg var förbjudet att bygga mer än två våningar av trä p.g.a brandrisken, landshövdingen Albert Ehrensvärd sanktionerade hus som byggdes med den första våningen i sten och de följande två i trä för att komma runt regeln och få hus som rymde fler lägenheter.
Idag är stadsdelen Majjorna det område som har kvar mest av de gamla tidstypiska husen, kvarteret mellan Djurgårdsgatan och Kommendörsgatan anses vara den bäst bevarade Landshövdingamiljön i Göteborg - väl värd en promenad.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar