Forsis på PBase

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri på temat nedlagda järnvägar: Dala-Hälsinglands Järnväg

http://www.pbase.com/forsis/abandoned_dhj

Dala-Hälsinglands Järnväg går mellan Bollnäs och Orsa. Banan byggdes som enskild järnväg under åren 1896--1902, med signaturen DHdJ. I vissa fall förekommer även signaturen DHJ för samma bana. Sträckan var från början 121,7 km. Här ingick den numera rivna bibanan Göringen--Dalfors.

Första etappen mellan Bollnäs och Voxna öppnades för trafik 1899-11-04, följt av Voxna--Orsa 1900-01-18. Någon särskilt bra affär blev inte DHdJ. Bolaget likviderades år 1915. Ett nytt bolag köpte banan på exekutiv auktion 1917-02-20, och arrenderade kort därefter ut drift och underhåll av sträckan till staten. DHdJ togs formellt över av SJ 1927-05-01.

Den genomgående godstrafiken Bollnäs--Orsa upphörde år 1972. Delsträckan Furudal--Edsbyn blev då av med all trafik, men banan fick ligga kvar i hela sin längd och underhölls i mindre omfattning av beredskapsskäl.

Godstrafik mellan Furudal och Edsbyn återupptogs år 1996, men upphörde igen år 2002. Trafiken Edsbyn--Bollnäs upphörde i etapper år 2004 och 2005. Sträckan är inte formellt nedlagd. Enligt Trafikverkets järnvägskartor har endast underhållet upphört. I vilket fall som helst så tilltar växtligheten längs sträckan.

Idag förekommer sporadisk trafik mellan Orsa och Furudal. Delsträckan förvaltas av Inlandsbanan AB.

Bron över Oreälven är av en ovanlig konstruktion, med överliggande bågar av stål och justerbara upphängningar av brobanan. Spannet är på 40 meter.

I ett sidospår ligger originalräler kvar från det ursprungliga banbygget. På rälslivet finns att läsa "Barrow Steel 1897 DHJ". Se bild 4896. Rälsvikten är sannolikt 28 kg per meter, eller något mindre. Notera att rälen ligger direkt på slipers utan underläggsplatta.

Beträffande Dala-Hälsinglands Järnväg gäller samma sak som för Inlandsbanan: det finns mer att upptäcka...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Forsis, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Uppgifter om privatbanesignatur justerade
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Forsis""]Nytt galleri på temat nedlagda järnvägar: Dala-Hälsinglands Järnväg, DHJ

http://www.pbase.com/forsis/abandoned_dhj

Dala-Hälsinglands Järnväg går mellan Bollnäs och Orsa. Banan byggdes som enskild järnväg under åren 1896--1902, med signaturen DHJ. Sträckan var från början 121,7 km. Här ingick den numera rivna bibanan Göringen--Dalfors.

Första etappen mellan Bollnäs och Voxna öppnades för trafik 1899-11-04, följt av Voxna--Orsa 1900-01-18. Någon särskilt bra affär blev inte DHJ. Bolaget likviderades år 1915. Ett nytt DHJ-bolag köpte banan på exekutiv auktion 1917-02-20, och arrenderade kort därefter ut drift och underhåll av sträckan till staten. DHJ togs formellt över av SJ 1927-05-01.

Den genomgående godstrafiken Bollnäs--Orsa upphörde år 1972. Delsträckan Furudal--Edsbyn blev då av med all trafik, men banan fick ligga kvar i hela sin längd och underhåll i mindre omfattning utfördes av beredskapsskäl.

Godstrafik mellan Furudal och Edsbyn återupptogs år 1996, men upphörde igen år 2002. Trafiken Edsbyn--Bollnäs upphörde i etapper år 2004 och 2005. Sträckan är inte formellt nedlagd, enligt Trafikverkets järnvägskartor har endast underhållet upphört. I vilket fall som helst så tilltar växtligheten längs sträckan.

Idag förekommer sporadisk trafik mellan Orsa och Furudal. Delsträckan förvaltas av Inlandsbanan AB.

Bron över Oreälven är av en ovanlig konstruktion, med överliggande bågar av stål och justerbara upphängningar av brobanan. Spannet är på 40 meter.

I ett sidospår ligger originalräler kvar från det ursprungliga banbygget. På rälslivet finns att läsa "Barrow Steel 1897 DHJ". Se bild 4896. Rälsvikten är sannolikt 28 kg per meter, eller något mindre. Notera att rälen ligger direkt på slipers utan underläggsplatta.

Beträffande DHJ gäller samma sak som för Inlandsbanan: det finns mer att upptäcka...[/quote]

Drägel.... Barrow 1897....
Jag märker även du ger dig hän åt samma tokigheter som undertecknad.
Jag tycker det också ser ut som 27-28kg/m klassen, tror inte det är så lågt som 25.

För den oinvigde kan vi förtälja, att en underläggsplatta fördelar trycket och förhindrar att rälen nöter sig ned i slipen.

En liten rättelse: DHdJ är väl den korrekta förkortningen, DHJ syftar på Dannemora Hargs Järnväg, om jag minns rätt.

Tummen upp, Forsis.
JP
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Forsis""]Nytt galleri på temat nedlagda järnvägar: Dala-Hälsinglands Järnväg, DHJ

http://www.pbase.com/forsis/abandoned_dhj

Dala-Hälsinglands Järnväg går mellan Bollnäs och Orsa. Banan byggdes som enskild järnväg under åren 1896--1902, med signaturen DHJ. Sträckan var från början 121,7 km. Här ingick den numera rivna bibanan Göringen--Dalfors.

Första etappen mellan Bollnäs och Voxna öppnades för trafik 1899-11-04, följt av Voxna--Orsa 1900-01-18. Någon särskilt bra affär blev inte DHJ. Bolaget likviderades år 1915. Ett nytt DHJ-bolag köpte banan på exekutiv auktion 1917-02-20, och arrenderade kort därefter ut drift och underhåll av sträckan till staten. DHJ togs formellt över av SJ 1927-05-01.

Den genomgående godstrafiken Bollnäs--Orsa upphörde år 1972. Delsträckan Furudal--Edsbyn blev då av med all trafik, men banan fick ligga kvar i hela sin längd och underhåll i mindre omfattning utfördes av beredskapsskäl.

Godstrafik mellan Furudal och Edsbyn återupptogs år 1996, men upphörde igen år 2002. Trafiken Edsbyn--Bollnäs upphörde i etapper år 2004 och 2005. Sträckan är inte formellt nedlagd, enligt Trafikverkets järnvägskartor har endast underhållet upphört. I vilket fall som helst så tilltar växtligheten längs sträckan.

Idag förekommer sporadisk trafik mellan Orsa och Furudal. Delsträckan förvaltas av Inlandsbanan AB.

Bron över Oreälven är av en ovanlig konstruktion, med överliggande bågar av stål och justerbara upphängningar av brobanan. Spannet är på 40 meter.

I ett sidospår ligger originalräler kvar från det ursprungliga banbygget. På rälslivet finns att läsa "Barrow Steel 1897 DHJ". Se bild 4896. Rälsvikten är sannolikt 28 kg per meter, eller något mindre. Notera att rälen ligger direkt på slipers utan underläggsplatta.

Beträffande DHJ gäller samma sak som för Inlandsbanan: det finns mer att upptäcka...[/quote]

Den banan har jag gått mååånga mil på.... Brukar emellanåt passera den där fina bron, men det har aldrig varit fint ljus då tyvärr.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]Drägel.... Barrow 1897....
Jag märker även du ger dig hän åt samma tokigheter som undertecknad.
Jag tycker det också ser ut som 27-28kg/m klassen, tror inte det är så lågt som 25.

För den oinvigde kan vi förtälja, att en underläggsplatta fördelar trycket och förhindrar att rälen nöter sig ned i slipen.

En liten rättelse: DHdJ är väl den korrekta förkortningen, DHJ syftar på Dannemora Hargs Järnväg, om jag minns rätt.

Tummen upp, Forsis.
JP[/quote]

Kul att bilderna uppskattades. Och jodå, järnvägar är ett av mina större intressen sedan länge.

Du har helt rätt i att den officiella förkortningen var DHdJ, inte DHJ. Rättning av ursprungsinlägget är verkställd. Upptäckte även några mindre språkfel som också justerats.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]Drägel.... Barrow 1897....
[/quote]

En bonusbild främst riktad till jpkrax: "KRUPP 1904 HHJ". Bilden ingår inte i DHdJ-galleriet, men är tagen på samma plats som Barrow-rälsen. Krupp-rälsen ligger i huvudspåret genom platsen, och på underläggsplatta mot slipersen.

HHJ betyder Helsingborg-Hässleholms Järnvägar. Att räls med denna beteckning påträffas i Hälsingland beror på att den har återanvänts i begagnat skick på DHdJ. En spekulation är att skiftet ägde rum på 1940-talet i samband med att HHJ rustades upp och elektrifierades. HHJ förstatligades 1938-07-01.

Tyska Kruppverken var en av de större rälsleverantörerna till Sverige. Att spana in tillverkare och årtal på äldre järnvägsräls är en uppvisning i europeisk stålverkshistoria; Domnarvet, Smedjebacken, Creuzot, Bochum, Krupp, Rheinische Stahlwerke, Barrow, Cammel, Cockerill, ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Forsis""]En bonusbild främst riktad till jpkrax: "KRUPP 1904 HHJ". Bilden ingår inte i DHdJ-galleriet, men är tagen på samma plats som Barrow-rälsen. Krupp-rälsen ligger i huvudspåret genom platsen, och på underläggsplatta mot slipersen.

HHJ betyder Helsingborg-Hässleholms Järnvägar. Att räls med denna beteckning påträffas i Hälsingland beror på att den har återanvänts i begagnat skick på DHdJ. En spekulation är att skiftet ägde rum på 1940-talet i samband med att HHJ rustades upp och elektrifierades. HHJ förstatligades 1938-07-01.

Tyska Kruppverken var en av de större rälsleverantörerna till Sverige. Att spana in tillverkare och årtal på äldre järnvägsräls är en uppvisning i europeisk stålverkshistoria; Domnarvet, Smedjebacken, Creuzot, Bochum, Krupp, Rheinische Stahlwerke, Barrow, Cammel, Cockerill, ...[/quote]

Mmmm, me like... ;) :D
Får man bjuda på en bild i samma stil?
Bild
Öststatsräl av bästa kvallisort.
JP
Senast redigerad av 2 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt (litet) galleri: den ålderdomliga bussen i skogen

Någonstans i skogarna norr om Orsa står en gammal SJ-buss intill en grusväg. Karossformen med den lutande fronten är typisk för landsvägsbussar som byggdes i slutet av 1940-talet och fram till omkring år 1950.

Idag tjänar bussen som rastkoja. Motor, drivlina och originalinredning är borttagna. Där förarplatsen fanns står numera en murad kamin. Något vagnsnummer eller något annat som kan identifiera bussen hittade jag inte vid mitt besök.

Bussen har målats om i en rödbrun färg. Vid ommålningen lät man SJ-logotypen förbli orörd. På 1940-talet var SJ:s landsvägsbussar blekgula, med en smal grön rand längs karossen under fönstrens underkant.

För omkring 10 år sedan diskuterades på ett forum för järnvägsintresserade om bussen var en gammal motorvagn (i dagligt tal: rälsbuss) av Hilding Carlsson-typ. Detta rykte är fullt förståeligt, den lutande fronten påminner mycket om den tidiga generationens HC-motorvagnar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Forsis""]Nytt (litet) galleri: den ålderdomliga bussen i skogen

Någonstans i skogarna norr om Orsa står en gammal SJ-buss intill en grusväg. Karossformen med den lutande fronten är typisk för landsvägsbussar som byggdes i slutet av 1940-talet och fram till omkring år 1950.

Idag tjänar bussen som rastkoja. Motor, drivlina och originalinredning är borttagna. Där förarplatsen fanns står numera en murad kamin. Något vagnsnummer eller något annat som kan identifiera bussen hittade jag inte vid mitt besök.
[/quote]

Jisses, det där var annorlunda :eek: Men kul få se, tack :)

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Forsis""]Nytt (litet) galleri: den ålderdomliga bussen i skogen

Någonstans i skogarna norr om Orsa står en gammal SJ-buss intill en grusväg. Karossformen med den lutande fronten är typisk för landsvägsbussar som byggdes i slutet av 1940-talet och fram till omkring år 1950.

Idag tjänar bussen som rastkoja. Motor, drivlina och originalinredning är borttagna. Där förarplatsen fanns står numera en murad kamin. Något vagnsnummer eller något annat som kan identifiera bussen hittade jag inte vid mitt besök.

Bussen har målats om i en rödbrun färg. Vid ommålningen lät man SJ-logotypen förbli orörd. På 1940-talet var SJ:s landsvägsbussar blekgula, med en smal grön rand längs karossen under fönstrens underkant.

För omkring 10 år sedan diskuterades på ett forum för järnvägsintresserade om bussen var en gammal motorvagn (i dagligt tal: rälsbuss) av Hilding Carlsson-typ. Detta rykte är fullt förståeligt, den lutande fronten påminner mycket om den tidiga generationens HC-motorvagnar.[/quote]

Finfin förfall "i görandet".
Den diskussionen har jag ett vagt minne av.
Kom man inte fram till att det var en Volvo 1938 eller liknande?
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]
... Kom man inte fram till att det var en Volvo 1938 eller liknande?
JP[/quote]

Jag har inget bra svar på detta. Diskussionen fördes för omkring 10 år sedan och klantigt nog sparade jag bara en notering om var bussen fanns, inte övriga innnehållet i diskussionstråden. Bussar är inte heller mitt främsta forskningsområde.

Det kan mycket väl vara en 1938. Ett rimligt antagande är att när produktionen av bussar för civila ändamål tog fart igen efter 1945 så fortsatte man att bygga förkrigskonstruktioner under ett antal år.
Skriv svar