Forsis på PBase

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri
Har lagt ut ett nytt galleri över en Scania-Vabis från 1950-talet, som lämnats att rosta någonstans i Smålands djupa skogar:
http://www.pbase.com/forsis/scaniavabis_l71

Fordonet är en fd trailerdragare som byggts om till timmerlastare. Jag tror att den är av typen L71. Rättelser eller kompletteringar mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Två nya gallerier på temat transformatortorn

Vid en nedlagd kalkindustri finns ett torn inbäddat i vegetationen, som resulterade i en ingående studie:
http://www.pbase.com/forsis/trafo_forest_1

Interiörbilderna är tagna med kameran lagd på ett par mjuka handskar och med fördröjt avtryck aktiverat. Detta funkar ofta bra som nödlösning om man inte vill använda blixt och inte har stativ. Ett annat alternativ är att använda en påse fylld med sand, vilket ger goda möjligheter att rikta kameran.


Under en färd i Västmanland, Dalarna och Gästrikland fastnade ett antal torn på bildsensorn:
http://www.pbase.com/forsis/trafo_miscellaneous_2


Bildtexter och andra närmare beskrivningar saknas än så länge. Om någon undrar över varför jag kör med engelska rubriker i mina gallerier så är det en anpassning till rådande kultur på bilduppladdningssajten PBase.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri: Inlandsbanans nedlagda södra del

Trafiken på Inlandsbanans del mellan Mora och Filipstad upphörde stegvis med början år 1969. Idag trafikeras endast kortare sträckor till timmerterminaler norr om Vansbro och söder om Mora.

Sträckan bjuder på en stor motivrikedom för den som är intresserad av övergivna järnvägar. Här är ett galleri från en nyligen genomförd spaningstur i som synes skiftande väderlek:
http://www.pbase.com/forsis/abandoned_rail_inland

Bilderna 3687 och 3701 föreställer en vägbro för biltrafik. Den ska ha varit den ursprungliga järnvägsbron. Den ersattes av en grövre konstruktion strax intill.

Det roligaste fyndet var den övergivna signalanläggningen. När järnvägar läggs ner brukar normalt signalsystemet annars vara det som först ryker. Ställverket är troligen från år 1952. Notera även tråddragningen i signalskåpet på bilderna 3914 och 3916 ... sådan yrkeskonst ser man sällan i modernare signalanläggningar.


Ingen ruin, men ändå värd ett besök: Oxbergsbron
Ortsnamnet Oxberg förknippas kanske mest med Vasaloppet, men här finns en kombinerad väg- och järnvägsbro över Österdalälven som är väl värd ett besök:
http://www.pbase.com/forsis/oxbergsbron_1

Bron ska ha byggts som järnvägsbro år 1900, och modifierats till kombinerad bro år 1937. Den är som vackrast i lågt stående kvällssol, något som för övrigt gäller de flesta stålfackverksbroar.

Såvitt jag vet finns endast tre sådana broar i vårt land. De två andra finns på Inlandsbanan, söder om Sveg och över Luleälven.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

[quote=""Forsis""]...söder om Sveg...[/quote]

"Mankellbron" - efter författaren - ligger en liten bit sydväst om Svegs centrum.
Trevliga bilder förresten, intressant att så mycket av signaler etc. finns kvar.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri, Storåbron i Orsa: http://www.pbase.com/forsis/storabron_orsa

Storåbron över Ore älv i Orsa är en äldre bågbro i betong. Bron togs i bruk år 1925. Sedan år 1986 går biltrafiken via en ny betongbalkbro strax intill, och den gamla bron är endast upplåten för cyklister och fotgängare.

Bågbroar i betong har varit mindre vanliga i vårt land tidigare genom historien. Broar av denna spännvidd byggdes oftast som stålbroar eller betongvalvbroar. Tekniken att bygga broar i armerad betong fick sitt genombrott under första världskriget när stålpriserna steg kraftigt.

I ett föredrag på radio för 10-15 år sedan hörde jag en fras som fastnade i minnet: "...man kan tolka folkmentaliteten i ett land genom att studera vilka sorters broar som byggdes fram till 1930-talsdepressionen..." I så fall kännetecknas Sverige av väl utvecklad ingenjörsskicklighet, kombinerat med ett grundläggande sinne för vacker och men måttfull formgivning.


Nytt galleri, nedlagd Qstar-mack: http://www.pbase.com/forsis/abandoned_petrol_2

Denna Qstar-mack stängdes år 2010 eller tidigt 2011. Bensinmackar nära tät bostadsbebyggelse är en företeelse som sakta men säkert har försvunnit under de senaste decennierna.

Bolaget Qstar är annars känt för att skänka nytt liv till mackar på mindre orter när de andra större bolagen har lagt ner. Att denna mack stängdes beror på att verksamheten flyttade till en närbelägen fd Uno-X-mack.

Vilket bolag som drev macken före Qstar-epoken har jag inte kunnat avgöra. Eventuellt har det funnits ett skärmtak över pumpfundamentet.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Bensintappen har nog varit Esso eller Mobile.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri utlagt, en övergiven bergborrutrustning: http://www.pbase.com/forsis/abandoned_rock_drill
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Kompletterat galleri: Inlandsbanans nedlagda södra del

Har kompletterat galleriet över Inlandsbanans nedlagda södra del med bilder från bland annat broarna över Västerdalälven vid Tretjärn:
http://www.pbase.com/forsis/image/145253542
...och framåt.

Vid Tretjärn finns två broar med spann på 60 meter. Järnvägsbron är med största sannolikhet ett nybygge från 1930-talet eller senare. Om man detaljstuderar satellitbilder så syns spår av en linjeomläggning. Landsvägsbron intill är troligen den ursprungliga järnvägsbron från banans öppnande, efterforskningar i ämnet pågår.

Sträckan Mora--Kristinehamn byggdes under åren 1873--1876 som den privata Mora-Vänerns järnväg. Broarna längs banan byggdes med klen bärighet. Efter SJ-övertagandet 1917-01-01 förstärktes de befintliga broarna för att klara lok av typ E med 12,5 tons axeltryck. Överlag krävdes omfattande upprustningsarbeten av banan och tillhörande husbyggnader.

Broarna vid Tretjärn är lite utav ett klassiskt mål för järnvägsintresserade ruinspanare. Flera gallerier därifrån finns på nätet för den som vill jämföra. Man kan se hur växtligheten har tilltagit genom åren. Idag är spåret kraftigt igenväxt på båda sidor om bron.

Mer finns att spana in längs den nedlagda delen av Inlandsbanan. Fler kompletteringar kommer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Forsis""]Kompletterat galleri: Inlandsbanans nedlagda södra del

Har kompletterat galleriet över Inlandsbanans nedlagda södra del med bilder från bland annat broarna över Västerdalälven vid Tretjärn:
http://www.pbase.com/forsis/image/145253542
...och framåt.

Vid Tretjärn finns två broar med spann på 60 meter. Järnvägsbron är med största sannolikhet ett nybygge från 1930-talet eller senare. Om man detaljstuderar satellitbilder så syns spår av en linjeomläggning. Landsvägsbron intill är troligen den ursprungliga järnvägsbron från banans öppnande, efterforskningar i ämnet pågår.

Sträckan Mora--Kristinehamn byggdes under åren 1873--1876 som den privata Mora-Vänerns järnväg. Broarna längs banan byggdes med klen bärighet. Efter SJ-övertagandet 1917-01-01 förstärktes de befintliga broarna för att klara lok av typ E med 12,5 tons axeltryck. Överlag krävdes omfattande upprustningsarbeten av banan och tillhörande husbyggnader.

Broarna vid Tretjärn är lite utav ett klassiskt mål för järnvägsintresserade ruinspanare. Flera gallerier därifrån finns på nätet för den som vill jämföra. Man kan se hur växtligheten har tilltagit genom åren. Idag är spåret kraftigt igenväxt på båda sidor om bron.

Mer finns att spana in längs den nedlagda delen av Inlandsbanan. Fler kompletteringar kommer.[/quote]

Trevligt resa/vandra runt kring resterna av Inlandsbanan :)

/B
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""benkar""]Trevligt resa/vandra runt kring resterna av Inlandsbanan :)

/B[/quote]

Jovisst, framför allt under den mörka delen av året är det humörhöjande att titta igenom gallerier med bilder från Inlandsbanan i sommarljus. Jag kan villigt erkänna att jag har fått bra inspiration av att spana in dina och Jakob E:s gallerier på detta och liknande teman.

Min erfarenhet är att det tar mycket tid att utforska längs Inlandsbanan. Banan är ju inte en ruin, utan ett pärlband av flera ruiner. Det blir mycket körning på småvägar mellan spaningsmålen. Och för min del vill jag även hinna njuta lite utav den vackra naturen längs banan när jag är där.

Just den geografiska utsträckningen och motivrikedomen är den största tjusningen med Inlandsbanan. Man kan år efter år åka dit och upptäcka nya mål.
Skriv svar