Forsis på PBase

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Forsis på PBase

Inlägg av Forsis »

Forsis på PBase - bilder av teknisk infrastruktur i stillsamt förfall, samt diverse annat inom mina intresseområden.

Har lagt ut ett nytt galleri med övergivna järnvägar. Några av bilderna har jag tidigare visat på Övrigt-tematråden i samma ämne.
http://www.pbase.com/forsis/abandoned_railways

Det finns mycket att spana in på temat övergivna järnvägar i vårt land. Efter kommande spaningssäsong lär jag få dela upp galleriet i underavdelningar.
Senast redigerad av 1 Forsis, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Fina bilder, de talar sitt tydliga språk...
Har den senaste tiden kartlagt många sträckor i Sverige som är nedlagda(och väntar på rivning) eller ligger i malpåse. Det finns mycket att utforska för den som orkar, jag väntar på våren/sommaren sedan drar jag ut på en roadtrip igen. Om jag vill så kan jag dedikera hela resan åt "spår av spår", f.d. järnvägstunnlar och -broar. Finns även några vagnar och lok som står och rostar här och där, tänker inte på de kända Roslagstågen utan andra mindre kända.

Karlskrona-bor: ni har en del räls där borta som inte använts på länge, syns t.o.m. på flygbilder att det stått oanvänt i bortåt 10 år. :D
[quote=""Forsis""]
Det finns mycket att spana in på temat övergivna järnvägar i vårt land.[/quote]
Ett ord: Norrland :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Kolla gärna in de smalspåriga järnvägarna som har gått i Västergötland. Oftast går det att spåra deras sträckning via banvallar m.m.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""Saddam""]Fina bilder, de talar sitt tydliga språk...[/quote]

Kul att bilderna uppskattades!

Ett tips inför järnvägsspaningarna är att också fotografera byggnader. Det pågår sedan några år ett omfattande rivningsarbete längs järnvägarna i vårt land. Oanvända stationshus, godsmagasin och andra byggnader med järnvägsanknytning försvinner i rask takt.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Forsis""]Kul att bilderna uppskattades!

Ett tips inför järnvägsspaningarna är att också fotografera byggnader. Det pågår sedan några år ett omfattande rivningsarbete längs järnvägarna i vårt land. Oanvända stationshus, godsmagasin och andra byggnader med järnvägsanknytning försvinner i rask takt.[/quote]
Kolla denna tråd: Banverket lägger ner 1000 byggnader

Det har börjat och mycket har redan "avvecklats"...

Järnvägsrelaterade byggnader är också intressanta, tyvärr är de först ut att försvinna när sträckorna läggs ner. Så ibland är det bråttom och i vissa fall är det redan för sent att utforska/dokumentera dessa.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""]Kolla gärna in de smalspåriga järnvägarna som har gått i Västergötland. Oftast går det att spåra deras sträckning via banvallar m.m.[/quote]

Jag har full koll på dom. :p
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Trafikverket har ansökt om rivningslov för stationshuset i Vargön. Just nu står det där i väntan på vidare öde. Men det lutar mycket åt att Vänersborgs Kommun inte kommer att bevilja rivningslov. Det är ett bland de första stationshusen som byggdes utefter UWHJ nuv. Älvsborgsbanan. Det är ett av tre kvarvarande av alla stationshus som byggdes utefter banan. Jag tror att även Vedum räknas in dessa tre. Vargön, Vedum och gissa den tredje?
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Har lagt ut ett nytt galleri på temat äldre kraftledningar:
http://www.pbase.com/forsis/old_powerlines

Kraftledningar hör inte riktigt hemma på ett forum om ruinspaningar, måste jag erkänna. När kraftledningar tas ur bruk försvinner de tämligen omgående och lämnar inga ruiner efter sig, bara öppna stråk genom skogen. Se det som ett exempel på en ännu vanlig företeelse, som nu sakta men säkert försvinner.

Bilderna är tagna i områden där jag har lokal anknytning och har vistats mycket genom åren. Idag har ledningarna ersatts av nedgrävda kablar. Jag ångrar sannerligen inte att jag förbrukade tid och minnesutrymme på dessa motiv.
Senast redigerad av 1 Forsis, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Kompletterat med bilder efter rivning
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Har lagt ut ett galleri över en nedlagd färjelinje:
http://www.pbase.com/forsis/ferry_line_1

Färjelinjen omfattade två färjor. Den ena var troligen en linfärja. Linjen invigdes år 1961 eller 1962 och upphörde redan år 1964 då den ersattes av en broförbindelse.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

Nytt galleri: en Preem-mack som stängdes i början av år 2006
http://www.pbase.com/forsis/abandoned_petrol_1
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar